X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Doğru oturma şekilleri nelerdir?
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Doğru oturma şekilleri nelerdir?

  • Giriş Tarihi: 31.8.2016 14:56
Doğru oturma şekilleri nelerdir?
Doğru oturma şekilleri nelerdir?

ile ilgili aktiviteler sonucunda gelişen işe bağlı kas iskelet hastalıkları (MKİH), endüstrileşmiş ülkelerde yaygın bir sağlık sorunudur ve sakatlığın önde gelen nedenlerindendir. Öncelikle beli, boynu, elleri, el bileklerini, dirsekleri ve omuzları tutar.

Sıklıkla bel, sırt, boyun, eller, el bilekleri, dirsekler ve omuzlar etkilenir. MKİH'nın gelmesinde, iş yerindeki fiziksel ve psikososyal risk etkenlerinin rolü kanıtlanmıştır. Başlıca risk etkenleri elle ağırlık kaldırma, taşıma, tekrarlamalı, zorlamalı ve pozisyonda hareketler, iyi tasarlanmamış iş istasyonları ve araç, gereç kullanımına bağlı, kötü statik pozisyonlar, titreşim ve yetersiz iş organizasyonudur.

BU SAKATLANMALAR AŞAĞIDAKİ NEDENLERDEN OLUŞABİLİR:

Vibrasyon üreten makinelerin uzun süre kullanımı,

Ellerin ve kasların dönmesine neden olan görev ve aletler,

Ters yöne güç uygulamalarında,

Ellere, bileklere, sırta ve eklemlere fazla yük bindiği hallerde,

Kolların baş üzerinde çalışmaya zorlandığı zaman,

Belin eğilmeye zorlandığı işlerde,

Ağır yüklerin itildiği veya kaldırıldığı zaman .

NORMAL POSTÜR (DURUŞ) NEDİR?

İyi bir duruş için ayakta durma, oturma, yürüme gibi çeşitli aktiviteler sırasında baş, gövde, kollar ve bacakların birbirine oranla düzgün ve dengeli dizilimi gereklidir. Düzgün bir duruşa sahip olmak dengeli beslenme, egzersiz yapma ve düzenli uyuma önemlidir.

Duruş bozukluklarının büyük bir bölümü yanlış pozisyonda oturma, yatma ya da çalışma alışkanlığı nedeniyle gelişir.

Duruş bozukluklarının nedenleri

Kötü duruş bazı etkenlerin bir araya gelmesiyle oluşur.

Kaza, yaralanma ve düşmeler

Hatalı oturma, ayakta durma ve uyuma

Çalışma ortamının vücut yapısına uygun olmaması

Aşırı kilolu olmak

Ruhsal sorunlar

Görme bozuklukları

İşyerinde ya da evde kaynaklı gerilimler

Duruş bozukluklarının sonuçları

Uygun olmayan pozisyonda, uzun süre ve devamlı tekrarlanan hareketler adalelerde gerilmeye, yorgunluğa ve giderek ağrılı adale spazmlarına yol açar.

Bu yüzden çalışma sırasında ortamın ergonomik olarak düzenlenmesi gerekir. Düzenli olarak verilen molalarla tekrarlayan hareketlerin vereceği zarar en aza indirilebilir.

BİLGİSAYARLA ÇALIŞMA ŞARTLARI

Bilgisayarda çalışmada bakış yönü – belge – ekran – masa arasında sürekli değiştiğinden oturma yeri olarak eksenden dönebilen, yüksekliği ayarlanabilir, kolçaklı ve devrilmeye karşı güvenli 5 tekerlekli sandalyeler kullanılmalıdır.

SAĞLIKLI DURUŞ İÇİN:

Sandalye ve arkalık yüksekliği otururken kolayca ayarlanabilir olmalıdır.

Oturma yüksekliği kolların mümkün olduğu kadar az gergin ve yatay olması sağlanmalıdır.

Baldırın iç yüzeyine gelen basıncı azaltmak için de ayakların zemine veya ayakaltlığına yeterince oturmasına edilmelidir.

Dik oturma, omurgaya yaklaşık % 25 daha az yük binmesini sağlar ve birçok sırt problemini önler. Bu sebeple personele doğru oturma pozisyonun önemi aşılanmalıdır.

Bilgisayar ekranının görüntü kalitesi, göz sağlığı açısından çok önemlidir. Ekrandaki yazı karakterlerinin büyüklüğü 2.6mm'nin altına düşmemeli, ekran tozlu kalmamalı ve görüntüde titreşim olmamalıdır.

