YAZARA MAİL GÖNDER Ya tasarım ya ölüm!

YAZARLAR

Pamuğu kilosu 1 $'dan ihraç ettiğimiz 80 öncesi ithal ikameci günlerimiz çok gerilerde kaldı. Derken ipliğe dönüştürüp kilosundan 2.5 $, kumaş dokuyup 4 $ ve nihayet modern tekstil yatırımlarının patladığı 90'larda konfeksiyon katmanına taşınıp kiloda 14 $'a çıkabildik.
Derken tekstilin getirdiği avantajlar, gelişme sürecindeki diğer ülkelere kaymaya başlayınca, "ya tasarım ya ölüm" kavşağını fark ettik. Fasonculuktan markaya geçiş sürecinde kısmi başarı sağlasak dahi, tekstil sektöründen Türkiye'ye yetecek kazancın hayli gerisinde kaldık.
Emek yoğun üretimden tasarım yoğun ve marka odaklı sürece geçebilenlerin başarıları ortada... Ancak sorun şu ki koca sektörün içinde bunu başarabilenlerin sayısı onda 1 dahi değil. Okullar, firmalar, tasarıma ağırlık verdikçe, bu oran artacak kuşkusuz. Değilse, tekstilin bize kazandırdıkları bu kadarla kalacak ve başka ülke ekonomilerinin lokomotifi olacak.
Şükür ki artık kafalarımız niceliğin ötesine basmaya başladı ve niteliği ölçebiliyor, ilan ediyoruz. Ekonomi Bakanlığı ve TİM'in ihracatın kilo fiyatını açıklıyor olması, moda, tasarım, marka gibi kavramların sektörlere net katkısını belirgin kıldıkça, nitelik bilinci daha da gelişecek. Savunma sanayii, katma değer üretmede, makine sanayiinde benzer etkiyi doğuruyor. Kilosu 1 $'lık düz makineden kilosu 250 $'lık savunma donanımına dönüşünce, hurda ithalatıyla şişen cari açığa, "kalıcı çözümler" sunabiliyoruz. Belki de TİM'in her ay başı açıkladığı ihracat rakamlarına, "sektör detayında kilo fiyatı" ilan etmesi de gerekebilir.
Sonuçta ihracatın hamalı olmaktan efendisi olmaya dönüşmek, ne kadar çok ürettiğimizden değil de ne kadar fazla katma değer sağladığımızdan gelecek ise bunu ölçebilmeli, bilebilmeli ve yönetebilmeliyiz. Bu sayede hangi alanlarda inovasyon ihtiyacı oluştuğunu görebilir ve okullarımızı, tasarımcı ve girişimcilerimizi bu alanlara odaklayabiliriz.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.