YAZARA MAİL GÖNDER Sağlıklı atıştırmalık dondurma

YAZARLAR / Cumartesi Sabah Yazarları

Yaz sıcaklarında ara öğünlerimize daha çok dikkat etmemiz gerekiyor. Sağlıklı bir atıştırmalık olan dondurma doğru miktarda tüketildiğinde hem sizi mutlu eder hem de az kalorisiyle kilo almanızı engeller

Masum tatlı olarak değerlendirdiğim dondurma yaz mevsiminin vazgeçilmezleri arasında bulunuyor. Genelde sıcaklar başlayınca tercih edilen dondurma; kar ve soğuk havanın en şiddetli görüldüğü İsveç, Norveç, Finlandiya ve Kanada gibi ülkelerde ülkemize göre üç kat daha fazla tüketiliyor. Aslında dört mevsim kendinizi mahrum etmeden yiyebileceğiniz dondurma, üst solunum yolları enfeksiyonuna neden olmayan, boğazı ağrıtmayan, sağlığa yararlı protein, karbonhidrat, vitamin-mineraller içeren ideal bir tatlı alternatifidir.

TAZE VE BESLEYİCİDİR:
Dondurmanın Türk Gıda Kodeksi'ne göre koruyucu içermemesi ve üretildiği an itibarı ile en az -18 derece soğukta muhafaza edilmesi gerekiyor. Dondurmanın besleyici olmasının en büyük nedeni tabii ki sütten yapılması.. Sağlık otoriteleri, en az 100 kalorisinde 30 mg kalsiyum bulunduran bir besin için 'iyi kalsiyum kaynaklı besin' yorumunda bulunuyor. Dondurma 110 kalorisinde yaklaşık 50-60 mg kalsiyum içerdiği için iyi kalsiyum kaynaklı besinler arasında yer alıyor. Yani günde birer porsiyon süt ve dondurma çocuklarda günlük kalsiyum ihtiyacının yüzde 25'ini karşılar. Dondurma çoğu besinde bulunmayan D vitaminini de içerir. D vitamini kalsiyumun emilimi için gereklidir. Bunun yanı A, E vitaminleri, fosfor, magnezyum ve potasyum gibi mineraller bakımında da zengindir.

ARA ÖĞÜN ALTERNATİFİDİR:
Hepimiz duygusal fizyolojiye sahip varlıklarız. Araştırmalar; mutluluğun sağlığı iyileştirdiğini ve stresi azalttığını gösteriyor. Mutlu olmamızda vücudumuza giren besinler de çok önemli bir yere sahip. Dondurma, pozitif psikoloji sağlayan gıdalar arasında önemli bir yere sahip. Gün içinde ara öğünlerinizden birini bir adet mini boy ya da iki top dondurma ile rahatlıkla değiştirebilirsiniz. Böylece en fazla 110 ile 190 kalori sağlayarak lezzet ve keyiften de vazgeçmeden yeterli ve dengeli beslenme düzeninizi de bozmamış olursunuz.

KONTROLLÜ TÜKETİLEBİLİR:
Harvard Tıp fakültesi sağlıklı bir ara öğün için 150-200 kalori civarlarında besin seçimini önermektedir. Kore'de yapılan bir araştırmaya göre de bir porsiyonunda 250 kalori ve 17 gram şekerden fazlası bulunan ara öğünlerin çocuklarda obezite açısından bir risk oluşturabileceğinin uyarısında bulunuyor. Bu nedenle çocuklarınıza dondurma seçerken hijyenik şartlarda soğuk zincirde muhafaza edilmiş, bir porsiyonunda 110 kalori veya daha az olmasına, doymuş yağ içeriğinin 3 gramı geçmemesine ve az şekerli olmasını önemseyin.

HAZ MERKEZİNİ UYARIYOR:
Nöroloji alanında çalışan bilim adamları, dondurma yendiği zaman beynin ön kısmında yer alan zevk merkezinin uyarıldığını saptamışlar. Aynı konuda yapılan bir başka araştırmada da tüketilen yiyecekler ile mutluluk ve keyif verme oranına bakıldı. Bu araştırmaya göre dondurmanın her 100 kişinin 64'üne, çikolatanın ise her 100 kişinin 12'sine mutluluk verdiği ortaya çıkmıştır. Dondurmanın bu kadar yüksek düzeyde keyif vermesinin temel nedenini araştırmacılar; dondurmadan ısırık alındığında ağızda yayılan serinletici etkisi ve susuzluğu giderici mekanizmaları harekete geçmesiyle kişinin hazzı yüksek bir deneyim yaşaması ile açıklıyor.

1. Ara Öğün

Pazartesi 1 su bardağı az yağlı süt 1 avuç içi kadar fındık 1 orta boy mevsime uygun taze meyve Salı 1 avuç içi kadar kuru siyah üzüm 1 adet paketli dondurma 1 kase mevsime uygun taze taneli meyve Çarşamba

2. Ara Öğün
1 avuç içi kadar tuzsuz badem 1 su bardağı ayran 2 top hijyenik üretilmiş dondurma Perşembe 1 su bardağı kefir 1 ince dilim az yağlı az şekerli kek

3. Ara Öğün
1 orta boy mevsime uygun taze meyve Cuma 1 su bardağı mevsime uygun taze meyve suyu 1 dilim sebzeli börek 1 ince dilim mevsime uygun taze meyve Cumartesi 4-5 adet kuru siyah erik 1 su bardağı az yağlı süt 1 adet paketli bondurma Pazar 1 avuç içi kadar kaju fıstık 1 orta boy mevsime uygun taze meyve 1 adet paketli dondurma


Günün bilimsel notu


Dondurma çocuklar için doğru atıştırmalık mı?

Anne ve babalar, çocukların beslenmesi ve atıştırmalık tercihleri ile ilgili yaygın bir endişe taşıyor. Hatta 6-13 yaş arası çocuk sahibi anne ve babalar, çocuklarıyla sık sık atıştırmalık ürün seçimi konusunda çatışıyor. Bu durumda bu konuda yapılan bilimsel araştırmalara şöyle bir göz atmakta fayda var. Dünya Sağlık Örgütü, çocukların gelişiminin normal seyretmesi için ana ve ara öğünlerden günde bin 800 kalori almaları gerektiğini belirtiyor. Ara öğünlerin toplamının da günlük enerji gereksiniminin ortalama yüzde 20'si kadar olması gerekliliğinin önemini vurguluyor. Çocukların günde düzenli olarak üç ara öğün tüketmesinin doğru bir alışkanlık olduğu göz önüne alındığında ara öğün başına düşen 110 kalori miktarını sağlıklı alternatiflerle çeşitlendirmenin sağlıklı olduğunun altını çizmeliyim. Bu bağlamda yukarıdaki tablodan çocuklarınıza doğru ara öğün planlayabilir ve haftalık menüleri zevkli yiyeceklerle çeşitlendirebilirsiniz.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.