Ekrana bakış uzaklığı 50 – 70 cm. arasında olmalıdır. Işık yansımasını minimuma indirebilmek amacıyla ekranlar mümkünse pencerelere 90o dik olacak şekilde yerleştirilmelidir.

Ekranlarda siyah fon kullanmak, personelde koyu bir tünele giriş etkisi yapabilir ve aydınlık ortamda göz kamaşma etkisini de arttırır.

Ekranın üst kenarı göz hizasında veya az aşağısında olmalı, personel çalışırken başının eğmek veya geriye atmak eğiliminde olmamalıdır.

Bu durum boyun bölgesine uzun süreli statik yük getireceği için rahatsızlıklara yol açılabilir.

Uzun süreli klavye kullanımında, kolların masa yüzeyinden aşağıda kalması ve buna bağlı olarak bileklerin sürekli masa kenarına dayalı tutulması, bilek bölgesindeki sinirlere zarar verebilmektedir.

Kollar yazı yazarken, yere paralel tutulmalı ve bilekler bükülmemelidir.

Klavyenin yüzeyi parlamamalı, rengi nötr olmalıdır.

Nümerik tuşların telefon düzeninde yerleştirilmiş olması, zihinsel işlemlerin etkinliği için önemlidir

Uzun süreli mouse, kullanımı avuç içi, parmak ve bilek sinirlerini zedeleyebilmektedir. Bu yüzden mouse kullanımı minimuma indirilmeli, işlemler mümkün olduğunca klavye ile yapılmalıdır.

Özellikle veri girişi gibi materyale sürekli bakmayı gerektiren işlerde, baş hareketini minimuma indirmek amacıyla ekrana monte edilen doküman tutma aparatlarının kullanılması, performansı olumlu yönde etkiler.

Sağlıklı bilgisayar çalışması için ofisteki gürültü maximum 55 – 65 desibel, ortam ısısı 21 – 23 o C, nem oranı % 45 – 55 olmalıdır.

Bilgisayar çalışmasında ışık üst – yanlardan 45 o açıyla gelmelidir, karşıdan gelen ışık gözleri rahatsız eder.

1 saatlik çalışma sonunda 5 – 10 dakikalık, 2 saatlik çalışma sonunda 15 – 20 dakikalık dinlenme verilmeli, bu süre ekrandan uzakta, mümkünse dinamik hareket içeren bir şekilde değerlendirilmelidir.

Lekeli veya tozlu gözlük camları görüşü engellediği gibi yansımaya da yol açacağı için kullanılmalıdır.

Çok göze çarpıcı veya şiddetli karşıt renk giysiler ekrana rahatsız edici şekillerde yansıyabileceği için tercih edilmemelidir.

İş planlaması yapılırken çok uzun süreyle, kesintisiz olarak veri girişi, vb. bilgisayar çalışması yapan personelin monotonluk ve diyalog eksikliği sebebiyle psikolojik rahatsızlıklar yaşayabileceği, göz önünde bulundurulmalıdır.

Günlük yaşam ve iş ortamında belinizi doğru kullanın;

Ayakta ve otururken duruşunuza dikkat edin.

Ağır eşyaları doğru bir şekilde kaldırın ve taşıyın.

Doğru uzanın, doğru dönün, doğru öne eğilin

Yatağınızı iyi seçin, doğru uyuma pozisyonunda uyuyun. Yatağa doğru şekilde girip çıkın.

BEL AĞRISINDAN KORUNMAK İÇİN NE YAPMALI

Düzenli egzersiz yapın.

Kondisyonunuzu iyi tutun.

Risk faktörlerinden mümkün olduğunca uzak durun.

Düzenli egzersiz;

Omurgayı güçlendirerek, zorlanmayı ve yaralanma riskini azaltır,

Duruşu düzeltir,

Bel ağrısını azaltır, iyileşmeyi çabuklaştırır,

Bel ağrısının tekrarını engeller,

Kondisyonu iyileştirir.

Özellikle boyunu zorlayan hareketlerden kaçınılmalı

Günlük yaşam içerisinde boynumuzu korumak güç olacağı için boyun omurgası etrafındaki kasları güçlendirmek en doğru yöntemdir

Düzenli yapılan boyun egzersizleri boyun kaslarını güçlendirir ve boyun omurgasına yansıyan küçük travmaları engeller.