Doğru beslenme alışkanlığı nasıl kazandırılır?

Giriş Tarihi: 29.8.2017 13:59 Güncelleme Tarihi: 11.9.2017 11:29
Doğru beslenme alışkanlığı nasıl kazandırılır?

Yemeğini güzelce yiyen çocuklara gıptayla mı bakıyorsunuz? Oysa o çocukların sizinkinden bir farkı yok. Bu tamamen nasıl alıştırdığınız ile ilgili aslında…

Yemeği reddetme sorunu her ailede bazen mütemadiyen bazense zaman zaman yaşanabiliyor. Anne baba veya bakım veren diğer kişilerin tutum ve davranışlarının, çocukların sağlıklı beslenme alışkanlığı geliştirmelerinde etkilerinin çok büyük olduğunu belirten Beslenme ve Diyet Uzmanı Emel Unutmaz Duman, bu konuda en başından itibaren kararlı ve tutarlı bir yol izlenmesi gerektiğini söylüyor. İşte çocukların yaşamını her anlamda etkileyecek beslenme alışkanlıkları ile ilgili püf noktaları...

Sağlıklı beslenme kaliteli bir yaşamın temellerini oluşturur

Çocukların sağlıklı beslenme alışkanlıkları kazanabilmesi gerçekten çok yönlü bir konudur. Çocuğun genetik altyapısı, aile ortamı, ailesindeki diğer bireylerin beslenme alışkanlıkları, arkadaşları, reklamlar ve daha birçok faktör çocuğun sağlıklı beslenme alışkanlıkları kazanıp kazanamayacağını etkiler. Her zaman denildiği gibi, çocukluk çağında kazanılan sağlıklı beslenme alışkanlıkları ileriki yaşlarda kaliteli bir yaşamın temellerini oluşturuyor. Ama bu sağlıklı beslenme alışkanlıklarını oluşturmak öyle kolay değildir. Emek istiyor, çok sevilmeyen yemekleri sofraya koymayı, hatta yemeyi gerektiriyor. Çocuğun rol modeli anne-baba, dede-anneanne olduğu için, onlar yemiyor ise çocuktan sofrada sadece kendi için duran yiyecekleri sevmesi beklenmemelidir. Ayrıca kalıtımsal olarak da çocuğun sevdiği besinler etkilenir ancak çevresel faktörler kalıtımdan çok daha baskındır. Oldukça sık rastlanılan obezite, bununla ilişkili kalp damar hastalıkları, diyabet, hipertansiyon ve daha birçok hastalıktan korunmada, doğru ve sağlıklı beslenme alışkanlıklarının hayata geçirilmesi birincil tedavi basamağıdır.

7 Altın kural

1. Ek besin döneminden başlanarak besin çeşitliliği sağlanmalı:
Bunu yaparken şekerli veya çok tatlı besinlere geçilmemesi önemlidir. Çocukların damak tatları şekerli gıdaya çok çabuk adapte olur ve sonrasında nötre yakın gıdaları almayı reddeder. Ayrıca tuzlu gıdalar da böbrek solüt yükünü arttıracağı için buradaki çeşitliliği tatlı ve tuzlu olarak algılamayın. Bunlar sebze çeşitliliği, et grubunun çeşitliliği ve meyve çeşitliliğidir.

2. Aile bireyleri bebeğin yemesi gereken her gıdayı yemeli: Anne babanın yemediği enginarı çocuk da yemez. Aile tarafından sevilmeyen yiyecekler doğal olarak evde az bulunacağı için de alışkanlık kazanması zor olacaktır.

3. Yiyecekler kendi kıvamlarında, karıştırmadan servis edilmeli: Yiyeceklerin artık blender'dan geçirilmeyeceğini, mümkün olduğunca çatalla ezmeyi herkes biliyor, özen de gösteriyor. Ama aylar geçtikçe besinlerin kendi dokularına alışması, çiğneme reflekslerinin gelişimine izin verilmesi açısından önemlidir. Ayrıca çocuklara her besinin kendi tadına alışması için besinleri karıştırmadan vermeye de özen gösterilmelidir.

