YAZARA MAİL GÖNDER Orman: En zoru stadı sübvanse etmek!

YAZARLAR

Futbol kulüpleri için sponsorluk gelirlerinin ne kadar hayati önem taşıdığı ortada. Hemen hemen Türkiye'deki bütün kulüpler mali zorluk içinde ve gelir getirecek kaynak yaratmanın önemi de ortada. İşte olaya bu açıdan bakınca Beşiktaş Kulübü Yönetim Kurulu Başkanı Fikret Orman, ardı ardına yaptığı sponsorluk anlaşmaları ve de devletten bir kuruş yardım almadan sürdürmeyi başardığı stat inşaatıyla dikkatleri üzerine çekiyor. Önceki gün bir grup gazeteci arkadaşımla birlikte Fikret Orman ve yönetim kurulu üyeleriyle bir araya geldik. Orman'ı en son kulübün kamp ve hazırlık maçı yaptığı Manchester'da görmüş ve Beşiktaş'ı konuşmuştuk. Şimdi öğreniyoruz ki Başkan Orman'ın yaptığı yeni sponsorluk görüşmeleri de var. Beşiktaş deyince hemen aklımıza futbol geliyor. Tamam gelirin büyük bir kısmı oradan ama Orman, diğer dallarda da sponsorluklar almayı başarmış.
Futbolda Kalde'nin sırt sponsorluğu kulübe 2.25 milyon dolar getirecek bu sezon. Bahçeşehir Koleji'nin şort sponsorluğu ise yarım sezonda 300 bin dolar getiriyor. Orman en iyi anlaşmaları Vodafone ile yaptı. Göğüs sponsorluğu 2019 yılına kadar 29 milyon dolar. Adidas'ın teknik sponsorluğundan aynı dönemde 24.5 milyon dolar, Beko'nun sırt sponsorluğundan 17.2 milyon dolar, Kalde'nin kol sponsorluğundan ise 10 milyon dolar geliyor. Hatırlayacağınız gibi en büyük sponsorluk geliri de stadyuma ismini veren Vodafone'dan gelecek. Şirket 2028 yılına kadar sürecek anlaşma için kulübe 111 milyon dolar ödeyecek. Ayrıca akıllı stat için de 5 milyon dolarlık teknoloji yardımı yapacak. Passolig'in tribün sponsorluğu da 2019 yılına kadar 6 milyon doları bulacak. Fikret Orman, tüm bu gelişmeleri art arda sıralayıp, "Bir yılda 217.5 milyon dolar değerinde sponsorluk anlaşması yaptık. Bu 110 yıllık sponsorluk gelirinin toplamından daha büyük" diyor. Unutmadan kulüp hentbolda Mogaz'ın isim sponsorluğundan 2015'in yarım sezonu da dahil 750 bin dolar, basketbolda İntegral'in 2016'ya kadar isim sponsorluğundan 10 milyon dolar, Kalde'nin sırt sponsorluğundan 1.75 milyon dolar, kadın basketbolunda Sultan Ahmet Köftecisi'nin göğüs sponsorluğundan yarım sezon için 100 bin dolar ve engelli basketbolunda RMK Marine'nin göğüs sponsorluğundan 250 bin dolar gelir elde edecek.
Forma satışları da ilk kez Fikret Orman döneminde katlanarak büyüyor. 2011-2012 sezonunda 66 bin adet formayla 11 milyon liralık satışı yapılırken, geçen sezon tam 213 bin adetle 36 milyon liralık forma satılmış. Orman, 2014'te sadece 3 ayda 120 bin adetlik satışı gördüklerini ve 53'e ulaşan mağaza sayısıyla bu sezon forma satışının da katlanacağını anlatıyor.
Fikret Orman, tüm bunlar olurken en büyük zorluğun stadı sübvanse etmek olduğunu söylüyor ve şöyle devam ediyor:
"Devletler yaparken zorlanıyor. Biz hiç yardım almadık. Bugüne kadar 50 milyon doları buldu stat yatırımımız. Yolun yarısından çok ilerdeyiz. 1 milyon metreküpe yakın hafriyat oldu. Zorlandık haliyle. Bursa Stadyumu'nda Hazine'den 30 milyon dolar Bursa Belediyesi'ne verildi, inşaat 4 yıldır devam ediyor. Devletten kaynak almayan tek kulübüz. Stat ağustosta biterdi ama maliyetli bir iş. Paraya bakıyor. Para varsa biter. Yönetimi devraldığımızda 327 milyon dolar borcu, 80 milyon dolar cirosu olan bir şirket vardı. Bu borç yapısı ile bu yatırımları yapmak kolay değil. Stadyum bittiğinde 80 milyon doları 220 milyon dolara çıkarırız. Sponsorluk anlaşmalarıyla da gelirimiz 400 milyon liraya çıkar. Biz şampiyonluk kupasını yeni stadyumda kaldırmak istiyoruz."

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.