YAZARA MAİL GÖNDER ODTÜ yolu tartışması ve gerçekler

YAZARLAR

Konu biraz karışık olunca, maalesef kimse teferruata inmiyor ve sadece duyumlarla hareket ediyor. Kıyamet bundan kopuyor. Gazetelerden edinilen izlenime göre, ODTÜ ile Ankara Büyükşehir Belediyesi arasında ihtilâf var. ODTÜ içinden kampusu ikiye bölen bir yol geçecek; ağaçlar kesilecek vs... Herkes isyanlarda!!! Oysa olay, ODTÜ'den ziyade otoyoldan etkilenecek Yüzüncü Yıl ve Çiğdem mahallelerini ilgilendiriyor.
Söz konusu yol, ODTÜ'nün içinden değil, sınırından geçiyor. İçinden geçen yol üzerinde çoktan uzlaşma sağlandı. Şöyle ki: ODTÜ yönetimi, Danıştay'a başvurdu; iptal kararı aldı. Hem ormanı tahrip edeceği, hem de kampusu tam ortasından bölüp, binalara da zarar vereceği için, bu yolun arazinin altından geçecek bir tünele dönüşmesi hususunda, Ankara Büyükşehir Belediyesi'yle uzlaşmaya varıldı.
Tartışılan yol ise, Anadolu Bulvarı'nın devamı olarak gelen ve ODTÜ sınırını bir süre takip ettikten sonra, Yüzüncü Yıl ile Çiğdem mahallelerinin içinden geçen, sonunda Konya yoluna bağlanan otoyol. Zaten asıl itiraz eden de bu mahallelerin sâkinleri.
Söz konusu otoyol kararı, 1980'de alınmış ve 1990 tarihli Ankara Nazım Planı'na konulmuş. Anadolu Bulvarı, 1987'de inşa edilip tamamlanmış. Ama Konya yoluna bağlanan güzergâh üzerindeki otoyola 20 yıldır başlanmamış. Bu süre zarfında bölgede, Çiğdem ve Yüzüncü Yıl mahalleleri kurulmuş. Oysa Karayolları, yolun geçeceği güzergâhta çeşitli kamulaştırmaları tamamlamış. Dolayısıyla bir yıkım olmayacak fakat mahalle sâkinleri, otoyolun sebebiyet vereceği gürültü ve kirlilik dolayısıyla itiraz ediyorlar. Ayrıca, yerleşim yerini ortadan bölecek 8 şeritli, bilahare 6 şeride düşecek böyle bir yolun sosyal dokuda rahatsızlık yaratmasından da çekiniyorlar.
Tekrar edeyim: Bu konuda esas ihtilâf ODTÜ ile değil, mahallelilerle. 1990 tarihli Nazım Plan'da yer aldığı için, zaten ODTÜ, Koruma Amaçlı İmar Planı'nda söz konusu otoyola yer vermiş. O yol, ODTÜ sınırına teğet geçiyor ve sadece 400 metrelik bölümü sit alanıyla örtüşüyor. ODTÜ Rektörü Ahmet Acar, bu yola da yer veren Koruma Amaçlı İmar Planı hazırladıklarını, Plan'ın, Tabiat Varlıkları Koruma Kurulu ve Kültürel Varlıkları Koruma Kurulu tarafından onaylandıktan sonra, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nın iznine sunulacağını hatırlatıyor. Ancak bu işlem tamamlanınca yol yapımı için yasal zeminin oluşacağını söylüyor. Şu anda, ODTÜ'yü ilgilendiren bir yol inşaatı mevcut değil.
Demek, medyada yer alan "ODTÜ yolu" ibaresi yanlış. Ayrıca, Danıştay'ın iptal ettiği bu değil, kampusu ikiye bölen yoldu. Anadolu Bulvarı'nı Konya yoluna bağlayacak otoyol, 1990 tarihli Ankara Nazım Planı içinde yer alıyor; kamulaştırmalar çok önceden gerçekleşmiş ama, inşaata başlanmamış; bu arada mahalleler kurulmuş. Karar alındığı vakit, yani 20 yıl önce inşaat bitirilseydi, bugünkü itirazlar olmayacaktı.
Peki ne yapmak gerekiyor? Mutlaka mahalle sâkinleriyle konuşmak, onların itirazlarını dinlemek ve mümkünse fazla sertleşmeden bir çözüm aramak lâzım. Tekrar edelim: Mesele ODTÜ'de kesilecek ağaçlar değil, mahallelerde yaşayan insanların hayatları.

BUGÜNKÜ DİĞER YAZILARI
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.