X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Kolesterol ve Akdeniz diyeti
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Kolesterol ve Akdeniz diyeti

  • Giriş Tarihi: 28.8.2013

ABD'de yapılan araştırmada; orta derecede kalp hastalığı riski bulunan 212 kişi, üç ay boyunca Akdeniz diyeti yaptı. Haftada dört kez balık, bir kez et tüketen deneklerin kolesterolleri düştü, kalp hastalığı riskleri ise yüzde 15 azaldı

Orta derecede kalp hastalığı riski olan ve üç ay Akdeniz diyeti uygulanan kişilerde; riskin yüzde 15 gerilediği bilimsel olarak kanıtlandı. Amerika'da yapılan araştırma için 212 kişi seçildi ve bu kişiler, üç ay boyunca Akdeniz diyetiyle beslendi. Denekler; haftada dört kez balık, haftada bir kez de kırmızı et tüketti. Erkeklerin günde iki, kadınların ise bir kadeh kırmızı şarap içmesine izin verildi. Araştırma sonunda; Akdeniz diyetiyle beslenenlerin kolesterol seviyelerinin yüzde 7 oranında azaldığı ortaya çıktı.

ALIŞKANLIK OLMALI
Sağlıklı beslenme alışkanlığının kazanılması ile; dünyada ölüm nedenleri arasında ilk sıralarda yer alan kalp ve damar hastalıklarından büyük ölçüde korunmak mümkün olabilir. Uzmanlar, sağlıklı beslenmenin yolunun Türk, İtalyan, Yunan, Lübnan, Fas ve Tunus mutfaklarının karışımı olan Akdeniz mutfağından geçtiğini belirtiyor. Sebze, meyve, süt ve süt ürünleri, doğal kepekli tahıllar, tam buğday ekmeği, kepekli ekmek ve zeytinyağından oluşan Akdeniz diyeti ile kalp ve damar hastalıklarının önüne geçmenin mümkün olduğunu söylüyorlar. Ayrıca sağlıklı beslenme alışkanlığının dönemsel değil, ömür boyu devam etmesi ve yaşam biçimi haline gelmesi gerektiği konusunda da uyarıyorlar. Günümüzde kalp ve damar rahatsızlıklarının çok sık görülmesi nedeni ile Akdeniz diyetinin tedavi edici etkisi klinik çalışmalar çerçevesinde yürütülüyor. Dr. Keys'in 'Yedi Ülke Çalışması' isimli araştırmasında; 50-54 yaşları arasındaki Yunan ve Amerikalı erkeklerde kalp rahatsızlıklarının ne sıklıkla görüldüğü incelendi. Sonuca göre; Yunanlar'da, kalp sorunlarına rastlanma oranının, Amerikalı erkeklere göre yüzde 90 daha az olduğu tespit edildi.

BALIK VE ZEYTİNYAĞINI SOFRADAN EKSİK ETMEYİN
Çalışmalar, Akdeniz diyetindeki balık ve zeytinyağı tüketiminin; iyi kolestrol seviyesini olumlu etkilediğini gösteriyor. Akdeniz diyetinde önerilen havuç, kayısı, turunçgiller, böğürtlen, ahududu, kızılcık ve lahana gibi sebze ve meyveler; C ve E vitamini deposu... Bu gıdalar; LDL kan yağlarını düşürüyor ve kanser riskini azaltıyor. Sarımsak, soğan, pırasa ve lahana; bağışıklığı güçlendiriyor. Fındık, fıstık, ceviz, kuru fasulye, nohut; içerdikleri E vitamini, selenyum, çinko ile kan lipidlerini düşürüyor ve şekeri denetliyor. Yeşil çay, toksinleri etkisizleştiriyor. Yoğurt ise bağırsak enfeksiyonlarına çok iyi geliyor.

#Sayfa#

Prof. Dr. Ziya Mocan / İç Hastalıkları Uzmanı
OBEZİTEYE KARŞI ETKİLİ
"Akdeniz diyetinde taze yeşillik bol miktarda tüketilir. Bu nedenle, bu diyet obeziteye karşı daha etkilidir; kilo almayı engeller. Besinlerdeki kompleks karbonhidrat miktarı daha fazla, glisemik indeks daha düşüktür. Alınan bol miktardaki yeşillik, içeriğindeki folik asitin etkisi ile kalp krizi riskini azaltır. Akdeniz diyetinde hayvansal yağ yoktur, sadece protein olarak balık vardır. Balık da iyi kolesterolü yükseltir."


UZM. Dr. AYÇA KAYA / İç Hastalıkları Uzmanı
DAHA AZ İŞLENMİŞ YİYECEKLER
"Akdeniz ülkelerinde diğer ülkelere göre; tansiyon, inme, felç ve bazı kanser türlerine daha az rastlanıyor. Bu diyet; içinde daha sağlıklı ve daha az işlenmiş yiyeceklerin bulunduğu, daha doğal bir beslenme şeklidir. Tahıllar, taze meyve-sebze, beyaz et ve balık ağırlıklıdır. Akdeniz diyetinin yağı; zeytinyağıdır. Yağlar, beslenmemizin en temel unsurlarındandır. Günlük beslenmemizin yüzde 25-30'unun yağ olması gerekiyor. Tekli doymamış yağlar olan zeytin, fındık ve kanola yağı; Omega-3 yağ asitleri açısından daha zengindir ve bu yağları daha fazla tüketmemiz gerekir. Ancak bunu miktar olarak algılamak gerekir. Zeytinyağı bile olsa enerji değeri yüksektir; çok yersek, şişmanlarız. Akdenizlilerin beslenmesinde beyaz etler ve özellikle balık ön planda yer alıyor. Balık ağırlıklı beslenen ülkelerde; kalp-damar hastalıklarına daha az rastlanıyor. Balıkta vücudumuzun sentezlemediği iki çesit yağ var; Omega3 ve Omega 6. Bu iki yağ asidi, damarları koruyucu etkiye sahip."

ÖZLEMSERT AYDIN / Beslenme ve Diyet Uzmanı
KANSER RİSKİNİ AZALTIR
"Günümüzde Akdeniz'e kıyısı olan ülkelerdeki insanların beslenme alışkanlıkları, sağlıklı beslenmeye örnek olarak gösteriliyor. Bir araştırmada; 12 ülkede, 1.5 milyon kişinin beslenme alışkanlıkları ve sağlık durumları, 3-18 yıl süreyle incelendi. Bilimadamlarına göre; Akdeniz diyeti, genel ölüm riskini yüzde 9, kardiyovasküler rahatsızlıklardan dolayı ölüm riskini yüzde 9, Parkinson ve Alzheimer'a yakalanma riskini yüzde 13, kanser olma riskini ise yüzde 6 azaltıyor."

YARIN: KALSİYUM DİYETİ ZAYIFLATIYOR