X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Hamileyseniz bilinçsiz spordan kaçının
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Hamileyseniz bilinçsiz spordan kaçının

  • Giriş Tarihi: 23.1.2016
Hamileyseniz bilinçsiz spordan kaçının
Hamileyseniz bilinçsiz spordan kaçının

Her haftanın heyecanla beklendiği hamilelik boyunca en önemli şey anne adayının düzenli doktor kontrolünden geçmesidir. Hamilelikte egzersiz yararlıdır ancak bilinçsiz yapılan egzersiz hareketleri, özellikle hamileliğin ilk birkaç ayında düşükle karşılaşılmasına sebep olabilir

Pek çok anne adayının kafasında hamileliği boyunca bitip tükenmek bilmeyen sorular dolaşır. Yaklaşık 40 hafta süren hamilelik boyunca bazı kurallara uymak gerekir. Her haftanın heyecanla beklendiği hamilelik boyunca en önemli şey, anne adayının sağlıklı beslenmesi ve düzenli doktor kontrolünden geçmesidir. Ve hamileliği boyunca birtakım kurallara uyması gerekir. Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı Op. Dr. Serkan Oral, anne adaylarının dokuz ay boyunca yapmaması gerekenleri anlattı...

Ağır kaldırmayın

Anne adayları karınlarındaki bebek nedeniyle zaten yük taşıyor ve sırt ağrısı çekiyorlar. Bu yüzden bunu artırmaya hiç gerek yok. Ağırlık taşımanın ve sırta daha fazla baskı yapmanın ne anneye ne de bebeğe yararı olabilir. Çok çok ağır olmamak koşuluyla alışveriş torbaları ya da bebek taşımak herhangi bir sorun oluşturmaz. Ancak taşırken dizlerinizden güç alarak, ağırlığınızı bacaklarınıza vermeniz daha doğru olur.

Pastörize olmamış besinler

Pastörize edilmemiş süt ürünleri gibi besinler bağırsaklarda parazit oluşmasına neden olabilir. Hamile kadınların bünyeleri bu dönemde daha hassas olacağı için bu gibi nedenlere bağlı besin zehirlenmeleri ortaya çıkabilir.

Sürekli ayakta kalmayın

Hamileliğin her döneminde anne aşırı yorucu işlerden kesinlikle uzak durmalıdır. Bedenini, özellikle de karın bölgesini zorlayarak bebeğe zarar verebilecek hiçbir harekette bulunmamalıdır. Çok uzun süre ayakta kalmamalı, yürüyüşlerinde her 15 dakikada bir kısa molalar vermelidir.

Tomografiye girmeyin

Tomografi, yüksek oranda radyasyon içerdiği için hamile kadınlarda kullanılması tavsiye edilmez. Tomografi sırasında anne karnındaki bebek direkt olarak radyasyona maruz kalabilir. Bu durum, bebeğin sağlıklı gelişiminde birtakım olumsuzlukların yaşanmasına neden olabilir.

Stresten uzak durun

Hamilelikte yaşanan stres hem anneyi, hem de bebeği olumsuz etkiler. Araştırmalar, hamilelik sırasında strese maruz kalan kadınların hamileliklerinin 17'nci haftasından itibaren bebeklerinin gelişiminin etkilendiğini gösteriyor.

Kontrolü spor yapın

Bilinçsiz yapılan egzersiz hareketleri, özellikle hamileliğin ilk birkaç ayında düşük gibi acı bir sonuçla karşılaşılmasına sebep olabilir. Hamilelik döneminde egzersiz yapmak yararlıdır. Ancak mutlaka doktora danışmak gerekir. Kontrollü olarak spor yapılması, anne adayları açısından yararlı olacaktır.

Kafeinden kaçının

Kafeinden kaçınmak sizin için çok iyi olacaktır. Eğer kafeine düşkünseniz, en azından tüketiminizi sınırlandırın. Araştırmalar, günlük 200 mg kullanımın, hamileler üzerinde herhangi bir sakıncası olmayacağını açıklamıştır.

