X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Sağlık için sahuru zamana yayın
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Sağlık için sahuru zamana yayın

  • Giriş Tarihi: 21.7.2013 13:17 Güncelleme Tarihi: 21.7.2013 13:23

Şifa Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi Diyet Uzmanı Elif Çakırca Avcu, ramazanda sağlık açısından, gece yenilen sahur yemeğinin en az yarım saate yayılması ve yemeğin ardından hemen yatılmaması gerektiğini bildirdi.

Avcu, ramazan ayında beslenme düzeninde meydana gelen değişikliklerin sağlık riski yaratmaması için dikkat edilmesi gerekenleri AA muhabirine anlattı.

Ramazan ile birlikte oruç tutanlar için günlük öğün sayısının ikiye düştüğünü hatırlatan Avcu, sağlığın korunması ve beslenme açısından iftarda olduğu gibi sahurda da dikkat edilmesi gereken hususlar olduğunu ifade etti.

Avcu, öncelikle oruçlu geçen süreyi sağlıklı ve rahat bir şekilde geçirebilmek için öncelikle mutlaka sahura kalkılması gerektiğini dile getirdi. Sahura kalkılmadan niyetlenmenin öğün arasının iyice azalması ya da teke düşmesi nedeniyle metabolizmanın yavaşlamasına yol açacağına işaret eden Avcu, sahurda tercih edilmesi gereken gıdalar hakkında şu bilgileri verdi:

"Sahurda özellikle kahvaltılık seçenekler tercih edilmesi gerekiyor. Peynir, yumurta, tercihe göre zeytin olabilir. Mutlaka tahıllı ekmek tercih edilmeli, çünkü tahıl çok daha tok tutar. Bunların dışında sahurda mutlaka bir porsiyon günlük vitamin ihtiyacı için meyve alınması gerekiyor, bu karpuz olabilir, şeftali olabilir. Bir de sahurda özellikle 3-4 bardak mutlaka su içilmesi gerekiyor."

"Sahuru zamana yayın hemen yatmayın"

Avcu, sahurda dikkat edilmesi gereken önemli bir noktanın da sahurdaki beslenme süresi ve sahur sonrası uykuya geçiş olduğuna dikkati çekerek, şunları söyledi:

"Sahurda 15 dakikada bir şeyler yeyip yatmak yerine sahuru yarım saat 40 dakikaya yayarsak çok daha sağlıklı olur. Bir de sahurun ardından hemen yatılması, sağlık açısından sıkıntılı olabilir. Özellikle mide rahatsızlığı olanlar, gastrit ve ülseri olanlar, hemen yeyip yattıkları zaman reflü dediğimiz olay gelişiyor ve mide ekşimesi, yanması gibi sıkıntılar ortaya çıkıyor."

İftarda ilk 15 dakika çok önemli

İftarda da aynı şekilde hızla ana yemeğe geçilmemesi önerisinde bulunan Avcu, iftarda özellikle ilk 15 dakikanın çok önemli olduğunu kaydetti.

Avcu, beyne tokluk hissinin ulaşması için ne kadar yenilirse yenilsin 15 dakikaya ihtiyaç olduğuna işaret ederek, şu tavsiyelerde bulundu:

"İftarda o yüzden ilk 15 dakikayı birazcık hurmayla, çorbayla, salatayla, hafif olan gıdalarla geçirmek geriyor. Ondan sonra ana yemeğe geçmek lazım. Ana yemekte de her şeyden dengeli bir şekilde, et, sebze, tahıl dengeli bir şekilde yenilmeli. Aksi takdirde ihtiyacın çok ötesinde besin tüketilebilir, ayrıca metabolizma da yavaşlamış olduğu için vücut enerji ihtiyacını karşılamak için bunları depolar, bu da ramazanda sıklıkla karşılaşılan kilo artışlarına neden olur. Yemekten en az bir saat sonra meyveye geçilmeli. Bu dönemde tatlıya da çok dikkat edilmesi gerekiyor. Gün içerisinde kan şekeri çok düştüğü için çok miktarda tatlı tüketimi artarsa kan şekeri dengesi bozulur ve aşırı kilo artışları olur."