Türkiye'nin en iyi haber sitesi

SABAH'ın adını kullanan sahte twitter gazetecisi: Liliane Khalil

Kendisini birçok önemli yayın organının muhabiri olarak tanıtan Liliane Khalil'in sahte bir kimlik olduğunu açığa çıkaran İngiliz doktora öğrencisi Marc Owen Jones'la konuştuk.

Giriş Tarihi: 29.8.2011 10:54 Güncelleme Tarihi: 29.8.2011 11:07
(USASABAH)

Ragıp Soylu

Kendisini birçok önemli yayın organının muhabiri olarak tanıtan Liliane Khalil'in sahte bir kimlik olduğunu açığa çıkaran İngiliz doktora öğrencisi Marc Owen Jones'la konuştuk.

Arap Baharı olarak adlandırılan devrimlerin başladığı ocak ayından bu yana Twitter ve Facebook önemli birer iletişim aracı haline geldi. Tunus, Libya, Mısır, Yemen ve Bahreyn'deki gelişmelerin anbean takip edilebildiği bu yeni medyadaki her haber doğru olmadığı gibi, her 'haberci' de gerçek değil.

Dünya basını, sonradan İstanbul'da yaşayan bir Amerikalı olduğu anlaşılan 'Şamlı lezbiyen blogger' skandalının ardından başka bir sahte gazetecilik olayıyla sarsılıyor. Kendisini, aralarında SABAH gazetesinin de bulunduğu pek çok yayın organının muhabiri olarak tanıtan ve New York Times gibi önemli gazeteler tarafından makaleleri de alıntılanan Liliane Khalil'in düzmece bir karakter olduğu ortaya çıktı.

Başta El Cezire International olmak üzere, Washington Post, France 24 gibi yayın organlarına haber olan sahtekarlık, uluslararası basın camiasında tartışma konusu oldu.

Uluslararası Atom Enerjisi Kurumu'nun eski başkanı Muhammed El Baradey ve Bahreyn Kralı Melik El Bahreyn gisi isimlerle röportajlar gerçekleştirdiğini iddia eden Liliane Khalil'in hikayesi Libya ile başlıyor.

Khalil, Libya'nın Zintan kasabasında hayatını kaybeden bir muhalif hakkında yazdığı duygusal yazıyla internette adını duyurmaya başladı. 3 bin kişinin takip ettiği Twitter hesabında, kendisini SABAH gazetesinin Kahire büro şefi olarak tanıtan Khalil, english.sabah.com.tr adresinde yazılarının yayınlandığını ileri sürdü.

Buna karşılık SABAH'ın internet sitesi www.sabah.com.tr'nin genel yayın yönetmeni Özgür Yici, english.sabah.com.tr adına çalışan bir Ortadoğu muhabirlerinin olmadığını söyledi. Yici, Twitter'da English SABAH adına açılan hesabı da kapattırdıklarını sözlerine ekledi.

Ancak Liliane Khalil'in 'Türkiye macerası' sadece SABAH gazetesiyle sınırlı değil. Khalil, daha sonra TRT'nin muhabiri olduğunu iddia etti ve Libya, Suriye ile Bahreyn'deki muhalifler lehine Twitter hesabı üzerinden propaganda yapmaya başladı.

Başka hesapları da olabilir

Filistin ve Ermeni asıllı olduğunu, ABD'deki New York Üniversitesi ve İngiltere'deki Richmond Üniversitesi'nde gazetecilik eğitimi aldığını söyleyen Khalil'in bu okullarda okuduğuna dair hiçbir kayıt bulunmuyor. Liliane Khalil hesabı dışında, Gisele Cohen ve Victoria Nasr adına açılan Twitter hesaplarının da aynı kişi tarafından kontrol edildiği sanılıyor. Aylarca Bahrain Independent adlı haber sitesinde Bahreyn'deki muhalifler lehine yazılar yazdıktan sonra, bir anda kralı destekleyen açıklamalar yapması ise Khalil'in 'sonu' oldu.

Khalil'deki değişimi fark eden, Dunham Üniversitesi'de sosyal medya araştırmaları yapan doktora öğrencisi ve blog yazarı Marc Owen Jones, Khalil'in sahte bir kimlik olduğunu ortaya çıkardı.



Marc Owen Jones

- Liliane Khalil'in gerçek bir kişi olmadığını ne zaman düşünmeye başladınız?

- Khalil dikkatimizi ilk olarak, kendini Bahrain Independent adlı sitenin Atlanta büro şefi olarak tanıtmasıyla çekti. Bunun gülünç olduğunu düşündük, çünkü Bahrain Independent sadece bir internet sitesi. Kahlil'in bugüne kadar yaptığını söylediği röportajlardan da hiçbir iz yoktu. Bu yüzden hakkında, Google'da detaylı bir arama yapmaya başladım. Atlanta'da Bahrain Independent tarafından bir resepsiyon düzenlendiğini ve buna Türkiye Konsolosu'nun da katıldığını söylüyordu. Organizasyonun yapıldığı otelle ve davetlilerle konuştuk, kimsenin ondan haberi yoktu.

- Khalil'in Türkiye'ye özel bir ilgisi var...

- Khalil'in kendini önemli biri gibi göstermek için Türkiye'deki yayın organlarını kullandığı doğru. Elimizde sadece Twitter'dan paylaştığı ve İstanbul'da kendisinin çektiğini iddia ettiği fotoğraflar var.

- ABD'nin propaganda yapan sosyal medya birimleriyle işbirliği yaptığına dair haberler yayınlandı. Khalil de böyle bir ağa dahil olabilir mi?

- Khalil'in motivasyonunu kestirmek güç. Bahreyn Enformasyon Bakanlığı ile ilişkili olduğunu söylüyor. Sahte Twitter hesapları yaratan halkla ilişkiler firmalarını düşünürsek, onun böyle bir şirketle çalıştığı düşünülebilir. Böyle bir şirketin de Bahreyn'de faaliyet gösterdiğini biliyorum.

- Başka sahte gazeteciler var mı?

- Özellikle Bahreyn'e yönelik yayın yapan anonim hesaplar var. Bunların içerisinde 'sahte gazeteciliğe' en yakın hesap, adının James Wilfred Clancy olduğunu söyleyen bir kişiye aitti. Aylarca Bahreyn hakkında hazırladığı detaylı haberden bahseden Clancy, nisandan beri Twitter hesabını güncellemiyor, ortada haber falan da yok. Zaten sonra, Twitter'da kullandığı fotoğrafın başka birine ait olduğu ortaya çıktı.

Khalil olduğunu iddia eden biriyle konuştum

Jones: "Bir süre önce adının Liliane Khalil olduğunu iddia eden bir kadınla telefonda görüştüm. Onun hakkında edinmiş olduğum bilgilerin yüzde 70 oranında doğru olduğunu belirtti. Khalil'in SABAH Kahire Büro Şefi olduğu iddiasını sorunca ise içki sorunu olduğunu, psikolojik sıkıntılar yaşadığını ve bu yüzden kimi zaman bu tür hatalar yaptığını söyledi. Yaptığı röportajların gerçek olduğunda ise ısrarcıydı."

BUGÜN NELER OLDU
ARKADAŞINA GÖNDER
SABAH'ın adını kullanan sahte twitter gazetecisi: Liliane Khalil
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
BİZE ULAŞIN