X İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ARKADAŞINA GÖNDER Boğaz'ın ilk gerdanlığı 40 yaşında
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz

Boğaz'ın ilk gerdanlığı 40 yaşında

  • Giriş Tarihi: 27.10.2013

Boğaziçi Köprüsü'nün kabul heyetinin başkanlığını yapan Prof. Semih Tezcan: Kamyonları köprüye çıkarıp test yaptık ama şoförler test olduğunu bilmiyordu

Avrupa ve Asya kıtalarını birleştiren ilk köprü olan Boğaziçi Köprüsü, çarşamba günü 40 yaşını dolduracak. Boğaz'ın ilk gerdanlığı olma özelliği taşıyan Boğaziçi Köprüsü'nün 5 kişilik kabul heyetinin başkanlığını yapan Prof. Dr. Semih Tezcan, köprünün yapımında ve açılışında yaşananları anlattı. Temeli 20 Şubat 1970'te dönemin Cumhurbaşkanı Cevdet Sunay ile Başbakanı Süleyman Demirel tarafından atılan Boğaziçi Köprüsü, 3 yıl sonra Cumhuriyet'in 50'nci yılında 30 Ekim 1973'te hizmete açıldı.

ŞOFÖRLERDEN ŞÜKÜR DUASI
Dünyanın en uzun 4. asma köprüsü olarak kayıtlara geçen 1560 metre uzunluğundaki köprünün yapımı için Karayolları Genel Müdürlüğü'nde oluşturulan 5 kişilik Köprü Kabul Heyeti'nin Başkanı Prof. Dr. Semih Tezcan ile zamanda yolculuğa çıktık. Prof. Dr. Tezcan, kamyonların köprüyü test etmek için nasıl kullandıklarını şöyle anlattı: "Kabataş'tan Harem'e geçmek için bir ucu Karaköy'e kadar uzanan hafriyat kamyonları bekliyordu. Gemiyle karşıya geçmek 8 saati buluyordu. Arkadaşlar köprünün ağır yük kamyonlarıyla test edilmesi gerektiğini söylediler. Polislerle birlikte, karayolları görevlileri Kabataş'ta bekleyen 150'ye yakın kamyon şoförünü tabir yerindeyse kobay olarak araçlarıyla birlikte getirdi. Bazıları köprüden ilk kez geçeceği için heyecanlıydı. Kamyonlar geçmek için bekletilirken, şoförler topluca şükür namazı kıldı. Bu duruma çok şaşırmıştık. Şoförlere gerçeği söylememiştik. Daha sonra tüm kamyonları sırayla köprüden geçirdik. Yıllar sonra bunu ilk kez itiraf ediyorum." Köprünün tüm testlerinin titizlikle yapıldığını söyleyen Prof. Dr. Tezcan, sözlerini şöyle sürdürdü: "Aynı zamanda köprünün proje direktörlüğünü de yaptım. Para toplama gişeleri, bakımı, mesnetlerin ve kaynakların kontrollerini ben yaptım. Köprünün ömrü 150 yıldır. Şerit köprülerin ömrü bellidir. Abdulhamit döneminde yapılan demir köprüler halen faaliyettedir. Çeliklerin özelliği budur. Trafiğe açmadan önce ABD ve Üsküp'ten bir tonluk sarsma makinelerı getirdik. Köprünün üzerine atılan asfaltı kaldırdık. Makineleri köprü üzerine koyup enine, boyuna salladık. Sarstık, titreşim kayıtlarını aldık. Özel frekansları, doğal titreşim özelliklerini kaydettik. Yaklaşık 10 gün deneme yaptık."

Sayılarla Boğaz Köprüsü
20 Şubat 1970'te Beylerbeyi'nde ilk temel atma töreni yapıldı.
Yapıldığında dünyanın en uzun dördüncü asma köprüsüydü, 2013 itibariyle on dokuzuncu sıraya geriledi.
İnşaatı bin 700 iş gününde bitirildi.
8 Haziran 1973'te ilk defa araçla geçiş deneyi yapıldı.
Günde ortalama 35 mühendis, 400 işçi çalıştı.
Köprünün denizden yüksekliği kıyılarda 64, ortada 69.5, genişliği ise 33.40 metre.
Maliyeti 21 milyon 774 bin 283 dolar olarak hesaplandı.
İki ayağı arasındaki mesafe (ana açıklık) 1.074 metre.

kalan karakter 1000

ÖNEMLİ NOT: Bu sayfalarda yayınlanan okur yorumları okuyucuların kendilerine ait görüşlerdir. Yazılan yorumlardan SABAH veya sabah.com.tr hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.