X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Girit mutfağının şifası zeytinyağı
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Girit mutfağının şifası zeytinyağı

  • Giriş Tarihi: 20.3.2014

Akdeniz diyetinin en önemli kaynağı Girit mutfağıdır. Giritliler'in hastalıklara yakalanmamasının sırrı ise zeytinyağı, lifli meyve-sebzeler, çeşitli otlar ve balığa dayalı bir beslenme şeklini tercih etmeleridir

Akdeniz diyeti dünya üzerindeki en faydalı ve sağlıklı diyettir. Aynı zamanda en çok önerilen beslenme şekillerinden biridir. Akdeniz diyeti zengin lifli meyve-sebzeler ve kalp sağlığına uygun omega- 3 barındıran az yağlı asitler içermektedir. Akdeniz diyetinin en faydalı unsuru zeytinyağıdır. Bilimsel bulgulara göre zeytinyağı; Akdeniz diyetinde neredeyse yemeklerin çoğunda kullanılmaktadır, Zeytinyağının en önemli faydalarından biri iyi kolestrolü yükseltip kötü kolestrolü düşürmesidir.

AKDENİZ MUTFAĞININ SIRRI

Binlerce yıldır, Akdeniz insanı çok zengin besin değerleri tüketmişlerdir. Bunlar; taze meyve ve sebzeler, tam tahıllar, ceviz, baklagiller, balık, şarap, zeytinyağı ve yağsız etlerdir. Bu yararlı datalar çok iyi bir şekilde belgelenmiştir. Bu tarz beslenme, kalp ve damar rahatsızlıklarının azalmasını sağlar. Ayrıca sinir hastalıklarını, kanser olma riskini ve yaşlanmadan ötürü kemik erimesi oluşumunu azaltır. Akdeniz diyetinin en önemli kaynağı Girit mutfağıdır. Yapılan çalışmalarda Giritliler'in kalpdamar, kanser ve diğer hastalıklara yakalanma riskinin en son sıralarda yer aldığı gözlenmiştir. Bunun sırrı; zeytinyağı, sebzeler, çeşitli otlar ve balığa dayalı bir beslenme şeklidir. Bir diğer araştırma da göstermiştir ki; polifenoller zeytinyağının içindeki gizli besinsel silahlardır. Avrupa'nın beş ülkesinden 200 kişinin katılımıyla gerçekleşen bu birkaç merkezli klinik araştırmasında; zeytinyağının günlük tüketiminin oksidatif zararları araştırılmıştır. Bu araştırmada üç farklı zeytinyağı kullanılmıştır. Her birinde yükselen polifenol değerleri vardır. Katılımcılara, üç hafta boyunca her gün, günlük 0.84 likit ons ağırlığında üç farklı zeytinyağı verilmiştir. Katılımcılara verilen üç zeytinyağının da lipoprotein seviyelerini yükselttiği saptanmıştır. Aynı zamanda trigliserid değerinde de düşüş sağladığı gözlenmiştir.

DİYABETE KARŞI DA ETKİLİ
2009' da İtalyan araştırmacıların yapmış olduğu bir araştırmada, zeytinyağı polifonellerinin diyabetik durumu yavaşlattığını ve engelleyebildiği görülmüştür. Araştırmacılar, amylin maddesine odaklanıp, pankreatik hormonun normalde insulin ile uyum içinde çalışarak kan şekerini düzenlediğini kanıtlamışlardır.

ZEYTİNYAĞI ASPİRİN KADAR FAYDALI OLABİLİR
Akdeniz diyetinde bulunan kardiovasküler koruyucu özelliklerin çoğu deniz mahsullerinde bulunan omega 3'lerden ibarettir. Fakat son zamanlarda ortaya çıkan bilimsel kanıtlara göre, omega 3 yağları zeytinyağı ile birlikte tüketildiğinde kalp hastalıklarına karşı daha önemli bir rol almaktadır.
Doktorlar rutin olarak kalp ve damar hastalığı riski taşıyan hastalara damar açıcı ve kalp krizi riskini azaltan özelliği nedeniyle aspirin kullanımını önermektedirler. Zeytinyağı polifenolleri de aspirin kadar faydalı olabilmektedir.

MEME, KOLON VE MİDE KANSERİNDE KORUYUCU OLUYOR
Çoğu araştırma, Akdeniz diyetinin kansere karşı koruyucu özelliği olduğunu göstermektedir. Bazı doğal bileşenlerin anti-kanser etkileri yağ asidi sentezlerinden direniş görmüştür. Araştırmacıların yapmış olduğu çalışmalarda, zeytindeki polifenollerin etkilerinin göğüs kanseri dokularının oluşumuna etki ettiği kanıtlanmıştır.
İrlanda'daki bir araştırmada, kolon kanseri hücrelerinin üreme ve yayılma kabiliyetlerinin zeytinyağı ile önlendiği görülmüştür.
Zeytin özü, mide kanseri hücrelerini geriletmişr ve yok etmiştir. Zeytin polifenol özü, apoptozisi gözle görülür bir oranla artırmıştır.