YAZARA MAİL GÖNDER Sürücüsüz in yeraltı out!

YAZARLAR

Üçüncü köprü temeli atılırken Türkiye'de değil, Uluslararası Toplu Taşımacılar Birliği'nin (UITP) Cenevre'de yapılan 60'ıncı Dünya Kongresi ve Kentiçi Ulaşım Fuarı'ndaydım. Gördüm ki, bu yüzyılda şehirlerin ruhu farklı. Akıllı sistemler ağlarıyla örüyor her yeri. Altyapı olmadan ne siyaset yapılıyor, ne kentleşme sağlanıyor, ne de sağlam bir üstyapı kuruluyor. Maharet kentiçi ulaşımda doğru trendleri yakalamak.
Toplu ulaşımda şimdi ana trend, sürücüsüz metro ve metrobüs. UITP Ortadoğu ve Kuzey Afrika Bölgesi Ulaşım Mükemmellik Merkezi Proje Direktörü Kaan Yıldızgöz, "Üç haftada bir, yatırımı ucuz, işletme gideri pahalı metrobüs hattı açılıyor" diyor. Moda, tramvay, tren, metro, otobüs ve taksinin birlikte kullanıldığı ekonomik ve verimli bir model...

***

Pek çok şehir, yeraltından giden ağır metro yerine, yüksek kapasiteli sinyalizasyon sistemine sahip sürücüsüz metro istiyor. Daha yeni geleneksel metroyla tanışan Türkiye, ulaşımda fırsatı mı kaçırıyor? Ulaştırma ve Haberleşme Bakanlığı'na bakılırsa iyi yoldayız!
Alstom Transport Türkiye'nin davetlisi olarak ilk kez gittiğim fuarda gördüm ki, bu iş ciddi lobi gerektiriyor. Alman Siemens, Kanadalı Bombardier, İtalyan Aldano ve Fransız Alstom üretiyor vagonu, treni, tramvayı.
Alstom, 10 yıl önce ciddi bir darboğaza girdi. Ekonomik milliyetçi Sarkozy'nin desteğiyle ayağa kalktı.
Tasarım gücü, 93 bin çalışanıyla geçen yıl 20 milyar euro ciro yaptı. Enerjiyi üretiyor, iletiyor, transport yapıyor. Yüzde 68'i fonların, yüzde 29'u Bouygues Holding'in. 60 yıldır Türkiye'de Alstom.
***

Geçen yıl Ortadoğu ve Afrika Bölgesi'nin merkez ofisini İstanbul'da kurdu. Bu, mühendislik, tasarım ve üretim için Türkiye'ye ayrılan kaynakların artması demek. Alstom ve rakipleri Türkiye'nin tüm hızlı tren, metro ve tramvay ihalelerine talip. Alstom'un bölgeden sorumlu Kıdemli Başkan Yardımcısı Gian Luca Erbacci, "Türkiye bizim için önemli" diyor. Dubai ve Tours şehrinin yanında İstanbul için özel dizayn yapılmış. Lale şeklindeki 37 vagon Kabataş- Zeytinburnu- Bağcılar hattında.
Bağcılar- İkitelli- Olimpiyat Köyü metro hattı için 20 tren verildi.
Alstom, Üsküdar-Ümraniye hattına sürücüsüz metro için teklif verdi, 126 vagon alınacak. TCDD'nin açtığı 89 milyon euro tutarındaki Eskişehir-Balıkesir hattı sinyalizasyon ihalesi bir yıl sonra bitiyor. Hızlı değil, hızlandırılmış trenin hızı saatte 160 km'ye çıkacak.

BUGÜNKÜ DİĞER YAZILARI
Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.