4. Sofraya oturulmalı: Çocuğunuz yokken farklı saatlerde işten geliyor, bir arada sofraya oturamıyor, bundan da çok rahatsızlık duymuyor olabilirsiniz. Ama artık iki kişi değilsiniz ve hep birlikte sofraya oturmalısınız. Sofraya oturduğunuzda çocuğu çok kısıtlama, üzerine döktüğünde tepki verme, yavaş yediği için uyarma gibi davranışlar onu yemek yemekten soğutacağı, strese sokacağı için bunlardan kaçınmalısınız. Ve mümkün olduğu kadar siz de yavaş yiyerek ona eşlik etmelisiniz. Ayrıca bu sizin sağlığınız için de faydalıdır.

5. Tv karşısında sofra olmamalı: Eğer evinizin oturma düzeni bu şekilde ise yemek yerken televizyonu kapatmalısınız.

6. Çocuklar reklamlardan uzak tutulmalı: Reklamlara dikkat ederseniz, yenilmesini çok da istemediğiniz, nadiren yenilmesine müsaade ettiğiniz besinlerin reklamları sıklıkla TV'de yer alır. Özellikle çocuklara yönelik programların arasında, besleyici değeri düşük, kalorisi yüksek besinlerin reklamlarına daha sıklıkla yer verildiği bilinir. Çocuklar gıdalardan gelebilecek zararları tam olarak ayırt edemedikleri için de bu besinlere yönelirler.

7. Televizyon ve bilgisayar ile geçen süre kontrol edilmeli: Bilgisayar başında uzun süre kalan, oyun oynayan çocuğun kalkar kalkmaz mutfağa gittiğini, tıkınırcasına yediğine şahit olabilirsiniz. Oysa bu durum hareketsizliğe sevk ettiği için alınan enerjinin harcanamamasına, bu nedenle de kılo artışına sebep olur. Çocuğunuzun bilgisayar ile ilişkisini kesemiyorsanız bile mutlaka saat sınırlamasında anlaşın.

Bilinçli beslenmek isteyen aileler, bunlara dikkat!

Öncelikle çocuğunuzun 3 gün boyunca yediklerini miktarını ve saatlerini not edin. Dilerseniz bunu bir beslenme uzmanı ile paylaşın, bunu yapamıyorsanız, yediklerini gruplandırın.

1. Süt ve yoğurt; her gün ortalama 2 kaseye ulaşabiliyor mu?
2. Peynir ve yumurta; her gün 1 dilim peynir ve yumurta yiyor mu?
3. Et / tavuk / balık; bu besinlerden ortalama 2 köft e kadar yiyor mu?
4. Ekmek ve ekmek yerine geçen tahıllar; her sofrada 1-2 dilim ekmek veya yerine geçecek tahıl bitiyor mu? Veya günde toplam 5 dilim?
5. Sebze; her gün 1 tabak sebze yiyor mu veya salata şeklinde tüketiyor mu?
6. Meyve; her gün 2 avuç içi kadar meyve yiyor mu?
7. Ceviz, fındık, badem vb. her gün 1 avuç içi kadar yağlı tohumlardan alıyor mu? Bu soruların cevabı evet ise harika, bundan sonrası sadece çeşitlendirme veya miktar ayarlamaya kalır.

"ÖDÜL YÖNTEMİ İŞE YARAYABİLİR"

Çocuklar her yemeği yemek istemeyebilir. Bunun karşılığında onu sevdiği bir yere götürmeyi vaat ederek ödüllendirebilirsiniz. Besinlerin faydalarını anlatan, yaşına uygun kitaplar alabilirsiniz, çünkü bazı çocuklar anne babalarının tavsiyelerinden hoşlanmayabilir. Ayrıca yediği yiyeceğin neye faydası olduğunu bilmek çocuğunuza iyi gelecektir. - BESLENME VE DİYET UZMANI EMEL UNUTMAZ DUMAN

Hazırlayan: Aytülike Keskin

ARKADAŞINA GÖNDER
Doğru beslenme alışkanlığı nasıl kazandırılır?
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
BİZE ULAŞIN