YAZARA MAİL GÖNDER Yeni dünyalar

YAZARLAR

Yeni bir yılın ilk günü yarına dair beklentilerin doruk yaptığı gün. Beklentiler, şayet ardına gereken dönüşüm enerjisi konulunca, gerçeğe dönüşüyor, değilse yıl eskiyor ama beklentiler aynı kalıyor.
Turizm, cari açığın en büyük ilacı. Neticede 100 $'lık hizmet ihracı için neredeyse üç beş $ harcıyoruz, gerisi ülkeye kâr yazıyor. Ancak dikkatlerini turist sayısına odaklayan sektörün, turist başına harcama anlamına gelen katma değerli hizmet alanında devrim yapması şart. En azından benim turizm üzerinden yeni dünyalardan beklentim bu yönde.
Peki, sektör neler bekliyor? Turizm Gazeteci ve Yazarlar Derneği TUYED, yaptığı eğilim araştırmasında şunu bulmuş: "İç turizm, otel-AVM kardeşliği, soğuk sağlık hizmetleri ve sosyal medyanın kanaat önderliğine soyunması gibi kavramlar öne çıkıyor."
Başkan Kerem Köfteoğlu Türkiye'nin tatilini Avrupa'da geçirmek isteyen dünyalı tatilcilerin tercih edeceği ikinci ülke olacağını düşünüyor. Erken açıklanan erken rezervasyon kampanyaları iç turizmi canlandıracak ve tatilciler arasında "ucuz havayolu ile seyahat edip 5 yıldızlı otelde konaklamayı" içeren "karıştır- eşleştir" eğilimi ağır basacak.
Diğer Avrupa ülkeleri mi? Hırvatistan en başta, Çek Cumhuriyeti, Portekiz ve İzlanda diğer rakiplerimiz...
Anketler, 2013'te tatilcilerin Pasifik bölgesinde en fazla tercih edeceği turistik merkezlerin Yeni Zelanda, Fiji, Tahiti, Bora Bora ve Avustralya olacağını söylüyor.
Güney Asya'da ise Vietnam, Endonezya, Myanmar, Kamboçya ve Malezya en fazla tercih edilecek ülkeleri oluştururken, anketler, Orta Amerika'daki tercihin Ekvador, Galapagos Adaları, Panama, Peru, Brezilya ve Arjantin'den yana kullanılacağını gösteriyor.
Diğer başlıklara göz atıyoruz: İç turizm bölgesel merkezli büyüyecek ve ekonomik krizlerden dolayı talep görecek. Talepler, kültürel yönleri ağır basan girişimleri hızlandıracak.
Tatil öncesi mobil cihazlarla ortalama 22 siteyi ziyaret edip kararımızı oluşturacağız. Sosyal medyada paylaştığımız izlenimler daha da radikalleşecek. Tatil kararında, ürün ve destinasyon tanıtımı değil, sosyal paylaşımlar etkili alacak. "Kanaat önderliği" koltuğuna oturan sosyal medya, "tüketici işbirliği" kavramının gelişmesine de yol açacak.
Sri Lanka'da bir fil üstünde yapılan tur, Türkiye veya başka bir ülkede tarlalardan çay toplama, oya iğne işini öğrenme, baklava açma, kilim- halı dokuma gibi deneyimler önem kazanacak. Bu deneyimleri yaşayanlar arasında, tatil dönüşü anı anlatımları "şurayı gördüm" yerine, "şu deneyimi yaşadım" şeklinde değişecek.
Kuzey ülkeleri kutup ışık gösterisini satacak, Asya mutfağı talebi yaygınlaşacak, yasak bölgelerin cazibesi artacak, kruvaziyer modası herkesi saracak.
2013'ün bizlere sunmasını beklediğimiz yeni dünyalar, en azından turizm penceresinden böyle gözüküyor.
Okurlarıma mutlu, yeni yıl ve yeni bir dünya dilerim.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.