YAZARA MAİL GÖNDER Heybeliada'da fayton hüzünleri

YAZARLAR

Belki bileniniz vardır. Motorlu taşıt aracının bulunmadığı Adalar'ın tümünde 1000'in üzerinde at ve 226 fayton mevcut.
Bir süre önce İSPARK güzel, modern, hijyen at ahırları yaptırdı ama kapasite çok düşük maalesef. Oraya sığmayan faytoncular ve atlar, handiyse mezbele diyebileceğimiz ahırlar ve çevresinde yaşamakta.

Dert listesi
Şikâyetleri dinleyince ortak sıkıntı listesi çıkardım. Bir göz atın dilerseniz:
Fayton, Adalar için bir nostaljik figür. Sayısı az tutulup bu sağlanabilir.
Yüzlerce fayton hele de şu yaz mevsimlerinde oradan oraya dolanıp duruyor. Bu sıcağın altında sadece iki kere at değiştiriliyor.
Hayvanlar aç. Şişmesinler diye, koşumlu olduklarında su ve yiyecek verilmiyor onlara.
Geçen yıllarda elektrikli fayton getirildi ama kullanılmıyor. Çünkü on misli pahalıya taşımak işine geliyor faytoncunun.
Eski faytoncular özenli, tertemiz giyim kuşamlı, insana, hayvana, doğaya, müşteriye ve birbirlerine saygılı insanlardı.
Şimdikilerin çoğu bilinçsiz ve eğitimsiz.
Atlara kötü davranmanın yanı sıra, ada ziyaretçilerine karşı da saygı sınırlarını aşan tavırlarda bulunuyorlar.
Ücret tariflerine sadık kalmıyorlar, dört kişilik faytonlara 5-6 kişi alıyorlar.

Daha fenası

Faytoncularla ilgili daha da ağır itham, kendilerine karşı çıkanlara aldıkları sert tavır. Tehdit hatta fiili saldırıya dahi dönen olayların sayısı az değil. Gerilim potansiyeli hiç düşmüyormuş anlayacağınız.
İşyerlerinin yakılıp talan edileceğinden tutun da ölüm tehdidine varan vakalara rastlanmış...
'Peki ne yapılmalı?' soruma gelen yanıtlar da şöyle:
Acilen fayton sayısının azaltılması gerekiyor.
Atların ve faytoncuların yaşam koşulları iyileştirilmeli.
Faytoncuların ciddi bir eğitimden geçirilip, müşterilere daha saygılı olması sağlanmalı.
Ada'da yaşayanlar için faytona alternatif daha uygun fiyatlı bir ulaşım aracı getirilmeli.

BUGÜNKÜ DİĞER YAZILARI
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.