Alkol ve Sigara kullanmayın

Dokuz ay içinde alkol kullanırsanız, bebeğiniz de kullanmış olur. Alkol önce kanınızda dolaşır, sonra da plasenta aracılığıyla bebeğinize ulaşır. Bu kullanım bebeğinizde kalıcı hasarlara ya da bebeğin ölümüne sebep olabilir. Hamilelikte sigarayı bırakmamak, bebeğin ölü ya da prematüre doğmasına sebep olabilir. Sigaranın bu kadar zararlı olmasının sebebi, içinde karbonmonoksit ve nikotin barındırmasıdır. Bu maddeler yüzünden bebekte besin yetersizliği ve kan basıncı artışı oluşur. Hamilelikten önce sigarayı bırakmalısınız.

Civaya dikat edin

Deniz mamulleri iyi bir protein ve demir kaynağıdır. Ancak bazı türler tehlikeli seviyelerde cıva içerir ki bu da bebeğin gelişen sinir sis- temine zarar verebilir. Bu türler; kılıçbalığı, köpekbalığı, uskumru ve kiremit balığını bünyesinde barındırır.

Pişmemiş et yemeyin

Pişmemiş yemekler tüketirseniz, hamile olmayan her kadın gibi sizin de zehirlenmeniz muhtemeldir. Ancak siz hamile olduğunuz için hastalanma riskiniz diğerlerine göre daha yüksektir. Nadir de olsa, bebeğiniz de bundan etkilenebilir. Yemeden önce pişirilmesi gereken besinleri çok iyi pişirmelisiniz. Yumurtaları sarısı ve beyazı katılaşıncaya kadar pişirin ve kısmen pişmiş ya da çiğ yumurtalardan kaçının. Ayrıca işlenmiş etler de hamilelik sırasında şişkinliğe sebep olan sodyum içerirler.

Çok iyi yıkayın
Ham meyve ve sebzeler hamilelikte kesinlikle bolca tüketilmelidir. Dikkat edilmesi gereken tek husus; bahçe, tarla gibi yıkanmayan yerlerden geldiyse çok iyi yıkanılması gerektiğidir.

#Sayfa#

Uzun topuklu ayakkabı ve dar kıyafet giymeyin

Hamilelik dönemi içerisinde ayaklarınızın rahat olmasını istiyorsanız ve yürüyüş ardından ağrı çekmek istemiyorsanız, düztabanlı olan ayakkabılar tercih etmek durumundasınız. Aynı zamanda, her saat yanınızda olan ve ayakkabılarınızı giymenize yardımcı olan bir eşiniz yoksa bağcıklı olan ayakkabılardan uzak durun. Hamilelik dönemi süresince, ayağınızın normalden biraz daha fazla büyüdüğünü hissedeceksiniz. Hiçbir kıyafetin sizi sıkmaması ve rahatsız etmemesi gerekir. Kıyafetiniz likralı değilse, genel olarak bol kesim tercih edin.

Çevresel etkenler hamileliği engelleyebilir

Çiftlerin çocuk sahibi olamaması, kadına ve erkeğe ait nedenlere bağlanabilir. Kadınlardaki nedenler arasında en önemlisi, her ay yumurta üretiminin olmamasından ya da yumurta üretiminin doğru olmamasından kaynaklanan yumurta bozukluğudur. Bunun dışında yumurta kanalındaki tıkanıklıklar, tüplerdeki hasar, endometriozis, ilerlemiş yaş; kadınların hamile kalamamasında kendisine ait etkenlerdendir. Erkekler de ise sperm sayılarının yeterli olmaması, kalitesiz olması, inmeyen testisler, varikosel sorunu gibi etkenler; kadının hamile kalamamasında etkili olabilir. Elbette bunların araştırılması gerekir. Hamile kalmayı olumsuz olarak etkileyecek olan fizyolojik etkenlerin dışında çevresel etkenler de bunda etkili olabilir. Günümüzün yaşam koşullarında insanların yoğun stres altında yaşaması; üreme sistemleri üzerinde olumsuz etkilere neden olur. Stres, üreme hormonlarının doğru çalışmasını engelleyerek bu etkiyi oluşturur.

Çift kişilik beslenmeyin

Çoğu anne adayı ne yazık ki iki kişilik beslenmesi gerektiğini düşünür. Oysa hamilelik boyunca alınan kilolar, doğum sırasında da çeşitli problemlere yol açar. Bu yüzden doktorun önereceği kiloyu çok fazla aşmamak gerekir. Bir anne adayının dokuz ay boyunca alacağı kilo ortalama 11-15 kilo arasında olmalıdır. Bu rakam, annenin kilosu ve boyuna göre değişkenlik gösterebilir.