YAZARA MAİL GÖNDER Otomotiv CEO'su olmak 'out'

YAZARLAR / Cumartesi Sabah Yazarları

Dünyanın en çok kazanan CEO'ları listesinde dengeler değişti. Düne kadar otomotiv CEO'ları dünyanın en çok kazanan yöneticileriydi. Şimdi yerlerini enerji ve teknoloji CEO'larına bıraktılar

Düne kadar dünyadaki en çok para kazandıran sektör otomotivdi. Dev markaların başındaki yöneticiler, dünyanın parasını kazanırdı. Otomotivciler dünyanın en çok kazanan CEO'ları arasında başı çekerlerdi. Otomotivi bu denli cazip kılan sadece kazanılan para değildi. Şirketin tüm olanakları CEO'nun önüne sunulur, özel jet havalimanında bekletilirdi. Ama ABD'de patlak veren ve tüm dünyaya yayılan finansal kriz tüm dengeleri değiştirdi. Krizden en çok otomotiv sektörü olumsuz etkilendi. Otomobil satışları bıçak gibi kesildi. Dev firmalar batma noktasına geldi. Çareyi küçülmekte buldular. Fabrika kapatıp, binlerce işçi çıkardılar. Sahibi oldukları markaları satarak, ayakta kaldılar. Tabii ki devlet yardımı da aldılar. Sektör uzun bir süre komada kaldı. Artık kriz günleri geride kaldı. Otomotiv firmaları eski günlerine geri dönmeye çalışıyor. Ama hiçbir şey eskisi gibi değil. Çünkü otomotiv dünyanın bir numaralı sektörü olma unvanını çoktan yitirdi. Artık enerji ve teknoloji şirketleri bir numara.

CEO'LAR NE KADAR KAZANIYOR?

Bu şirketlerin tepesindeki CEO'lar dünyanın en çok kazanan yöneticileri. Otomotiv CEO'ları ise bugün çok kazananlar listesinin alt sıralarında. Dünyanın en çok kazanan CEO'su Charif Souki. Teksas merkezli Cheniere Energy'nin yöneticisinin kazancı yıllık 141 milyon 949 bin dolar. İkinci sırada ise 85 milyon dolarla Gamco Investors'ın CEO'su Mario Gabelli var. Üçüncü sırada teknoloji firması Oracle'ın CEO'su Lawrence Ellison bulunuyor. Ellison'ın yıllık kazancı 78 milyon dolar. Otomotiv sektöründe en çok kazanan isim ise 31.3 milyon euro ile Chrysler-Fiat CEO'su Sergio Marchionne oldu. Yıllık maaşı 2.5 milyon euro olan Marchionne, bu oldukça yüksek kazancı bonus ve primlerden elde etti. Böylece Marchionne, dünya otomotiv tarihinin en çok kazanan CEO'su unvanını aldı. Marchionne'nin bu kazancı geçen yılki başarısının bir sonucu. Yani istisnai bir durum söz konusu. Marchionne'nin normal yıllık kazancı 22 milyon dolar civarında. Otomotiv dünyasında en yüksek ücret alan yöneticilerin başında geçen yıl emekli olan Ford Motor Company CEO'su Alan Mulally geliyor. Mulally, 2014'te 29.5 milyon dolar kazandı. Yeni Ford CEO'su Mark Fields'ın kazancı ise 18 milyon dolar oldu. Ford Motor Company Yönetim Kurulu Başkanı Bill Ford yıllık 2 milyon dolar maaş alıyor. Primlerle yıllık kazancı 14.5 milyon doları buluyor. Daimler AG'nin İstanbul doğumlu CEO'su Dieter Zetsche de 28 milyon euro ile çok kazananlar arasında. Volkswagen CEO'su Martin Winterkorn'un yıllık kazancı ise 15 milyon euro. Renault-Nissan CEO'su Carlos Ghosn'un yıllık geliri de 15 milyon doları buluyor. General Motors'un CEO'su Mary Barra 2014'te 14.4 milyon dolar kazandı. Eskisine göre düşmesine rağmen, otomotiv CEO'larının yıllık kazançları dudak uçuklatıyor. CEO'ların maaşları, çalışanlarınkinden yüzlerce kat daha fazla. Bütün bunlara rağmen otomotiv CEO'ları geçmişteki şaşaalı günlerini özlemle hatırlıyor.

ÖZEL JETLERİ SATTILAR
2008 krizinde ABD Kongresi'nden para istemek için Washington'a özel jetle giden GM, Ford ve Chrysler CEO'ları, yapılan eleştiriler sonrasında tasarrufa gittiler. Ford, sahip olduğu jet filosunu satarken, GM kiraladığı jet sayısını azaltmıştı.

TOP MODEL İSTANBUL AUTOSHOW'A GELİYOR
KIa, İstanbul Autoshow'da yeni aracı cee'd GT-Line'ı Erin Heatherton ile vitrine çıkaracak. Amerika doğumlu 26 yaşındaki top model Türkiye'ye ilk kez geliyor. Victoria's Secret, Karl Lagerfeld, Versace Jeans Couture, D&G, Michael Kors, Valentino gibi pek çok dünya markasının aranan modeli olan Heatherton, bugüne dek Vogue, Harper's Bazaar, Marie Claire, Elle, Numero gibi pek çok derginin de kapağını süsledi.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.