YAZARA MAİL GÖNDER Beyaz eşya pazarı daralırken büyümenin sırları!

YAZARLAR

Türkiye' de buzdolabı üretimi yapan ve temmuz ayında da Manisa'da çamaşır makinesi üretmeye hazırlanan Indesit Company Türkiye, son 20 ayda 350 tane Hotpoint mağazası açmış. Indesit Türkiye Ülke Müdürü Turgay Dağ, 2 günde bir mağaza açtıklarını ve son günlerde mağaza açma hızlarının her 24 saatte bire düştüğünü söylüyor. Hedef 2016'ya kadar 800 Hotpoint mağazasına ulaşmak. Indesit 2001'te satın aldığı Hotpoint'i Türkiye'de öne çıkarmaya hazırlanıyor. Hali hazırda Indesit markasının satıldığı 2 bin satış noktasıyla birlikte Türkiye'de beyaz eşa pazarından yüzde 9 pay alan şirket, pazar ilk üç ayda yüzde 3 küçülürken, bayiden tüketiciye satışta yüzde 10 büyümeyi başarmış.
Kredi kartına taksite getirilen kısıtlamalar tüm sektörleri olduğu gibi beyaz eşya sektörünü de etkiliyor. Ancak farklı satış kanalları kullanmayı başaran şirketler talep daralmasının üstesinden geliyor. Örneğin Indesit gibi. Turgay Dağ, 'çeyizci' olarak bilinen ve artık hem çok katlı olan hem de zincir mağazalara dönüşen bu kanallarda senetle yapılan satışlarda hiç düşme yaşanmadığını anlatıyor. Indesit 400 çeyizci mağaza ile çalışıyor.
Tabii söz konusu cep telefonları olunca durum çok farklı. Peki cep telefonu satışlarındaki sert düşüşün başka sektörlere yansıması nasıl oluyor?
7 yaşından beri babasının yanında esnaflarla haşır neşir olan hem ticareti hem de mühendislik okuduktan ve Indesit'in Manisa'da kurduğu fabrikada 1999 yılından bu yana yöneticilik yapan Turgay Dağ'ın ilginç bir tespiti var bu konuda. Dağ, taksitle cep telefonu satışının bitmesinin herkesi terbiye ettiğini ve normalde çocuklarına dahi akıllı telefon alıp, ihtiyacı olan beyaz eşya gibi diğer ürünlerinin satın almasını erteleyen tüketicilerin tavırlarında değişiklik meydana geldiğini söylüyor ve 'Bu uygulama bizim işimize yarayacak' diyor.

ÇEYİZCİ MAĞAZALAR YÜKSELİŞTE!
Indesit Company İtalya'nın Milano kentinde gerçekleşen ve mutfak konusunda en önemli buluşmalardan biri olan Eurocucina'ya Türkiye'de çalıştığı Teknosa, Bimeks, Simport ve ismini duymadığımız ancak özellikle Anadolu'da çok yaygın olan hatta birden fazla mağazaları olan çeyizciler davet edilmiş. Hal böyle olunca Türkiye'de halk dilinde "çeyizci" olarak bilinen ve kredi kartıyla alışverişin değil senetle alışverişin yaygın olarak uygulandığı mağazalarla ilgili ilginç tespitleri birinci ağızdan duymuş oldum. Düşünün ki bu mağazaların en meşhuru Evkur ve senetli alışverişlerde riskinin yüzde 1'i geçmediği konuşuluyor. Üstelik çeyizci mağazalarda bir beyaz eşya bayiinde verilen fiyatın yüzde 33 daha fazlasına fiyat veriliyor ama yapılan senetlerle 50-100 lira gibi kolay ödeme formülleri sayesinde tüketici fiyat farkını umursamıyor.
Turgay Dağ'ın davetlileri arasında tanıştığım Serhan Tınastepe, ev aletleri satışı yapılan ve Türkiye'de bu yıl sayısı 24 mağazaya çıkacak olan Simport'un genel müdürü. Indesit'in de bayisi olan Tınastepe, bu yıl Hotpoint'in 6 mağazasını açacaklarını söylüyor. Alışveriş merkezleri içindeki mağazaları hariç cadde mağazalarında senet kullanıldığını ve böylece taksitli alışveriş imkânının devam ettiğini söylüyor. 85 milyon lira ciroları var. "Risk var ama semtlerde bu iş yapılıyor. Müşteri hakkında çok iyi istihbarat toplayabiliyoruz. Genelde de herkes borcunu ödüyor" diyor. Öğreniyorum ki kimi çeyizci diye tabir ettiğimiz mağazaların en az 35 tane zincir mağazası var. Yani aslında hepsi büyük büyük bir markaya dönüşüyor.
Indesit'in Türkiye'deki hızlı büyümesine gelince... Onun detaylarını ve bugün sorularımızı yanıtlayacak olan Indesit Company'nin CEO'su Marco Milani ile görüşmenin detaylarını bir sonraki yazımda paylaşacağım.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.