Türkiye'nin en iyi haber sitesi

Bayramda beslenme önerileri

Giriş Tarihi: 26.7.2014

Günlük normal beslenme düzenine geçerken kilo almamak için bazı önerileri dikkate alın. İkramlara hayır deyin, gece geç saatte yemek yemeyin ve tatlı yerine dondurmayı tercih edin

Yaklaşık 17 saat süren aç kalma dönemi sonrasında gece boyunca yenilen üç öğün beslenmeye vücudumuz alıştı. Şimdi normal düzene geçerken bazı pratik önerilerle metabolizmamızı bozmadan günlük hayata geçiş yapmak en sağlıklısıdır. Ramazan süresince yavaşlayan metabolizma için, normal beslenme düzenine geçiş sürecinde, aşırı tüketilen şerbetli, hamurlu ve kremalı tatlıların vücutta yağ olarak depolandığı riskini hatırlamak gerekmektedir. Ve normal öğün düzenine geçişi bir an önce yaparak vücudun biyolojik ritmini de korumak ilk adım olmalıdır.
Tekrar ESKİ yeme alışkanlığınıza dönün: Sabah kahvaltısı, öğle ve aksam yemeği olmak üzere üç ana öğün yiyin. Öğlen ve akşam yemeğinizin arasına bir ara öğün ekleyin. Öğünleriniz arasında en az dört, en fazla beş saat bırakın. Metabolizmanızın normal çalışma devamlılığını sağlayın.
ikramlara 'hayır' demeyi deneyin: Bayram ziyaretlerinde en çok şeker, çikolata, lokum, şerbetli tatlılar, tuzlu hamur ürünleri, börek ve çörekler ikram edilecektir. Bu yüksek yağlı ve kalorili hamur ve kızartmalı tatlı çeşitleri gün içinde midede ağırlık, ekşime ve yanmaya neden olacaktır. Eğer gittiğiniz ziyaretlerde sağlıklı alternatifler bulamıyorsanız ikramlara 'hayır' demeyi deneyin.
Hızlı yememeye dikat edin: Midemizden beynimize doygunluk sinyalinin gitmesi 20 dakika sürer. Bu süreçte doyduğumuzu hissetmeden yememiz gereken miktardan çok daha fazlasını bir anda yiyebiliriz. Yapılan araştırmalar sonucu; hızlı yemek yiyen kişilerin şişmanlamaya yatkınlığı, yavaş yiyen kişilerinkine göre çok daha fazla olduğu görülmüştür.
Her öğün lif içeren yiyecekler yiyin: Diyet lifi, bağırsaklardaki dışkı yoğunluğunu artırarak sindirim sistemini düzenler. Yiyeceklerinizi seçerken kabuklu meyveleri, ev yapımı ya da paket çorbaları, kurubaklagil, sebze, tam taneli çeşitli tahıllardan oluşan ekmekleri tercih edin. Öğünlerde doyana kadar bolca mevsim sebzelerinden taze salatalar tüketiniz.
Gece yemek yemekten kaçınIN: Ramazan boyunca akşam yemek yemeğe alışan vücudunuzun gece yemek yeme isteği devam edecektir. Bu da kilo almaya neden olur. Bunun nedeni de gece geç saatlerde, sabah saatlerine göre kandaki insülin seviyesinin daha düşük olması yani yemeklerin sindiriminin daha yavaş gerçekleşmesidir. Yatmadan en az iki saat önce yemeyi durdurmanızı tavsiye ederim.
Besleyici değeri olmayan tatlıları yemeyin: Bayramda yiyeceğiniz besleyici değeri olmayan ve yüksek saf şeker içeren şerbetli tatlılar kana hemen ve tamamen karışırlar. Bu yanlış seçimler yerine hem misafirlerinize ikram olarak, hem de gittiğiniz yerlerde sütlü tatlı, dondurma ve bitter çikolatayı tercih edin.

GÜNÜN BİLİMSEL NOTU
Günümüzde , yapay tatlandırıcılar küp şekerlerin yerini almış durumda. Yapay tatlandırıcıların sağlığa etkileri hâlâ tartışılmaktadır. Araştırmalara göre, yapay tatlandırıcıların artıları da, eksileri de var. Yapay tatlandırıcıların faydalarından bahsedecek olursak, sıfır kalori oldukları için kilo aldırmayacaklarını söyleyebiliriz. Beyaz toz veya küp şekerin 1 gramı 4 kaloriye denk düşmektedir. Bir küp şeker ise 4 gramdır, yani 16 kaloridir. Normal şekerli ve gazlı içeceklerin içinde ortalama sekiz tane küp şeker vardır ve 130 kaloriye eşittir. Diyabet hastaları için yapay tatlandırıcıların faydaları daha fazladır. Yapay tatlandırıcılar, doğal şeker gibi kan şekeri seviyelerini yükseltmezler. Yapay tatlandırıcıların olumsuz etkilerine gelince... Yüksek doz tüketimlerin bazı kanser türlerine neden olduğu yönündedir. Bu araştırmalar fareler üzerinde olup sakarin ve idrar kesesi kanseri arasında bir ilişki bulunmuştur. Size önerim, ikram edilen gazlı içeceklerin yapay tatlandırıcılı olmasına dikkat edin ve günde iki küçük şişe ya da kutuyu geçmemeye özen gösterin.

GÜNÜN SAĞLIĞI İYİLEŞTİRİCİ FORMÜLÜ

Bayramda misafirlerinize ikram edebileceğiniz dondurma topları, şekerden daha lezzetli ve sağlıklıdır. Tek yapmanız gereken, derin dondurucuda tutmak ve ikram ederken dolaptan çıkarmak...

MALZEMELER
1 kase hazır Maraş dondurması
1 tatlı kaşığı kakao
1 tatlı kaşığı granül kahve
1 tatlı kaşığı vanilya
1 tatlı kaşığı tarçın
Alabildiğince badem unu

YAPILIŞI
Mutfak robotuna kakao, granül kahve, vanilya, tarçın ile dondurmayı koyun ve çekin. Daha sonra badem ununu katılaşıncaya kadar ekleyerek çekin ve kaseye koyarak dondurun. Küçük dondurma kaselerine koyun.
ARKADAŞINA GÖNDER
Bayramda beslenme önerileri
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz