X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Oruç açmak için en sağlıklı besin hangisi?
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Oruç açmak için en sağlıklı besin hangisi?

  • Giriş Tarihi: 10.7.2013

Beslenme uzmanları orucun en sağlıklı su ile açılacağı konusunda hemfikir... Su ile birlikte hurma ve zeytin de tüketilebilir

Orucu açmaya ne ile başlamalı? Bir bardak su mu içmeli yoksa zeytin mi yemeli? Hurma yalnızca bir gelenek mi, yoksa iftar sofrasında ilk ona mı uzanmak gerekir? Ünlü diyetisyenler bu sorulara cevap verdi...

BANU KAZANÇ
EN FAZLA İKİ TANE HURMA YİYİN
"Oruç en iyi su ile açılır. Midedeki asit salgısını engellememesi açısından, yaklaşık 15 saatlik açlığın üzerine iyi gelir. Bir-iki tane hurma da yenilebilir ancak daha fazlasını tavsiye etmem. Zeytinin asit oranı yüksek olduğu için biraz rahatsız edebilir ama ekmekle birlikte bir ya da iki tane yenilebilir. Sudan sonra midenin yumuşaması için yoğurtlu yayla, şehriye, domates veya mercimek çorbası içilmelidir."

GÜLŞAH ESENSOY

ASİTLİ İÇECEKLE AÇILMAMALI
"Oruç su ile açılmalıdır. Su midede dolgunluk hissi yaratır ve birdenbire midenin yemekle doldurulmasını engeller. Ayrıca bütün gün susuz kalan vücut için de faydalıdır. Sadece yemeğin başında değil, yemek sırasında da su içmek gerekir. Ancak kola gibi asitli içeceklerle oruç açılmamalıdır. Bunlar susuzluk hissini giderir ve daha sonra su tüketimini engeller. Limonata gibi içeriğindeki katkı maddesi bilinmeyen içeceklerle de oruç açılmamalı. Sudan sonra mutlaka çorbayla devam edilmelidir. Çorba, mideyi ana yemeğe hazırlar."

AŞKIN YÜKSEL
ODA SICAKLIĞINDA SU İÇİLMELİDİR
"Açlık sonrasında vücudu şoka uğratmamak ve metabolizma dengesini sağlamak için oruç, oda sıcaklığında bir bardak su ve iki hurma ile açılmalıdır. Bu ikili, bağırsak ve sindirimi rahatlatır. Yalnızca bir tane hurmanın içinde A, B1, B6, C, K, niasin, folik asit, sodyum, potasyum, kalsiyum, magnezyum, fosfor, kükürt, klor, demir, çinko, bakır, mangan, flor ve iyot vardır."

SEVİL NAS CAN
ILIK SU İÇMEYE ÖZEN GÖSTERİN
"İftar öncelikle bir bardak ılık su ile açılmalıdır. Şeker hastası olmayan kişiler, değişen yemek düzeni ve uzun süre yemek yememekten kaynaklanan bağırsak hareketlerinin yavaşlamasını engellemek ve şeker dengesini sağlamak için; bir bardak sıcak suyun içine bir tatlı kaşığı bal ve bir tatlı kaşığı limon suyunu karıştırıp içebilirler."

ENDER SARAÇ
BALI SU SİNDİRİMİ RAHATLATIR
"Orucunuzu açtıktan sonra ballı su içilmesini öneriyorum. Bunun nedeni; boş olan sindirim sistemini önce ballı suyla rahatlatmaktır. Çünkü bu sayede vücut sıvı ihtiyacını karşılar. Uzun süre aç kalan bir fizyoloji için hurma çok iyi bir başlangıçtır. Hurmanın potasyum bakımından zengin olması; Ramazan'daki kas yorgunluklarına iyi gelir. Hurmanın içinde kemikler için yararlı olan kalsiyum da vardır. Ancak yüksek oranda şeker içerdiği için altı taneden fazla tüketilmemeli."

EMEL UNUTMAZ
YEMEK SIRASINDA FAZLA SU İÇMEYİN
"İftarda oruç bir bardak su ile açılmalıdır. Bunun yanında bir tane hurma veya bir tane zeytin de yenilebilir ancak en önemlisi tüm gün susuz kalan vücudun birincil ihtiyacı olan suyun karşılanmasıdır. Yemeğe başlamadan önce su içilmeli ancak yemek sırasında fazla su tüketilmemelidir. Yemeğe ise bir kase çorbayla başlanmalıdır. Çorbanın yanında yenilecek bir miktar salata; tokluk hissinin oluşmasını sağlayacaktır."

GİZEM KESERVURAN
KABIZLIĞA KARŞI HURMA
"Zeytin yerine hurma tercih edilmelidir. Uzun süren açlık sonunda metabolizma yavaşlamakta, buna bağlı olarak bağırsak hareketleri de durmaktadır. Kabızlık şikayetlerini en aza indirmek için hurma tercih edilebilir. İftarda su ve hurma ile orucunuzu açtıktan sonra beş dakika beklemeli ve soluklanmalı; vücudun dinlenmesine izin vermelisiniz. Böylece midede yanma, reflü ve gaz şikayetlerini de engellemiş olursunuz."

KIRMIZI ET KAN ŞEKERİNİ YAVAŞ ARTIRIR VE TOK TUTAR
Selçuk Üniversitesi Veterinerlik Fakültesi Besin Hijyeni ve Teknolojisi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ümit Gürbüz; Ramazan'a özel beslenme alışkanlıkları hakkında uyarıda bulundu:
Ramazan'da kırmızı et tüketilmesi dengeli beslenme açısından önemli. Nedeni; kırmızı etin emiliminin diğer besinlere göre daha yavaş olması, kan şekerini yavaş yavaş artırması ve buna bağlı olarak da tok tutmasıdır. Kırmızı et ayrıca vitamin ve mineraller açısından da zengindir.
Kırmızı et tüketilirken sebzeyle desteklenmelidir. Özellikle iftarda etli sebze yemeklerinin yenmesi; hem sağlığın korunması, hem de dengeli beslenme açısından önemlidir. Ancak az yağlı etler tercih edilmelidir.

PAKETLİ OLMALI
Su ihtiyacını artırmaması için etlere baharat ya da tuz eklememek gerekir. Tok tutma özelliği nedeniyle, sahurda da et tüketilebilir.
Kırmızı et satın alırken özellikle paketli olanlar tercih edilmelidir.

YARIN: EN SAĞLIKLI RAMAZAN TATLISI HANGİSİ