YAZARA MAİL GÖNDER Adam mı olsunlar insan mı?

YAZARLAR / Günaydın Yazarları

Uludağ Gazoz'un 8 Mart Dünya Kadınlar Günü için verdiği ilan bir reklamcılık başarısıdır. Günümüzde, insanlara binlerce samimi tweet attıran reklam kampanyaları başarılıdır sadece.
Uludağ Gazoz'un ilanı da bunu fazlasıyla başarıyor. Marka bilinirliği ve prestiji açısından da hedefi 12'den vuruyor.
Bazıları bu ilan için 'Ticari kaygılı' dedi. Adı üstünde reklam bu; ticari kaygı mutlaka olacak. Filli Boya gibi, reklama hiç logo koymadan gönülleri fethetmek de bir tercih elbette. Uludağ Gazoz logo kullanıyor ama ticari kaygıyı, erkeklere yönelik sert ve sağlam mesajlarıyla azaltıyor diyebiliriz. Bir de şimdiye kadar kaç marka böyle etkileyici bir ilan verdi ki? İlanın asıl başarısı; erkeklere mesajını direkt vermesi: 'Saçı uzun, aklı kısa deme', 'Eğitim hakkını elinden alma', 'Taciz etme', 'Dövme sövme', 'Laf atma', 'Eve kapatma', 'Çocuk yaşta evlendirme.' Gelelim ilanın en çok tartışılan sloganına: 'El kaldırma, özgürlüğüne dokunma, gazoz olma adam ol.' 'Adam ol' lafının zıttı; 'karı olma!' Bu açıdan baktığınızda, ilan cinsiyetçi olmakla suçlanabilir. Zaten bazı feministler de 'Adam ol' lafına kızdı.
Kadınlar ne çekiyorsa bu adamlıktan, maçoluktan, delikanlı edebiyatından çekmiyor mu zaten? Ancak bir de şu ayrıntı var; reklamın hedef kitlesi erkekler. Mesajı direkt erkeklerin anlayacağı dilden vermek için 'Adam ol' deniyor. 'Adam ol' yerine 'İnsan ol' denseydi daha doğru olurdu ama o zaman da reklam kampanyası bu kadar konuşulmaz, tartışılmazdı.
Aslında bu ilanın; 'Adam ol' ile 'İnsan ol' arasındaki farkı tartışmaya açması bile belki de bir başarı öyküsü.
Peki, siz ne düşünüyorsunuz?

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.