YAZARA MAİL GÖNDER Yüksek tansiyon ile ilgili bilmeniz gerekenler

YAZARLAR

Yüksek tansiyon, genelde orta yaş üzeri kişilerde görülen bir hastalıkken günümüzde gençlerde de görülmeye başlandı. Obezite sınırına dayanan fazla kilolar, hareketsiz yaşam, kötü beslenme ve stres bu durumun sebepleri arasında yer alıyor

Yüksek tansiyon, ani ölümle sonuçlanabilen son derece ciddi bir hastalık. Kontrol altına alınamaması durumunda damar yapısında geri dönüşü zor hasarlar bırakarak, tüm vücut sağlığını tehdit eder hale gelir. Kişi önce kendisinin doktorudur. Yüksek tansiyon gibi son derece riskli bir hastalığın teşhis ve tedavisi için önce, tansiyonu ifade eden rakamların anlamlarını bilmeniz gerekir. Daha önceleri 14/9 normal sayılırken son yıllarda yapılan araştırmalar; bunun 12/8 olması gerektiğini, çünkü 12/8 tansiyonun kalp hastalığı ve kalp krizi riskini 3'te 1 oranında azalttığını gösterdi. Bu durumda normal tansiyon için 12/8 demek en doğrusu olacaktır.

BEŞ DAKİKA DİNLENMELİSİNİZ
Yoğun çalışma temposu ve benzer sebeplerle düzenli olarak bir sağlık merkezine giderek tansiyon değerlerinizi ölçtürmek neredeyse imkansız. Bu sebeple tansiyonunuzu kendi başınıza -doğru- ölçmeyi öğrenmeniz gerekir. Yapılan en önemli hatalardan biri zamanlama hatasıdır. En doğru tansiyon değerinize en az beş dakikalık bir dinlenme süresinin ardından ulaşabilirsiniz. Tansiyonunuzu ölçmeye karar verdiğinizde en az beş dakika boyunca bir koltukta ayaklarınız yere basacak şekilde oturun. Evinizde kullandığınız tansiyon aletini mutlaka kontrol ettirin. Bir sağlık merkezine gidip tansiyonunuzu ölçtürdükten sonra kendi makinanızla tekrar ölçülmesini isteyin ve sonuçları karşılaştırın. Rakamlar birbirini tutuyorsa, tansiyon aletiniz doğru ölçüm yapıyor demektir. Tansiyon hastası olup olmadığınızı anlamak için en az bir haftalık süre boyunca düzenli ölçüm yapın ve sonuçları kaydedin. Günde üç kez tansiyonunuzu ölçmek yeterli olacaktır. İlk ölçümünüzü, sabah uyandığınız anda ve henüz yataktan kalkmadan yapın. Bu, geceyi nasıl geçirdiğiniz hakkında da bilgi verir. İkinci ölçümünüzü, öğle saatlerinde yapın. Ancak iş temponuzun ortasında ya da efor sarf ettiğiniz dakikaların peşinden değil. Mutlaka dinlendiğiniz anlarda ikinci ölçümünüzü yapmanız gerekir. Üçüncü ölçüm, akşam eve geldiğiniz, belki yemeğinizi yediğiniz ve ardından televizyon karşısına geçtiğiniz anlara denk gelmelidir. Oluşturduğunuz bu bir haftalık kayıt, doktorunuz için çok önemli bir veri olacaktır.

SESSİZ VE TEHLİKELİDİR!
Sadece bir haftalık özeniniz, size rakamlarınızı öğretecektir. Yüksek tansiyon, öldürücü olduğu kadar sessizdir ve bu sebeple sandığınızdan tehlikelidir. Yapılan bir araştırmaya göre, her üç yetişkinden biri yüksek tansiyon hastası. İlk kez kalp krizi geçirenler üzerinde yapılan bir araştırma, yaklaşık yüzde 70'inde yüksek tansiyon olduğunu gösterdi. Yüksek tansiyonu normale düşürmek, kavrama fonksiyonlarını geliştirir ve Alzheimer'ın ilerlemesini yavaşlatır. Eğer küçük tansiyonunuz 90 mm/Hg'nin üzerinde ise (en az), 90'ın altında olanlara göre (20 yılda) yaklaşık beş kat daha fazla bunama (demans) riski altındasınız demektir. Bu yaklaşımdaki bilim adamları, durumun yüksek tansiyonla nasıl bir ilgisi olabileceğini de araştırmışlar. 'Yüksek tansiyon, uzun vadede damarların daralmasına sebep olur. Kan ve besleyiciler, daralan damarlardan gerektiği gibi geçiş yapamaz ve ihtiyacı olan bölgeleri yeterince besleyemez' tezine ulaşmışlar.

