YAZARA MAİL GÖNDER 2016 ÖSYS’nin ardından

YAZARLAR

Her yıl üniversiteye geçiş sürecinin tamamlanmasının ardından değerli öğrencim Burak Kılanç ile geçen bir yılı değerlendirmek geleneğimiz olmuştur. 2016 ek yerleştirmenin tamamlanmasının ardından Kılanç ile Genel Sekreteri olduğu İstinye Üniversitesi'nin Topkapı Sağlık Kampusu'nda bir araya geldik.
Sohbetimizden çıkan özet başlıklar şunlar:
2016 ÖSYS, geçmişe kıyasla farklı şartlarda başlamıştı.
Dershanelerin kapatılmasının ardından hem adaylar hem de (bazı) okullar dershane desteğinin olmadığı süreçte geride kalmamak için özel ders ve kurslar vb. ile boşluğu doldurmaya çalıştı.
İlk sürpriz 2016 ÖSYS Kılavuzu'nda ortaya çıktı. 2010'dan beri uygulanan 140 puan barajı 150'ye çıkarıldı. Test başarısı olarak %10'a karşılık gelen 140 yerine %12.5 karşılığı 150 barajının getirilmesindeki amaç üniversite öğrencilerinin kalitesini artırmaktı.
Biliriz ki sınav soruları kolaysa öğrenciler yüksek puan alır. ÖSYM de farklı davranmadı; YGS ve LYS'de sorular kolaydı, barajı geçen daha çok oldu.
Sözün özü, YÖK'ün üniversiteye daha nitelikli öğrenci alma i yolunda 150 puan barajı pek işe yaramadı.
2016 ÖSYS'nin bir önemli yeniliği de Mühendislik ve Mimarlık bölümleri için başarı sırası şartı oldu. Tıp ve Hukuk için benzer uygulama 2015'te başlamış ancak zaten sınavda ön sıraları alan öğrencilerin bu fakülteleri tercih etmesinden dolayı 2015'te bu sınırın etkileri hissedilmemişti.
Mimarlık ve mühendislikte ise etki büyük oldu. Mühendislik ve Mimarlık puan türü olan MF-4'te, 2015'te devlet ve vakıf kontenjanlarının %3.8'i boşta kalırken, 2016'ta boş kalan kontenjan oranı %14.8 oldu. Tercih yapacak öğrencilere yıllardır "puana değil başarı sırasına bakın" deriz. Öğrenci niteliğini artırma hedefinde de başarı sırası şartının, baraj puanı yükseltmeye göre etkin olduğu anlaşılıyor.
2016 ÖSYS'deki bir diğer değişiklik tercih sayısının 30'dan 24'e indirilmesi idi. ÖSYM'nin verilerine göre adaylar ortalama 18 tercih kullanıyordu.
YÖK, adayları daha bilinçli tercihe yönlendirmek için tercih sayısını 24'e indirdi. ÖSYM verileri açıkladığında bu değişiklik hakkında sağlıklı değerlendirme yapabiliriz. Bu yıl ÖSYS sürecinde önemli bir atılım da "Öğrenci Dostu YÖK" sloganı çerçevesinde hazırlanan YÖK Atlas çalışması oldu.

2017 ÖSYS'de neler bekleniyor?
64. Hükümet'in belirlediği "2017 ÖSYS'den itibaren birden çok YGS yapılması" hedefini, 65.
Hükümet de teyit etmişti. Ancak 15 Temmuz süreci öncelikleri değiştirdiği için bu hedef ötelenir mi bilemem.
Benzer şekilde, meslek liselerinden MYO'lara "Sınavsız Geçiş" kaldırılırsa, 2017 ÖSYS'de meslek liselileri zorlu bir YGS süreci bekleyecek. YÖK'ün öğrenci kalitesini artırmak için getirdiği başarı sırası şartına başka bölümler (diş hekimliği, eczacılık, eğitim fakülteleri gibi) eklenebilir.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.