YAZARA MAİL GÖNDER Sizi bu havalar mahvetmesin

YAZARLAR / Cumartesi Sabah Yazarları

Sonbahardan kışa geçerken hem yeme hem de duygu durumunda yaşanan olumsuz değişikliklere mutfağınızda yer vereceğiniz yiyeceklerle dur diyebilmek hiç de zor değil. İşte soğukları hasarsız atlatmanızı sağlayacak altı öneri

Sonbahar ve ardından gelen kış, günışığından daha az yararlanmamıza sebep olur. Havaların erken kararması, duygusal ve fizyolojik bazı değişimler yaşanmasına yol açar. Kirli hava, yapay kimyasallar ve iş yaşamının getirdiği yorgunluklar kış döneminde aşırı yemeye, mutsuzluk ve isteksizlik duygusunun açığa çıkmasına neden olabilmektedir. İşte bu mevsimleri hastalanmadan, şişmanlamadan ve mutlu geçirmenin yolları.
1- Serotonin düzeyini yüksek tutmayı önemseyin:
Kış mevsimi uyku demek. Bu mevsimde insan içine hatta eve kapanıyor. Bunun nedeni beyindeki serotonin düzeyindeki azalma. Serotonin düzeyi azaldıkça sinirlilik, uyku bozukluğu, depresyon ve mutsuzluk gibi durumlar baş gösterir. Serotonin iştahı da etkiliyor. Migren artabiliyor. Hatta kas yorgunlukları oluşabiliyor. Kışın karamsar olmamızın da nedeni serotonin. Yer elması, peynir, ceviz, siyah çikolata, hindi, yumurta, badem ve kabak çekirdeği kışın serotonin düşüklüğüne savaş açan yiyecekler.
2- Taze sebzelerle toksinleri uzaklaştırın:
A vitamini bakımından zengin havucu, isotiyosiyanatlardan bolca bulunan turp, kuru soğan veya sarımsağı, C vitamininden zengin kereviz ile maydanozu kış mevsimi süresince salata şeklinde bolca tüketin. A ve C vitaminleri sayesinde soğuk algınlığına yakalanmadan mevsimsel geçişi sağlayın. Salataların etkisini bir kat daha artırmak, bağırsaklarda yararlı bakterilerin çoğalmasını sağlayarak bağışıklığı desteklemek istiyorsanız hardal, zeytinyağı ve yoğurttan oluşan salata sosu kullanabilirsiniz. Çorbalarınıza tane karabiber, pul biber, kimyon ve sumak eklerseniz kandaki mikropların temizlenmesini sağlarsınız.
3- Özel formüllerle mikroplardan arının:
Vücudunuzda hastalık riski yaratan mikrobik faaliyetleri süt, zencefil, elma sirkesi, bal ve limon ile temizleyerek kışı dinç, hastalıklardan korunarak geçirebilirsiniz. Sabahları aç karnına bir su bardağı sıcak suya bir tatlı kaşığı taze zencefil suyu (katı meyve sıkacağında hazırlayabilirsiniz), bir tatlı kaşığı elma sirkesi ve bir tatlı kaşığı taze limon suyu karıştırarak içebilirsiniz. Bir başka formül ise gece yatmadan önce içmek için. Bir su bardağı ılık suya bir tatlı kaşığı taze zencefil suyu ve bir tatlı kaşığı balı ekleyip iyice karıştırdıktan sonra tüketmenizi öneriyorum. Bu iki formül zindelik için birebir.
4- Karbonhidrat isteğini iki sihirli besinle yok edin:
Soğuyan ve erken kararan hava beynimizde yemeklerden sonra pasta, kurabiye, cips, kek veya poğaça gibi yiyecekler yeme ihtiyacı yaratır. Bunu önlemenin tek yolu kahvaltıda mutlaka yumurta yemek ve gece yatarken sadece süt içmektir. Bu iki yiyecek şeker krizini ortadan kaldırır. Akşam yemek sonra içilen yeşil çay da tatlı ataklarını engeller.
5- Günler kısalınca çorba için:
Sonbahar ve kış mevsiminde fiziksel aktivitenin azaldığı ve normal yeme düzeninden yüzde 80 daha fazla kalori alındığı bir gerçek. Yağlı, tuzlu ve şekerli yiyecek tüketiminin daha çok tercih edildiği kış mevsiminde kilo alımı da kolaylaşabiliyor. Uzman olarak önerim soğuk havalarda yağlı, tuzlu ve şekerli besinler yerine bolca sıcak çorba tüketmek olacak. Hem sebze, tahıllar, baklagiller ve baharatları bir arada yiyerek doyma hazzı sağlayacak hem de bir küçük tabak çorba sayesinde vücudunuza fazla kalori yüklemeyeceksiniz. Ana ve ara öğünlerde farklı çorbalar içerek hem besleyici değeri yüksek bir gıda tüketebilir hem de fazla yemenin önüne geçebilirsiniz.
6- D vitamini düzeyini kontrol edin:
Kış mevsimi gün ışığından da yararlanma süresini azaltan bir geçişe neden olur. Güneş ışığı demek D vitamini sentezi demek. Bu nedenle kış mevsiminde D vitamininden zengin yiyecekler ve D vitamini desteği almak önemlidir. Araştırmalar günde 1000 IU D vitamini desteğinin kolon, meme ve yumurtalık kanserinden yüzde 50 kadar koruduğunu gösteriyor. Hem kanserden korunmak hem de D vitamini azlığına bağlı depresyon, kemik ağrıları, kas zayıflaması ve bağışıklık sistemi hastalıklarını önlemek için D vitamininden zengin süt, yağlı balıklar ve yumurta sarısı yemenizi ve D vitamini ampullerini doktor kontrolünde kullanmanızı tavsiye ederim.

KIŞIN YAĞLANDIRAN YİYECEKLER
Haşlanmış patates, patates cipsi, patates püresi
Kuru kayısı, kuru hurma, kuru incir
Galeta, grissini, peksimet
Simit, peynirli poğaça, beyaz ekmek
Granola, protein barlar, patlamış mısır
Kızarmış tavuk kanatları, soğan halkaları, kremalı pasta

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.