Türkiye'nin en iyi haber sitesi
ŞELALE KADAK

Ali Sabancı Ortadoğu'ya niye bakıyor?

Başlıktaki soruya cevap vermem gerekirse, Ali Sabancı sanırım cazibesi yüksek rakamlar yüzünden Ortadoğu'yu da büyümek istediği destinasyonlar arasına koydu.
Pegasus, önceki gün yurtdışındaki 23'üncü noktası olan Beyrut seferlerine başladı. Bu öyle bir zamana denk geliyor ki iki ülke arasında karşılıklı vizeler kaldırıldı. Serbest ticaret anlaşması devreye sokuldu ve turist sayısının büyük oranda arttığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın duyurduğu rakamlara yansıdı.
Önceki gün bir grup gazeteci, Sabancı'nın sahibi olduğu Pegasus Hava Yolları'nın ilk seferiyle Lübnan'ın başkenti Beyrut'a geldik. Pegasus Genel Müdürü Sertaç Haybat da bizimleydi.
Ortadoğu'nun bence en güzel ama gördüğü savaşlarla en hüzünlü kenti Beyrut'a iner inmez bizi bekleyen Lübnan basını ve Lübnanlı turizm acenteleriyle iftar yemeğine oturduk. İşte bu yemekte Sertaç Haybat'tan neden Pegasus'un yurtdışındaki 23'üncü noktasının Lübnan olduğunu dinledik.
Rakamlara bakılırsa, Türkiye'ye Lübnan'dan gelen turist sayısı 2010 yılının ilk 7 ayında, bir önceki yıla göre yüzde 73 oranında artmış. Son 9 yılda ise iki ülke arasındaki ticaret hacminin 5 kat arttığını TUİK rakamları söylüyor.
Beyrut, Pegasus'un Ortadoğu'daki ilk destinasyonu. Ancak şirketin uçak siparişlerine ve büyüme hedefindeki agresif tutumuna bakacak olursam yakında yeni destinasyonlara da sırayla uçmaya başlayacaklarını söyleyebilirim.
Lübnan'ın hava yolu şirketleri için taşıdığı potansiyel yüksek. Her ne kadar Sertaç Haybat, Euro Monitor verilerini baz alarak, yurtdışında yaşayan 6 milyon Lübnanlı'yı uygun fiyatlarla Beyrut'a taşıyacaklarını söylese de, bir Lübnanlı acente sahibine göre 6 değil tam 14 milyon Lübnanlı yurtdışında yaşıyor! Sadece Brezilya'da 6 milyona yakın Lübnanlı olduğu tahmin ediliyor. Yani rakamlar, Pegasus'un tahmin ettiği rakamların da çok üstünde, dolayısıyla potansiyel de öyle.
Şimdiye kadar yaklaşık 300 dolara Türkiye'ye uçan Lübnanlılar, tek yön 99 dolarlık Pegasus fiyatını beğendiler. Ben tabii bu fiyattan sonra Türkiye Lübnan arasındaki uçak fiyatlarının rekabetin etkisiyle düşeceğini tahmin ediyorum.
Ortadoğu'nun Türkiye'ye olan ilgisi her geçen gün artıyor. Türkiye'nin ve dünyanın da Lübnan gibi ülkelere olan ilgisinde bir artış söz konusu. 2009 yılında New York Times'ın gezilmesi gereken 44 şehir arasına Beyrut'u da koymasının, aynı yıl ülkeye gelen turist sayının yüzde 45 artmasında etkili olduğunu düşünüyorum. 2009 yılında hava ulaşımı da yüzde 50 gibi büyük bir oranda büyümüş Lübnan'da.
Pegasus'un iç hatlardan ziyade dış hatlarda büyüme stratejisi içinde olduğunu rakamlar söylüyor. 2009 yılında yurt içinde 18 ve yurtdışında 23 noktaya toplam 5.9 milyon yolcu taşıyan şirket 2010'da 8.1 milyon yolcu taşıma hedefinde.
Öğreniyoruz ki, şirket Beyrut sonrası Sofya ardından Tiflis ve Karkiv uçuşlarını devreye alacak ve Pegasus büyümesini içerde değil daha çok dışarıda gerçekleştirecek.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA