X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Beyni dinç tutmak için iki gün balık yemelisiniz
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Beyni dinç tutmak için iki gün balık yemelisiniz

  • Giriş Tarihi: 4.3.2014

Kalp için yararlı olan besinlerin beyin için de faydalı olduğunu söyleyen Prof. Dr. Türker Şahiner: Haftada en az iki gün balık ve deniz ürünleri yemeye dikkat edin

Liv Hospital Nöroloji Uzmanı Prof. Dr. Türker Şahiner, beynimizi dinç tutmanın yollarını anlattı:
Beyin sağlığı için Akdeniz diyetine harfiyen uyun. Kalbiniz için yararlı olan her diyet, beyniniz için de geçerlidir. Akdeniz diyetine yeşil bitkiler, yani sebze-meyve ve baklagiller hakimdir. Az miktarda kabuklu kuru yemiş (ceviz ve fındık) günlük mönüde yer alır. Bu yiyecekler güçlü antioksidan özellikler taşır. Akdeniz diyetinde zeytinyağı kullanılır.
Haftada en az iki gün balık ve deniz ürünleri yiyin. Omega 3 tipi doymamış yağ asitleri içeren deniz ürünleri, beyinde en güçlü antienflamatuar maddedir. Beyin hücrelerinin ölümüne neden olan Alzheimer hastalığında hastalığın şiddetini belirleyen enflamasyon, yani iltihabi süreçlerdir. Ayrıca Omega 3; damar içi akışkanlığı artırıp pıhtılaşma riskini azaltır. Omega 3, beyin hücrelerinin temel yapı taşı olan fosfolipitlerin oluşumunda yer alır. Çok yeni yayımlanan bir çalışmada; Akdeniz diyeti uygulayan ve yaş ortalaması 74 olan 2 bin 258 kişi dört yıl izlendi. Araştırma sonucunda; Akdeniz diyetini tamamen uygulayanlarda yüzde 40, kısmen uygulayanlarda ise yüzde 15 oranında Alzheimer riskinin azaldığı görüldü.
Araştırmalar, zerdeçalın beyin için faydalı olduğunu gösteriyor. Köri tipi sos yapılırken kullanılan Turmeric, bu bitkiden elde ediliyor. Zerdaçal; çok güçlü bir antioksidan ve antienflamatuardır. Beyinde amiloid beta protein birikimini azaltır. Amiloid beta proteini, Alzheimer hastalığına neden olan temel proteindir.
Balık yemeyi fazla abartmamak gerekir. Çünkü her balıkta değişik miktarda bulunan civa bileşikleri beyne zarar verebilir. Bu konuda en güvenilir balıklar; somon ve ton balığıdır. Kabuklu deniz ürünleri ise en yüksek riski taşımaktadır. Amerikan Gıda Dairesi, özellikle hamile kadınların deniz ürünlerini az tüketmelerini öneriyor.

VİTAMİNLERE DİKKAT

Beyin sağlığı için en çok kullanılan Gingko Biloba'nın, beyne yararını gösteren tek bir çalışma bulunmamaktadır. Koenzim Q10, Vinpocetine, Fosfatidilserin, Kolin gibi çok satılan ürünlerin de beyin sağlığı için bir yararı kanıtlanmamıştır. Araştırmalar; az miktarda alkolün kalp hastalıkları ve bunamadan korunmak için yararlı olduğunu gösteriyor. Ancak alkolün, zararları ve riskleri nedeniyle kullanılması önerilmiyor.
Alerji, astım, depresyon, kalp yetmezliği ve bazı Parkinson ilaçlarının geçici bellek bozukluğu yaptığı unutulmamalıdır. Özellikle antihistaminikler ve teofilin kullananlarda demans tanısı koymadan önce mutlaka bu ilaçlar kesilip bir süre sonra hasta tekrar değerlendirilmelidir.

STRESTEN UZAK DURMALISINIZ
Erken yaşta bunamamak (demans olmamak) için yapmanız gerekenler:
Sigara içmeyi bırakın. Çünkü sigara, beyin oksijen tüketimini olumsuz etkiler. Ayrıca küçük damarların tıkanmasına neden olur.
Aşırı kilo almayın. Vücut kitle indeksinin 30'un üstünde olması Alzheimer riskini üç kat, damarsal tipte bunama riskini beş kat artırır.
Stresten uzak durun. Stres kanda kortizon hormonunu artırır. Aşırı kortizon yükü hipertansiyon ve şeker metabolizmasını değiştirir. Bu da demans riskini artırır.
Depresyon, bunama riskini birkaç misli artırır. Ayrıca beyinde amiloid birikimini de hızla yükseltir. Depresyon, yakın belleğimizin merkezi olan beyindeki hippokampus denilen bölgelerin hızla küçülmesine neden olur.
Küçük beyin travmalarından sakının. Sürekli kafa travmalarına uğramak, beyinde amiloid plaklarını artırır.

BİLGİSAYAR KULLANIN
Erken kalkın, geç yatın. Asgari altı saat uyuyun.
Bilgisayar kullanımını öğrenmek için gayret edin. Yakınlarınız ile online iletişimi artırın.
Haftada üç gün, asgari bir saat egzersiz veya mümkünse yürüyüş yapın.
Zihin geliştirici oyunlar oynayın.
Kitap okuyarak beyin glukoz tüketimini artırın.
Bahçe ve toprakla uğraşın.