X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Akdeniz diyeti astım ve alerjiden koruyor
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Akdeniz diyeti astım ve alerjiden koruyor

  • Giriş Tarihi: 11.2.2014

Astım ve alerjiden korunmak için beslenme tarzının önemli olduğu söyleyen Prof. Dr. Yonca Tabak: Araştırmalar; Akdeniz diyetinin çocukları alerji ve astımdan koruduğunu gösteriyor

Çocuk Sağlığı ve Çocuk Alerjisi Uzmanı Prof. Dr. Yonca Tabak astım ve alerjiden korunmak için nasıl beslenilmesi gerektiğini anlattı:
Vücudu hastalıklara yatkın hale getiren ve bağışıklık sistemini zayıflatan nedenlerin başında, vücutta gelişen oksidasyon ve antioksidasyon işlemlerindeki dengesizlik yatmaktadır.
Oksidasyon işlemi; vücuda giren gıdaların yakılıp enerjiye çevrilirken açığa çıkan atıkların vücutta yarattığı olumsuz etkidir.

OMEGA 3 ÇOK FAYDALI

Vücudun bu atık maddeleri uzaklaştıracak doğal savunma sistemleri vardır. Ancak hava kirliliği, gıdaların üzerinde kullanılan böcek ilacı gibi kimyasallar ve havadaki ozon; vücudumuzda savunma sistemlerimizin aşamayacağı kadar güçlü oksidan atık yük yaratmaktadır.
Omega 3 bakımından zengin, doğal yolla beslenen açık deniz balıklarını bol tüketmek, vücudu oksidasyon etkisinden korur. Ceviz, keten tohumu, ıspanak ve semizotu gibi yeşil sebzelerde doğal halde Omega 3 yağ asitleri bulunur. Omega 3 yağ asidinin bağırsaklardan emilimini bozmayacak zeytinyağı tüketimi de vücudu destekler.

KIRMIZI ETİ FAZLA TÜKETMEYİN

Araştırmalar; Akdenizlilere has beslenme tarzının çocukları alerji ve astımdan koruduğunu gösteriyor. Akdeniz tipi beslenmede her gün bol taze meyve-sebze, tam tahıllar, kuruyemişler ve baklagiller tüketilmektedir. Yani bitkisel gıdaların ağırlıkta olduğu bir beslenme türüdür. Bitkisel gıdaların, antioksidan içeriği hayvansal gıdalara oranla daha yüksektir. Ayrıca vücutta yakılıp enerjiye çevrilirken doku hasarına neden olan daha az atık madde üretirler. Bu da Akdeniz tipi beslenmenin önemini gösterir.
Haftada üç-dört kez balık ve tavuk eti gibi hayvansal gıdalar tüketilmesi önerilmektedir. Omega 3 bakımından zengin olan balık; en az atık madde üreten gıda maddesidir. Süt ve süt ürünleri de bu diyet kapsamında günaşırı kullanılmalıdır. Süt yerine peynir ve yoğurt tüketilmesi daha doğru olur. Akdeniz diyetinde kırmızı et haftada en fazla bir kere tüketilmelidir.

D VİTAMİNİ EKSİKLİĞİ ŞİKAYETLERİ ARTIRIR
D vitamini eksikliğinin alerji ve astımın hızla artmasına neden olduğu düşünülmektedir. Kışın kapalı alanlarda daha çok vakit geçirmek, yazın ise cilt kanseri endişesiyle daha az güneşe çıkmak; D vitamini sentezini azaltmaktadır. Özellikle çocuklarda D vitamini eksikliğinin astımı ağırlaştırdığı görülmektedir. Bu yüzden kış aylarında D vitamini içeren takviyeler alınmalıdır.

E VİTAMİNİ EKSİKLİĞİ NEZLEYE NEDEN OLUR
Astım ve alerjiden korunmak için aşağıdaki vitamin ve mineralleri almak gerekiyor.
SELENYUM: Kümes hayvanları, deniz ürünleri, et ve sarımsak selenyum bakımından zengindir. Araştırmalar; astımlı hastaların, selenyum düzeylerinin düşük olduğunu göstermiştir.
E VİTAMİNİ: Önemli bir antioksidan olan E vitamini; yeşil yapraklı sebzeler, kabuklu yemiş ve hububatlarda bulunur. E vitamini eksikliği çocuklarda alerji gelişimini artırıp astım ve alerjik nezleye yol açar.
A ve C VİTAMİ- Nİ: C vitamini barındıran gıdalar, astımı olan çocuklarda hastalığın seyrine olumlu etki etmektedir. A vitamininden zengin kayısı ve domates gibi gıdaların tüketilmesi gerekir.
OMEGA 3 YAĞ ASİTLERİ: Omega 3 yağ asidi içeren taze yağlı balıklar ve tereyağı gibi hayvansal yağlar da astımı önlemekte etkilidir.

HASTALIKTAN KORUNMANIN YOLLARI
Antioksidanlardan zengin havuç, yeşil yapraklı sebze, tam tahıllı ekmek, fındık-ceviz gibi kabuklu yemişleri ve baklagilleri bol tüketin.
C vitamininden zengin tüm meyveleri tüketmeye çalışın.
Flavonoidden zengin muz, üzüm, elma ve elma suyu tüketimini artırın.

HAZIR GIDA YEMEYİN

Doymuş bitkisel yağ içeren hazır paketlenmiş gıdalardan uzak durun.
Kış aylarında da güneşe çıkın.
Çocuklara hangi yaşta olurlarsa olsunlar kışın D vitamini takviyesi yapın.
D vitamini dışındaki vitamin ve mineralleri, mümkün olduğu kadar doğal gıdalar yolu ile alın.