YAZARA MAİL GÖNDER Şeker hastalığından korunmanın 3 püf noktası

YAZARLAR / Cumartesi Sabah Yazarları

Şeker hastalığından korunmak için çözünmeyen diyet lifinden zengin beslenin, kahvaltınızı tam tahıllı gevreklerle çeşitlendirin ve düzenli yürüyün

Şeker hastalığı insülin eksikliği veya etkisizliği sonucu gelişen, akut ve kronik komplikasyonların eşlik etmesiyle yaşam boyu süren bir hastalıktır. Tüm sağlık otoriteleri diyabetli hastaların diyetlerinde, hastalığa bağlı komplikasyonların oluşmaması için kan şekerini hızlı yükselten yiyecekler ile fazla protein alımından uzak durmaları gerektiği bildirir. Çünkü kana hızlı geçen basit karbonhidratlar insüline ihtiyacı artırmakta, diyabetli hastada insülin salgısı az ya da olmadığı için kan şekeri kontrol altına alınamayarak hep yüksek seyretmektedir. Fazla proteinli beslenmek de diyabetlilerde böbrek fonksiyonlarını etkilemekte, üre ve amonyak sentezini artırmakta, diyabetik nefropati dediğimiz böbrek yetmezliğine neden olmaktadır. Bilimsel veriler, diyabetlilerin rafine edilmemiş karbonhidrat kaynaklarını doğru seçtiklerinde ve doğru pişirme yöntemini uyguladıklarında kan şekerlerini daha kolay kontrol altına alabildiklerini göstermektedir. Sağlıklı bireylerde de şeker hastalığından korunmak için günde üç porsiyon tam tahıl yemenin; diyabete neden olabilen fazla kiloları azaltabildiği, insüline duyarlılığı yükselttiği ve böylece kan şekerini düşürdüğü vurgulanmaktadır. Tam tahılları beslenmede bulundurmak, kan şekerinin gün içinde değişkenliğini azaltmakta, tokluk kan şekerinin fazla yükselmesini önlemekte, insülin direnici kırmakta ve hemoglobin A1C denilen son üç aylık kan şekeri ortalamasının da düşmesine yardımcı olarak şeker hastalığından korumaktadır.

Tam buğday ekmeğini öğünlerinizde bulundurun:
Şeker hastalığından korunmanın pratik yollarından biri, lignin ve lignan gibi çözünmeyen diyet lifinden zengin beslenmekten geçmektedir. Tam buğday ekmeği çözünmeyen lifi bolca içerir. Çözünmeyen lifler yiyeceklerin bağırsaklardan geçiş süresini kısaltarak, karbonhidratların emiliminde zamanı azaltır ve böylece insülinin fazla salgılanmasını da önler. Birçok araştırma çözünmeyen diyet liften zengin beslenen sağlıklı kişilerin yüzde 21-27 kadar şeker hastası olma riskini de azalttığını bildirmektedir. Unutmayın tahıllar rafine edildikçe şeker hastalığından korunmak yerine hasta olma riski oluşuyor. Her öğünde en az bir ince dilim tam buğday ekmeğinin her zaman kan şekeri seviyesini normale getireceğini aklınızdan çıkarmayın.

Kahvaltınızı tam tahıllı gevreklerle çeşitlendirin:
Tam tahıl tüketimi şeker hastalığından korur ancak tam tahılları çeşitlendirmek koruyucu etkinin de daha güçlü olmasını sağlar. Amerikan Diyabet Birliği, günlük tüketilen tahılların en az yarısının mutlaka tam tahıllardan gelmesi gerektiğinin altını çizmiştir. Tam buğday ekmeği yerine kahvaltınızda tam tahıllı gevreklere yer verin. Tam tahıllı gevrekleri ballı, bademli, karışık meyveli, çikolatalı ve kırmızı meyveli olanlar gibi farklı çeşitlerde tüketebilirsiniz. Bir porsiyon tam tahıllı kahvaltılık gevrek altı yemek kaşığıdır ve 8 gram tam tahıl içerir. Ayrıca tam tahılı kahvaltıda tüketmenin dışında düzenli kahvaltı yapmanın da şeker hastalığı riskini yüzde 21 kadar azalttığını belirtmeliyim.

Düzenli yürüyüş diyabetten koruyan doğal ilaç:
Araştırmalar düzenli fiziksel aktivite yapmanın şeker hastalığı riskini yüzde 33-50 oranında azalttığını bildirmektedir. Yürüyüş ve bisiklete binme diyabetten koruyan uygulanması kolay aktivitelerdir. Araştırmalar haftada beş kez 30 dakika gibi yapılabilir sürelerin pankreasın fazla insülin üretmesini önleyip, kas glikoz taşıyıcı protein sentezini artırıp fazla şekerin kullanılmasını hızlandırarak şeker hastalığına karşı koruyucu olabileceğini bildirmiştir. Şeker hastalarının da egzersizi düzenli yapmasını şiddetle öneririm. Çünkü diyabetli hasta herhangi bir egzersizi yaptığında karaciğer glikoz üretimini azaltır, kanda insülin seviyelerini düşürür ve kandaki glikozu yani şekeri hızla kullanır. Ve kan şekeri kontrolünü de kolaylaştırır. Tip 2 dediğimiz insülin kullanmayan şeker hastaları için öğünden bir saat önce olmak kaydı ile haftada üç kez en az 20 en fazla 60 dakikaya kadar yürüyüş yapmak önemlidir.

Haftanın sağlığı iyileştirici formülü:


Tam tahıllı gevrek topları

Sizinle sağlıklı atıştırmalık tarifimi paylaşmak istiyorum. Bu tariften yaklaşık altı ceviz büyüklüğünde lezzetli toplar çıkmaktadır.

Malzemeler:
6 yemek kaşığı tam tahıllı çikolatalı kahvaltılık gevrek
2 adet muz
1 çay bardağı ceviz
1 tatlı kaşığı tarçın

Yapılışı:
Çikolatalı tam tahıllı kahvaltılık gevreği mutfak robotundan geçirin. Üzerine muz, ceviz ve tarçını da ekleyerek hamur kıvamına gelinceye kadar karıştırmaya devam edin. Elinizle ceviz büyüklüğünde şekil verip yağlı kağıt serilmiş cam kaseye dizin ve buzdolabında soğutun.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.