YAZARA MAİL GÖNDER Hurdaya 6 milyar lira ödüyoruz

YAZARLAR

TÜİK verilerine göre mart sonu itibarıyla trafiğe kayıtlı araç sayısı 14.6 milyon adet. Araç parkının yüzde 21'i 20 yaşın, yüzde 32'si 16 yaşın, yüzde 46'sı ise 12 yaşın üstünde. Avrupa ülkelerinde otomobillerin yaş ortalaması 8. Bu rakamlara göre Avrupa'nın en yaşlı araç parkı Türkiye'de.
Eski teknolojiyle üretilmiş hurda araçların, yakıt tüketimleri yüksek. Bu araçlar, cari açığın en önemli kalemi enerji faturasını kabartıyor. Yaşlı araçların bir başka etkisi de çevreye. Egzozlarından çıkan dumanlar, hem çevreyi kirletiyor hem de insan sağlığını olumsuz etkiliyor. Ayrıca güvenlik donanımları yetersiz. Ölümlü trafik kazalarının birçoğunda yaşlı araçlar başrolü oynuyor. Bunları defalarca yazdık.
Ancak, dikkate alınmayan bir konu daha var. Cargi açığa neden olan hurda araçların bakım ve onarımının yüksek faturası.
Taşıt Araçları Yan Sanayi Derneği (TAYSAD) verilerine göre, Türkiye'nin toplam yedek parça pazarının büyüklüğü 6 milyar lira. Araç parkının neredeyse yarısından fazlasının ömrü tükenmiş hurda araçlardan oluştuğu hesaplanırsa, faturanın büyüklüğü ortaya çıkıyor.
Türkiye yenileme pazarı sektöründe parça üretiminin yaklaşık yüzde 20'si araç üreticileri tarafından, yüzde 80'lik bölüm ise parça üreticileri tarafından sağlanıyor. Yedek parçanın büyük bir bölümü ucuz üretim yapan Asya ülkelerinden ithal ediliyor. Bu da cari açığa neden oluyor.
Hurdayı yoldan çekmek için daha ne bekliyoruz.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubuna aittir. Kaynak gösterilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı özel izin alınmadan kullanılamaz.
Ancak alıntılanan köşe yazısı/haberin bir bölümü, alıntılanan habere aktif link verilerek kullanılabilir. Ayrıntılar için lütfen tıklayın.