Yeni
ekonominin üreten dinamik gücü eğitimli gençlik birçok alanda olduğu gibi çalışma hayatıyla ilgili de bizi şaşırtmaya devam ediyor. İki araştırma yaptık. Birincisi sorularını StratejiCo'nun hazırladığı, ERA Araştırma'nın koordine ettiği ve uzman Joseph Çiprut'un 'Youth Research'la görüşmelerini yaptırdığı saha çalışması. İkincisi ise StratejiCo'nun SABAH ekonomi servisi ile düzenlediği odak grup tartışması. Saha çalışması 61 değişik üniversitenin son sınıflarında okuyan veya yeni çalışma hayatına atılmış 292 gençten oluşuyor. Benim Şeref Oğuz ile birlikte moderatörlüğünü yaptığım odak grup çalışması ise birkaç yıldır iş hayatında olan olan genç üniversite mezunlarının görüşlerinden oluşuyor. İki çalışmanın sonuçlarını okurken 'ne kadar az tanıyormuşum' ve 'ne kadar çok şeyin farkındalar' hissine kapıldım. Halbuki bu kuşak temsilcisi iki çocuğum var. Demek ki onları yeterince dinlememiş, aynı dalga boyuna girememiş ve hallerini anlamamışım... Saha çalışması sonuçlarında araştırma ekibinden StratejiCo'dan Emre Doğru, Yought Research'den Joseph Çiprut'u ve Era'dan Nazlı Yüksel'i en fazla şaşırtan konu Google'un açık ara en çok çalışılmak istenen şirket çıkması olmuş. Gençlerle yüzyüze tartışma olanağı bulunca bunun nedenini daha iyi anladık. Gençlerin nerdeyse üçte biri Google'da çalışmayı seçerken, geriye kalanlar 'yüzde 20 az maaş' alacak bile olsa ilk tercihini yine bu şirketten yana kullanıyor. Yani Türkiye'nin en iyi beyinlerinin yarısı fırsat olsa Google'da muhtemelen daha az maaşa çalışmak istiyor. Müthiş bir rakam... Tüm insan kaynakları haberlerinde en çok çalışılmak istenen yerlerin başında Google var. Fortune'un en çok çalışılmak istenen şirket listesi ilk 100'ün lideri de Google. En çok çalışılmak istenilen şirket olunca en iyi beyinleri kendine çekebiliyor.
Türkiye'de Turkcell başı çekiyor
Grup çalışmasında da şunu gördük. Rahat çalışma ortamı gençleri işi sermeye itmiyor. Aksine sorumluluklarının farkındalar. Öyle bir kadroya sahip şirketin en iyi üretimi yapacağını, itibarını artırabileceğini ve sürdürülebilir olacağını düşünüyorum. Biz de duruma bakınca Koç, Turkcell başı çekiyor. Ama fark çok büyük. Artık ülkeden ülkeye beyin göçü yerine kurumdan kuruma göçün olduğu ortaya çıkıyor. "Bizden Google çıkar mı" sorusunun karşılığı gayet açık; bu gençleri çekemezsek asla!