te çatlak oluşmaması için…

Giriş Tarihi: 25.9.2017 14:39 Güncelleme Tarihi: 25.9.2017 14:40
Hamilelikte çatlak oluşmaması için…

Genellikle karın ve göğüs bölgesinde oluşan çatlaklarının en önemli sebebi bu dönemdeki alımı. Peki çatlakları önlemek mümkün mü?

döneminde anne adayları fiziksel olarak birçok değişim yaşıyor. Bu değişimlerin en çok iz bırakanlarından biri de hamilelik çatlakları… cilt dokusunun gerilmesiyle oluşan çatlaklar, neredeyse tüm anne adaylarının ortak sorunu! İşte bu sorununuz için size önerilerimiz var. Hamilelik çatlaklarıyla nasıl baş edeceğinizi, Özel Körfez Marmara Hastanesi'nden Kadın Hastalıkları ve Doğum Uzmanı Dr. Erkan Aktaş, sizler için anlattı.

Nedenleri
Derideki çatlaklar ani kilo alma, kas geliştirme, ergenlik çağı gibi cildin aniden gerildiği durumlarda görülür. Hamilelik de kilo artışının hızla yaşandığı bir süreçtir. Bu nedenle hamilelerin yüzde 75 ile 90'ında derinin belli bölgelerinde çatlaklar oluşabilir. Bu çatlaklar vücudun hemen hemen her yerinde görülebilmekle birlikte, en çok yağ depolanmasının fazla olduğu karın, göğüsler ve kalçalarda oluşur. Çatlaklar çoğunlukla morumsu pembe renklidir. Ten rengi açık olan kadınların çoğu pembe çatlaklara sahip olurken, esmer kadınlarda daha açık renktedir. Hamilelikte ne kadar alırsanız o denli fazla çatlaklar oluşur. Bazı kadınlarda kilo alımı o kadar ani olur ki, gerilen derideki protein dokuları yırtılmaya başlar. Önceleri pembe olan bu çatlaklar zamanla beyaz gümüşümsü renge dönüşerek deri çatlağı olarak kalır. Anne karnındaki bebeğin kilolu olması ve çoğul hamilelikler, deri çatlaklarını artıran etkenlerdir. Ergenlik döneminde ya da önceki hamileliklerinizde derinizde çatlaklar oluşmuşsa, bu defa da çatlak oluşma olasılığı yüksektir. Diğer faktörler arasında hamilelik süresince önerilenden fazla kilo almak, kötü beslenmek (protein ve vitaminleri az tüketirken yağı normalden fazla yemek), hareketsiz kalmak ve genetik yatkınlık da bulunur.

Çatlaklara engel olun
Çatlak oluşumunu önlemek için şu önlemleri almanızda yarar var:

  • Doktorunuzun önerdiği kilodan fazlasını almamaya gayret edin.
  • Erken doğum tehlikesi ve kanama gibi yatak istirahatı gerektiren önemli bir sorununuz yoksa hamilelikte egzersizin önemini unutmayın. En iyi egzersiz yüzmek ve yürümektir. Aktif bir yaşam tarzı benimsemeniz hayatınızın her döneminde (hamilelik de dahil) sağlığınız için çok yararlı olacaktır.
  • Göğüslerinizin üzerinde oluşan çatlakları önlemek için hamilelik ve emzirme döneminde iri göğüsleri desteklemek amacıyla üretilmiş olan özel sütyenleri deneyin.
  • Dengeli ve sağlıklı beslenin. Bol su ve protein tüketin, bunlar derinin esnekliğini veren elastin ve kollajen proteinlerinin yapımı için gereklidir. Yumurta, ızgara tavuk, bakliyat gibi protein içeren besinleri tüketin.
  • Aşırı yağlı yiyeceklerden uzak durun.
  • Cildiniz için yararlı olan çinko içeren fındık, balık gibi yiyecekleri bol tüketin.
  • A, C ve D vitaminlerini bol miktarda içeren havuç, koyu yeşil sebzeler, narenciye ve sütü beslenme programınızdan eksik etmeyin.
  • Almanya'da yapılan bir araştırmada masaj yapılan ve çatlak önleyici krem kullanan kadınların üçte 1'inde çatlakların oluştuğu, buna karşın bu tedavileri görmeyen kadınlarınsa üçte 2'sinden fazlasının çatlaklara sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Cildin nemli tutulması çatlak oluşmamasına yarar sağlar.
  • Kafein içeren içecekler (kola, kahve gibi) çatlakları artırabilir. Çay veya kahveye çok düşkünseniz aldığınız sıvıları dengelemeniz gerekir. Yani çay, kahve veya gazlı içeceklerle aldığınızdan daha fazla su içmeniz önerilir.
  • Derinizin üzerine uygulayabileceğiniz, güvenilir, etkili kremleri iyi araştırın. Bu kremlerin hamilelikte zararı olmamasına dikkat edin.
  • Aşırı güneşte kalmaktan sakının.

Beslenme ve genetiğin etkisi
Hamilelikte sağlıksız ve dengesiz beslenmek deride görülen çatlaklar için de bir risk faktörüdür. Aşırı yağlı beslenmek gereksiz kalori alımına yol açarak ani kilo artışına neden olur. Ani kilo alımı da çatlaklara… Ayrıca cilt altı yağ depolarını da artırır. Bunlar da derideki çatlakların fazla olmasına sebep olur. Bu yüzden ha milelikte ve yaşam boyu, olabildiğince; cipsleri, doymuş yağ içeren gıdaları, salamı, sosisi ve abur cuburu kendinizden uzak tutun. Bunun yerine işlenmemiş doğal besin maddelerini (taze sebze, meyve, lifli gıdalar, hakiki zeytinyağı vs) daha çok tüketin. Hamilelikte görülen çatlakların genetik geçiş özelliği vardır. Yani annenizde, teyzenizde ablanızda hamilelikleri süresince çatlaklar oluşmuşsa sizin de aynı şeyi yaşama olasılığınız, ailesinde deri çatlağı bulunmayan kadınlara göre daha fazladır.

Hazırlayan: Başak DOĞRU

ARKADAŞINA GÖNDER
Hamilelikte çatlak oluşmaması için…
* Birden fazla kişiye göndermek için, mail adresleri arasına “ ; ” koyunuz
BİZE ULAŞIN