X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER 7’den 70’e herkes peynir yemeli
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

7’den 70’e herkes peynir yemeli

  • Giriş Tarihi: 26.4.2016
7’den 70’e herkes peynir yemeli
7’den 70’e herkes peynir yemeli

Peynir, kaliteli bir protein kaynağıdır. Çökelek ve kaşar peyniri gibi peynirler kalsiyum açışından çok zengindir. Ayrıca çedar ve mozerella’da da sağlıklı yağlar bulunur. Bu yağlar vücudun yağ yakımını hızlandırıp bağışıklık sistemini güçlendirir

Süt, en temel besin gruplarından biridir. Süt ve süt ürünleri hayatımızın her anında çocukluk çağından yaşlılık dönemine kadar gereksinim duyduğumuz, sağlığımız için en önemli besinlerdir. Beslenme ve Uzmanı Serap Güzel, sütün faydalarını anlattı:

BÜYÜMENİN ANAHTARI SÜT
Anne sütünü bıraktıktan sonra günlük kalsiyum ihtiyacını karşılamak için çocukların her gün iki bardak süt veya yoğurt tüketmesi gerekir. Süt ve süt ürünleri iyi kalite protein kaynağı olduğu için yeni hücrelerin oluşumunu, dolayısı ile büyümeyi sağlar. Çocukluk ve ergenlik döneminde yeterli süt tüketimi; ilerleyen yaşlar için de kemik sağlığını koruyacak yeterli kalsiyum depolarının oluşmasını sağlar.
Sütün en önemli olduğu zamanlardan biri de gebelik dönemidir. Anne adayı; artan vitamin mineral ihtiyacını karşılamak için günde en az üç-dört bardak olacak şekilde fazladan süt veya yoğurt tüketmelidir. Yeterli süt tüketmeyen anneler için kalsiyum eksikliği; diş kayıplarına, ilerleyen yaşlarda osteoporoza neden olabilir.

KALSİYUM YAĞ YAKTIRIR
Süt ve yoğurdun içindeki kalsiyum yağ yakımını hızlandırır, Yapılan araştırmalar; yoğurt içeren diyet ile beslenen kişilerin yağ oranının daha çok azaldığı görülmektedir. Zayıflarken ve ideal kilonuza düşmek için yaptığınız diyette mutlaka süt ve yoğurt olmalıdır. Hem günlük kalsiyum ve diğer vitamin ihtiyacınızı karşılamak, hem de yağ yakımını hızlandırmak için, süt ve yoğurt diyetin vazgeçilmez besinidir.
Yoğurt, bağırsaklarda probiyotik bakterilerin artmasını sağlayan bir besindir. Bağırsaklar bizim bütün sağlığımızı etkileyen en önemli organdır. Bağırsak mikrobiyotası dediğimizde bağırsakta bulunan bakteri türlerinin oluşturduğu bir örüntüden bahsederiz ki faydalı olan probiyotik bakteriler ne kadar çok olursa, sağlımızı o kadar olumlu etkiler.
Bağırsaktaki yararlı bakteri çoğunluğu; sağlığımızı obeziteden diyabete, kronik hastalıklardan vücudun bağışıklık sistemine kadar pek çok konuda olumlu etkiler. Yoğurt, doğal bir probiyotik besindir. Bu nedenle soframızda mutlaka olmalıdır.

BAĞIŞIKLIĞI GÜÇLENDİRİR
Süt ve süt ürünlerinin yağ asitleri, yani süt ürünleri içinde bulunan yağ asidi CLA (konjugelinoleik asit) vücudun yağ yakımını hızlandıran bir besin ögesidir. CLA, geviş getiren hayvanlardan elde edilen besinlerde doğal olarak bulunur. CLA'nın sağlığa etkileri araştırılmaktadır ve çalışmalarda olumlu etkileri görülmektedir. Vücut yağ oranını azaltmanın yanında kansere karşı koruyucu, bağışıklığı kuvvetlendirici ve kalp hastalıklarını önleyici etkileri görülmektedir.
Kırmızı et başta olmak üzere süt, yoğurt veya peynir de (özellikle çedar, mozarella) en iyi CLA kaynaklarıdır. Bu yağ asidi ticari olarak da bulunmaktadır ama süt ürünlerini tükettiğinizde hem bu yağ asidini alırsınız, hem de kalsiyum, fosfor, A, D ve B vitaminlerini alarak yeterli beslenmeyi sağlamış olursunuz.
Peynir kaliteli bir protein kaynağıdır. Özellikle çocuklar veya et tüketmeyen kişiler; peynir, süt veya yoğurt tüketmelidir. Günlük ihtiyacımız olan proteini; sadece , et, tavuk veya balıktan değil, süt ürünlerinden de karşılarız. Çünkü süt ürünleri; sadece protein kaynağı değil, içerdiği diğer vitamin ve mineraller ile dengeli beslenme içerisinde yer alması gereken besin grubudur. Süt ve yoğurdun kalsiyum miktarı peynire göre daha yüksektir ama çökelek, kaşar peyniri gibi peynirlerin de kalsiyum miktarı yüksektir.

MEYVELİ SÜTLERE DİKKAT
Uzun ömürlü sütler yüksek ısıl işlem gördüğü için zararlı bakterilerin yanı sıra sağlık için; içerilerinde gerekli olan bakteriler de yok olmaktadır. Günlük pastörize sütlerde bu faydalı bakteriler daha çok bulunur. Bu nedenle pastörüze sütler tercih edilmelidir. Genellikle çocukların sevdiği veya daha kolay tükettiği meyveli sütlerden şeker içerdiği için uzak durulmalıdır. Çocuklarda da obezitenin artmaya başladığı basit şeker tüketiminden kaçınmak gerekir. Meyveli sütler gibi meyveli yoğurtlar da, şeker ilavesi içerdikleri için dikkatli tüketilmelidir. Çocukları şekersiz ve sade süt ile sade yoğurda yönlendirmek veya taze meyve ile meyveli süt veya yoğurt yapmak daha sağlıklıdır. Aynı zamanda vitamin içeriğini de artıran bir yöntemdir.

KAN ŞEKERİNİ ETKİLER
Süt ve yoğurdun kan şekerine olumlu bir etkisi vardır. Süt, yoğurt ve ayran; karbonhidrat içerir ama protein ve yağ içerdiği için kan şekerini daha yavaş yükseltir ve dengeli gitmesini sağlar. Özellikle ara öğünlerde meyve, yulaf veya lifli bir ekmek ile birlikte süt, yoğurt veya peynir tüketmek kan şekerini daha iyi dengeler. Kan şekerinin normal sınırlarda olmasını sağlamak için basit şekeri az, lif içeren veya proteinle birlikte tüketilen öğünler önerilir. Süt ve yoğurt bunları sağlayabilir. Başka besinlerle birlikte tüketilen youğurt ve süt, diyabetliler için uygun bir ara öğündür.