X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Bahar yorgunluğu deyip geçmeyin
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Bahar yorgunluğu deyip geçmeyin

  • Giriş Tarihi: 15.5.2014 14:55 Güncelleme Tarihi: 15.5.2014 14:57

Kaygı, telaş, uyku bozuklukları, asabiyet ve dikkatsizlik gibi belirtiler 2 haftadan uzun sürüyorsa, mutlaka uzman bir hekime başvurun.

Bahar aylarının gelmesiyle birlikte birçok kişide halsizlik, yorgunluk, kaygı, asabiyet, dikkatsizlik ve uyku düzensizlikleri sıkça görülmeye başlar. Bu şikayetler bahar yorgunluğu belirtileri olsa da, başka fiziksel ya da ruhsal problemlerin de işareti olabilir.

Central Hospital'dan Uzman Psikolog Aycan Bulut, "Kaygı, telaş, uyku bozuklukları, asabiyet ve dikkatsizlik gibi belirtiler 2 haftadan uzun sürüyorsa, mutlaka konusunda uzman bir hekime başvurulmalıdır. Bahar yorgunluğuna bağlı depresyon tedavi edilmediği takdirde tekrarlama riski artar" dedi.

Baharın gelmesiyle birlikte sabahları kalkıp işe gitmek büyük bir çoğunluk için zor olmaya başlar. Yataktan kalkmak zorlu bir süreç haline gelir. Alarmlar daha fazla ertelenir, "5 dakika daha"ların süresi uzar. Kişi kendini gün içinde yoğun olarak yorgun, keyifsiz, bitkin, sıkıntılı hisseder. Bu belirtileri genellikle Bahar Yorgunluğu olarak adlandırırız. Bahar yorgunluğu, hemen her bireyin mevsim dönüşlerinde hissedebildiği bir takım ruhsal ve bedensel belirtilere verilen genel bir isimdir.

BAHAR AYLARINDA METABOLİZMA, DEĞİŞEN HAVAYA AYAK UYDURAMAZ

Bahar yorgunluğu; kış aylarında yavaşlamış olan metabolizmanın baharın gelmesiyle birlikte bu değişime ayak uyduramamasından kaynaklanır. Isınan havalar duygusal iniş çıkışlara, uykusuzluğa, iştahsızlığa, eklem ağrılarına ve yorgunluğa neden olur. Ayrıca düzensiz beslenme, yeterli vitamin almama, uyku düzensizliği, kansızlık, depresif duygu durumları, adaptasyon ve dikkat süresinin kısalması bahar yorgunluğunun süresini uzatır.

KİŞİNİN RUHSAL YAPISI FARKLI BEDENSEL TEPKİLERE ZEMİN HAZIRLAR

Bazı kişiler kendilerini güneşli günlerde daha enerjik, pozitif ve canlı hisseder. Hatta bu kişilerin enerjileri fazla olduğu için iş yerinde konsantre olamaz, işe dikkatlerini veremez ve enerjilerini de dengeleyemezler. Bundan anlaşılıyor ki kişilerin ruhsal yapıları, onların yaşadıkları durumlara karşı farklı bedensel tepkiler göstermelerine zemin hazırlar. Ortalama 2 hafta süren bu etkiler hastalık olarak kabul edilmese de; bazı kişilerin aile hayatını, sosyal ilişkilerini ve iş performansını olumsuz derecede etkiler. Büyük şehirlerde yaşayanlar, stresli ortamlarda çalışanlar, yoğun bir iş temposu olanlar bu durumdan daha fazla etkilenir.

KAYGI, TELAŞ, ASABİYET VE UYKU BOZUKLUĞU UZUN SÜRÜYORSA DİKKAT!

Kaygı, telaş, uyku bozuklukları, asabiyet ve dikkatsizlik gibi belirtiler 2 haftadan uzun sürüyorsa, mutlaka konusunda uzman bir hekime başvurulmalıdır. Bahar yorgunluğuna bağlı depresyon tedavi edilmediği takdirde tekrarlama riski artar. Bunun yanı sıra bahar yorgunluğu nedeniyle yaşanılan sıkıntılar, başka bir psikiyatrik hastalığın da habercisi olabilir. Özellikle ailede psikiyatrik rahatsızlığı olan başka bireyler varsa daha dikkatli olunmalıdır.

BAHAR YORGUNLUĞUNU TAZE SEBZE VE MEYVELERLE YENİN

Bahar yorgunluğunu gidermek için besin ve vitamin destek ürünlerinin alımı büyük önem taşır. Paketli hazır gıdalar yerine taze sebze ve meyve tüketimine özen gösterilmelidir. Sadece bahar aylarında değil, kış aylarında da eksik olan vitaminlerin düzenli olarak alınması, bahar yorgunluğunu fazla hissetmeden o dönemin geçirilmesine yardımcı olur.

KISA VE SIK DİNLENME ARALIKLARI YARATIN

Yorgunlukla baş edebilmek için öncelikle enerjinin doğru kullanılmasının öğrenilmesi gerekir. İş yerinde çalışma ve dinlenme zamanları ayarlanmalıdır. Kısa ve sık dinlenme aralıkları yorgunluğun ortaya çıkmasını önler. Çalışırken vücut mekanikleri doğru kullanılırsa kas ağrıları engellenir. Çalışma ortamının iyi havalandığından da emin olunmalıdır. Çok sıcak veya çok soğuk ortamlar vücutta ekstra bir stres yaratır.

UYKU DÜZENİ BOZUK KİŞİLERDE BAHAR YORGUNLUĞU DAHA BELİRGİNDİR

Özetle dengeli ve sağlıklı beslenilmeli, aktif olunmalı ve düzenli olarak spor yapılmalıdır. Vücut susuz bırakılmamalı ve uyku düzenine dikkat edilmelidir. Uyuma ve uyanma saatleri düzensiz kişilerde bahar yorgunluğu daha belirgin olur. Başlangıçta zor gelse de birkaç sabah erken uyanarak, uyku düzene sokulmaya çalışılmalıdır. Hafta sonu için planlar yapılarak motivasyon yükseltilebilir. Öğlen arası ya da zaman buldukça ofis ortamından çıkarak, temiz hava alınmaya da özen gösterilmelidir.

BAHAR YORGUNLUĞU BAŞKA HASTALIKLARLA KARIŞTIRILABİLİR

Bahar yorgunluğu, psikolojik bir nedenden dolayı oluşabileceği gibi tiroid hormonları düzensizliğinden de kaynaklanıyor olabilir. Ayırıcı tanının yapılabilmesi için bir uzmandan yardım alınmalıdır.

Bahar yorgunluğu bazen başka hastalıklarla da karıştırılabilir. Bahar aylarında görülen alerjik rahatsızlıklar, mide hastalıkları, tansiyon-kalp ve şeker hastalıkları da bahar yorgunluğuyla benzer belirtiler gösterebilir. Bu nedenle belirtilen şikayetlerin, birkaç haftadan uzun sürmesi halinde bir uzmandan yardım alınması gerekir.