X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Gripten bunları yiyerek korunun
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Gripten bunları yiyerek korunun

  • Giriş Tarihi: 10.11.2013 11:21 Güncelleme Tarihi: 10.11.2013 11:23

İzmir Halk Sağlığı Müdürü Doç. Dr. Mustafa Tözün, kış aylarında grip, nezle ve soğuk algınlığından korunmak için her gün savunma sistemini güçlendirici özelliğe sahip havuç, brokoli, kabak gibi sebzelerin yanı sıra portakal, mandalina, elma ve greyfurt gibi meyvelerin tüketilmesini önerdi.

Tözün, sağlıklı bir kış geçirmek için yeterli ve dengeli beslenmenin büyük önem taşıdığını belirtti. İnsanı en iyi koruyan sistemin "vücudun doğal savunma sistemi" olduğunu söyleyen Tözün, "Bu nedenle ona gereken önemi göstermeli, kesinlikle sağlıklı beslenmeli ve aktif olmalıyız" dedi.

Kış aylarına yönelik beslenme tavsiyeleri veren Tözün, "Yaşamın her döneminde yeterli ve dengeli beslenme sağlığın korunması için esastır. Bu nedenle besin çeşitliliğine özen gösterilmeli ve öğün atlanmamalıdır" dedi. İmkanlar dahilinde her gün meyve ve sebze tüketilmesini öneren Tözün, şöyle konuştu:

"Kış aylarında vücut direncini artırmak ve vücuda yeterli miktarda vitamin ve mineral alınmasını sağlamak için sebze ve meyve çeşitlerinden yararlanılması gerekmektedir. Savunma sistemini güçlendirici özelliği olan A ve C vitamini gibi antioksidan vitaminlerden zengin havuç, brokoli, kabak, karnabahar, maydanoz gibi sebzelerin yanı sıra kış aylarında bolca bulunan portakal, mandalina, elma, greyfurt gibi meyvelerin tüketimi önemlidir."

FINDIK VE CEVİZ DE ÖNEMLİ

Mustafa Tözün, bağışıklık sisteminin güçlendirilmesinde etkili olan E vitaminini yeterli alabilmek için yeşil yapraklı sebzeler, fındık, ceviz gibi yağlı tohumlar ve kuru baklagillerin yeterli miktarlarda tüketilmesinin önemini vurguladı.

Kış aylarında güneş ışınlarından mahrum kalındığını, vücudun D vitamini gereksinimini karşılayamadığını da hatırlatan Tözün, "Kemik ve diş sağlığı açısından önemli olan D vitamini, güneş ışınlarıyla deri tarafından üretilen bir vitamindir ve besinlerde pek fazla bulunmaz. D vitamininin yanı sıra balık, beyin fonksiyonlarının gelişimi için gerekli çoklu doymamış yağ asitleri, kalsiyum, fosfor, selenyum ve iyot mineralleri ile E vitamini için de iyi bir kaynaktır. Bu nedenle kış aylarında imkanlar dahilinde haftada 2-3 kez yenilmesi önerilmektedir" diye konuştu.

Genellikle kış aylarında özellikle çocukların sevdiği sebze sayısının az olduğuna işaret eden Tözün, sebzeleri değişik şekillerde sunmanın da faydalı olabileceğini, kerevizin yoğurtla karıştırılabileceğini, ıspanağın da börek içi olarak kullanılabileceğini ifade etti.

Vücut ısısını dengede tutabilmek için bol sıvı alımı gerektiğini de söyleyen Tözün, "Yeterli sıvı alımı vücutta oluşan toksinlerin atılması, vücut fonksiyonlarının düzenli çalışmasında, metabolizma dengesinin sağlanmasında ve vücutta pek çok biyokimyasal reaksiyonun gerçekleşmesinde son derece önemli rol oynamaktadır. Bu nedenle, her gün en az 8-10 bardak su içilmelidir, bunun yanı sıra ıhlamur, adaçayı, kuşburnu çayı, açık limonlu çay gibi içecekler de günlük beslenmeye eklenebilir" dedi.

KİLOYA DİKKAT

Mustafa Tözün, kış mevsiminde, genellikle yağlı ve şekerli besinlere eğilim olduğunu anımsatarak, insanların kış aylarında kapalı ortamda çok vakit geçirdiğini, fiziksel aktivite yoğunluğunun da azaldığını söyledi.

Televizyon başında fazla zaman geçirilmesi ve besinlerin atıştırılması gibi nedenlerden dolayı kilo alımının söz konusu olduğunu dile getiren Tözün, "Vücut direncimizi korurken ağırlık kontrolünü de göz ardı etmeden ve yeterli fiziksel aktivite düzeyini koruyarak sağlıklı bir kış geçirmek mümkündür" dedi.