TANSİYONU DÜŞÜRMEK İÇİN MÜZİK DİNLEYİN, YÜRÜYÜŞ YAPIN
Yüksek tansiyonunuzu düşürmek için:
Yürüyüş ve egzersiz yapın.
Derin nefes alın. Sabah ve akşam beşer dakika doğru ve derin nefes alın.
Potasyumdan zengin beslenin. (Patates, potasyumdan zengindir)
Daha az tuz tüketin.
Yüzde 70 kakao içeren bitter çikolata yiyin. Yapılan araştırmalar, bu özellikteki bitter çikolatanın tansiyonu düşürdüğünü gösterdi.
Çok fazla kafein tansiyonu yükseltebilir; kafeinsiz kahve tüketin.
Çalışma saatlerinizi kontrol edin. Kaliforniya Üniversitesi'nde yapılan bir araştırma; haftada 41 saatten fazla çalışmanın, yüksek tansiyon riskini yüzde15 oranında artırdığını gösterdi.
Müzik dinleyin.
Horlamaya ve uyku apnesine dikkat. Alabama Üniversitesi'nde yapılan bir araştırma; uyku apnesinin, yüksek tansiyona sebep olan aldosteron adlı hormonun salgılanmasını artırdığını gösterdi.
Somon gibi soğuk su balıkları, yüksek tansiyonu düşürmeye ve kalp krizi riskini azaltmaya yardımcı olur. Omega-3 yağ asitleri bakımından oldukça zengindirler. Yüksek tansiyon problemi yaşayanların, haftalık diyetlerine somon balığı eklemeleri yararlı olacaktır.
Tam yulaf ve börülce, kan damarlarını rahatlatan ve yüksek tansiyonu düşüren magnezyum zengini gıdalardır. Magnezyum, yüksek tansiyonla mücadelede önemli maddelerin başında gelir.

YÜKSEK TANSİYONLU KİŞİLERİN EN SIK YAPTIĞI HATA İLACI BIRAKMAK!
Yüksek tansiyon veya hipertansiyon, ciddiye alınması gereken tıbbi bir hastalıktır. Maalesef yüksek tansiyonu olan kişiler çoğu zaman hastalıklarıyla doğru düzgün mücadele etmeyi ihmal ediyorlar. Eğer kendinizi kötü hissetmiyorsanız iyi olduğunuzu düşünmeniz doğaldır ama yüksek tansiyonu olan kişiler için bu geçerli değildir. İyi hissediyor olmanız sorunun çözüldüğü anlamına gelmez. Bu hiçbir şekilde tansiyon ilaçlarını bırakmak için bir bahane olamaz. İlaç tedavisini bırakmak için doğru zamanı yalnızca doktorunuz söyleyebilir. Yüksek tansiyonu olan kişiler bazen, aldıkları ilacın bütün sorunu çözdüğünü ve tansiyonlarını düşürmek için başka önlemler almalarına gerek olmadığını düşünebiliyor. Hipertansiyon ilaçları, tansiyonu düzenlemedeki unsurlardan sadece bir tanesidir. Yedikleriniz ve uyguladığınız egzersiz miktarı gibi yaşam tarzı değişiklikleri sorunu her açıdan ele almak adına gerekli faktörlerdir. Aslında, yaşam tarzı değişikliği, yüksek tansiyonu düşürmek adına yapabileceğiniz en önemli şeydir.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.