X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Düşmeye karşı egzersiz
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Düşmeye karşı egzersiz

  • Giriş Tarihi: 5.11.2013

60 yaş ve üzeri insanları inceleyen bilim insanları, ciddi ve kırıklar oluşturan düşmeler üzerine araştırma yaptı. Yaralanmaları önlemek için en etkili yöntemin egzersiz olduğu ifade edildi

Dünyada 2 bin 195 kişiyi kapsayan araştırmaya göre, 65 yaş üstündeki insanların yüzde 40'ı ve 80 yaşın üzerindeki insanların yüzde 50'si düşüyor. Fransız uzmanlar, bunu azaltmanın tek çaresinin ise düzenli egzersiz yapmak olduğunu belirtiyor. 60 yaş üzerindeki yaşlı insanları inceleyen uzmanlar ciddi, zararlı ve kırıklar oluşturan düşme üzerine egzersiz çalışmaları yaptırdı. Düşme; zararlı düşme, tıbbi bakım gerektiren düşme, ciddi zararlı düşme ve kırık meydana gelen düşme olmak üzere dört kategoride tanımlandı. Yaş ortalaması 76.7 olanlar arasındaki seçilmişlerin yüzde 77'si kadınlardan oluşuyordu. 65 yaş üstündeki insanların yüzde 40'ı ve 80 yaşın üzerindeki insanların yüzde 50'si düşüyorlardı. 7 araştırmada düşme riski yüksek seçilen katılımcılar baz alınarak; geçmişte düşmüş olmaları, 80 yaşından büyük olmaları ya da fiziksel sınırlamaları değerlendirildi. 14 çalışma grubu ortamında egzersizle müdahale edilerek, bu 6 ev egzersizi ile grup oturumları desteklendi. Diğer 3 çalışma evde yapılan bireysel egzersizlerden oluşuyordu. Tai Chi çalışmalarının iki özel egzersiz şekli vardı; bu müdahalelerin geri kalanı bir yürüme, denge ve fonksiyonel eğitim bileşeninden oluşmaktaydı. Sonuçlar yaşlılarda düşmeyi ve yaralanmaları önlemek için tasarlanmış programların egzersiz olduğunu gösteriyor. Bu tür programların tıbbi bakıma yol açan düşme oranını azaltmada etkili olduğu ileri sürülüyor.

'EN YARARLI EGZERSİZ TAİ CHİ'
Prof. Dr. Mehmet Beyazova (Darüşşafaka Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Merkezi):
Egzersiz ve özellikle yürüme, ölçülü olmak koşuluyla, kasları güçlendirir, dengeyi geliştirir ve düşme riskini azaltır. Dışarıda yürüyüş yapmak için seçilecek ortamlarda da emniyet önemlidir. Hareketli olmalıyız. Doktorun onayıyla yürüyüşü, su içi egzersizleri, yumuşak ve dansa benzer hareketler içeren Tai Chi egzersizleri planlamalıyız. Hareketli olmak düşmeyi önlemede çok yararlıdır. En yararlı egzersizler Tai Chi gibi denge ve koordinasyon geliştirici olanlardır.

'HAFTADA 3 GÜN, BİRER SAAT'
Prof. Dr. Güneş Yavuzer (Romatem Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Hastanesi):
Kişiye özel planlanmış denge ve koordinasyonu geliştiren egzersiz programları ile düşmelerin sıklığı ve şiddeti azaltılabilir. Günde bir saat, haftada 3 gün yapılan kas güçlendirme, esneklik ve dayanıklılık egzersizleri ile düşmelerin sıklığında belirgin azalma olduğu gösterilmiştir. Bilgisayar destekli egzersiz aletleri ve robotlar ile günlük yaşam simulasyon programları kullanılarak yapılan egzersizler, kişinin sadece fiziksel değil bilişsel fonksiyonlarını da geliştirerek, düşme riskini daha da azaltabilir.