YAZARA MAİL GÖNDER Uzun yaşamın en yeni sırrı

YAZARLAR / Günaydın Yazarları

Yeşil çay ve kinoa; sağlıklı beslenme trendlerinde neredeyse çığır açtı.
Şimdi bunlara bir yenisi daha eklendi. Sağlıklı beslenmedeki en yeni trend; Hindistan'ın kutsal baharatı olarak bilinen zerdeçal.
Amerika'da Whole Foods, Trader Joes gibi popüler marketler, zerdeçal stoklarını artırmaya başladı. Mixoloji (karıştırma sanatı) uzmanları da; zerdeçallı içkiler, kokteyller, sabunlar, losyonlar üzerinde hummalı bir şekilde çalışıyorlarmış.
Soğuk algınlığından kireçlenmeye, cilt rahatsızlıklarından enfeksiyona her derde deva olarak bilinen zerdeçal fırtınasının, yeşil çay gibi çok uzun süre konuşulacağı tahmin ediliyor.

KONTROLÜ BIRAKIN
Sağlıklı yaşam diye diye yakında kafayı yiyeceğiz bu gidişle... İşin içine teknoloji de girince trend iyice büyüdü. Mesela; ara öğün ve ana yemeğin kalori hesabından terleme ve stres oranınıza, uykunuzdan seks hayatınıza kadar her şeyin grafiğini artık bilgisayarınızda izleyebiliyorsunuz.
Bu kadar sıkı takibin sebebi; vücudun neye ihtiyacı olduğunu öğrenmekmiş. Mesela grafikte karbonhidrat oranı biraz fazla mı çıktı; hemen o sabah ekmeği kesiyorsunuz.
Sağlıklı ve uzun bir yaşam hepimizin hayali... Ancak bir sağlığına ve yediğine dikkat etmek var, bir de işin takıntı boyutu var.
İşte o takıntı, aslında uzun yaşamı tehdit eden bir unsur olabilir çünkü hamurunda bir huzursuzluk, doyumsuzluk söz konusu...
Geçen hafta Amerika'nın en saygın haber programlarından '60 Minutes'ta; uzun yaşamın sırrı ile ilgili yapılan en uzun süreli araştırmanın sonuçları açıklandı.
90 yaşını geçmenin sırrının trendlerle pek bir ilgisi yok...
'90+' adı verilen, 14 bin kişi üzerinde yapılan 33 yıllık bu araştırmadan ilginizi çekebilecek bazı notlar aldım:
Sigara, bilindiği gibi ömrü kısaltıyor.
Egzersiz önemli ama günde yarım saat yeterli. Yürüyüş yapmak, bahçe işleriyle uğraşmak, hafif ağırlık kaldırmak olabilir. Daha yoğun egzersizi fit olmak için yapabilirsiniz ama uzun yaşamı etkilemiyor.
A, E, C vitaminleri ile kalsiyum almanın uzun yaşamda hiçbir etkisi yok.
Günde bir kadeh alkol alanlar, hiç almayanlardan daha uzun yaşıyor.
Günde bir-üç fincan kahve içenler, içmeyenlerden daha çok yaşıyor.
En önemlisi; gram hesabı yaptığınız rejimlerden vazgeçin. Çok zayıf ya da çok şisman olmak ömrü kısaltıyor. Orta yaşın üstünde olup birkaç kilo fazlası olanlar, daha uzun yaşıyor.
Bir de tabii sosyalleşmek önemli...
Bu sonuçlar şunu gösteriyor; kontrol ihtiyacımızı kısabildiğimiz, sevdiğimiz şeylerden (abartmadan) zevk aldığımız, kendimizi rahat hissettiğimiz yaşam tarzı, bize uzun ömrü vâdediyor.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.