Dünyaca ünlü denetim ve danışmanlık şirketi Deloitte bir yıllık bir araştırmanın sonucu iddialı bir lüks raporu yayınladı. 11 ülkeden katılımcı ile gerçekleştirilen Global Powers of Luxury Goods 2017/ Lüks Ürünlerin Küresel Güçleri 2017 isimli araştırmanın sonuçları ilginç. Kimi kendini lüks ürünle daha havalı hissediyor kimi kendini gösterme çabasında. Rapora göre bir dönem yavaşlayan lüks tüketim son beş yılda yeniden büyük bir ivme kazandı. Rusya, Çin ve Birleşik Arap Emirlikleri lükse en meraklı ülkeler. En çok lüks tüketim alışverişi yapılan noktalar ise yüzde 31 ile yurt dışı tatilleri ve yüzde 16 ile havaalanları. Özellikle kendi ülkelerine dev lüks markalarının henüz giriş yapmadığı ülkelerin varlıklı vatandaşlarının yüzde 60'ı ise ülke dışına adım attıkları anda lüks ürünlere ilgi gösteriyor.
HAVALI OLMAK İÇİN ALIŞVERİŞ
Raporun en dikkat çekici detaylarından biri "Neden lüks tüketim markalarına ilgi gösteriyorsunuz?" sorusunun cevabında gizli. Ankete katılanların yüzde 88'lik kısmı "Lüks birinci kalite ürüne sahip olmak demektir. Bu yüzden belirli markaları tercih ediyorum" dedi. Ancak lüks tüketime ilgi duyanların yüzde 56'lık kısmı "Lüks parçalar satın alıyorum çünkü hava atmak ve aldıklarımı göstermek istiyorum" yanıtını verdi. Ve çoğunluk lüks ürünler satın aldığında kendisine daha çok güvendiğini ve kendisini mutlu hissettiğini söyledi. Bunun dışında el yapımı olduğu için lüks üretime yönelenlerin ve trendlere ulaşmanın yolu olarak görenlerin de lüks alışverişi tetiklediği ortaya çıktı.
ÖDÜLLENDİRME SİSTEMİ
Müşteri lüks ürün için fazlasıyla para harcamaya meraklı olsa da 'bir ürün alana bir ürün bedava' psikolojisinden pek de çıkamıyor. Dünyanın en çok para harcayan kısmının yüzde 44'ü yaptığı alışveriş karşısında ödüllendirilmek, hediye kazanmak istediğini belirtiyor. Büyük bir oran ise dünyanın her noktasına ulaşabilme kapasitesi olsa da evine yapılan servisi çok kıymetli ve önemli bulduğunu söylüyor.
LÜKSÜN ROTASI ORTADOĞU
Lüks tüketim markalarının kısa süre öncesine kadar en büyük pazar olarak gördüğü Çin ve Hong Kong pazarı büyük bir yavaşlama içinde. Ekonomide yaşanan yavaşlama lüks tüketicisini de etkilemiş durumda. Varlıklı Çinliler ülkeleri dışından alışveriş yapmayı tercih ediyor. Lüks pazarında en tutarlı bölge Avrupa. Yoğun işsizlik ve yerel yönetimlerin ekonomik gerilemesine rağmen Avrupa'nın varlıklı kesimi lükse para harcıyor. Lüks markaların en büyük gözdesiyse Ortadoğu. Abu Dabi ve Dubai'deki AVM'lerde yer alabilmek bu iddialı markalar için belli bir tüketim miktarını garantiye almak anlamına geliyor. Markalar kendi geleceklerini garantiye alabilmek adına şu an en çok Ortadoğu'ya yatırım yapıyor.
YILDA 212 MİLYAR DOLARLIK SATIŞ
Her ne kadar lüks tüketim markalarının kâr marjları son bir yıl içinde düşse de rapora göre lüks tüketimin 100 büyük firması yılda yaklaşık 212 milyar dolarlık satış yapıyor. İlk 40 firmanın her birinin yıllık satışları bir milyar dolardan fazla.
MODA VE GÜZELLİK FİRMALARI
Listenin ilk beş sırasında moda, güzellik, mücevher ve saat firmalarını bünyelerinde toplayan dev gruplar var. LVMH Moet Hennessy-Louis Vuitton (Louis Vuitton, Fendi, Bulgari, Loro Piana, Emilio Pucci, Acqua di Parma, Donna Karan, Loewe, Marc Jacobs, TAG Haeuer, Benefit Cosmetics), Compagnie Financiere Richemont (Cartier, Van Cleef&Arpels, Montblanc, Jaeger-LeCoultre, Vacheron Constantin, IWC, Piaget, Chloe, Officine Panerai), The Estee Lauder Companies (Estee Lauder, M.A.C., Aramis, Clinique, Avedo, Jo Malone, lisanslı ürün parfümleri), Luxxottica Group (Ray-Ban, Oakley, Vogue Eyewear, Persol, Olier Peoples, lisanlı gözlük markaları), Kering (Gucci, Bottega Veneta, Saint Laurent, Balenciaga, Brioni, Sergio Rossi, Pomellatto, Girard-Perregaux, Ulysse Nardin) ve The Swatch Group (Omega, Longines, Breguet, Harry Winston, Rado, Blancpain, lisanslı saat ürünleri).
KÜRESEL PAZAR İÇİN 180 MİLYON DOLARLIK CİRO LAZIM
Listede yer alan 100 şirket arasında Türk marka olmaması tabii ki üzücü. Ancak bir markanın bu listeye girebilmesi için yılda 180 milyon dolarlık çıtayı aşması gerekiyor. Ancak Türkiye lüks tüketim firmaları için çok önemli bir adres. Son beş yılda bu pazar yaklaşık yüzde 8.9 oranında büyüme katetti. Lüks pazarı Türkiye'de 6.8 milyar lira seviyesine ulaşmış durumda. Vergi yasalarındaki değişikliklere rağmen geçtiğimiz yıla göre en büyük büyüme yüzde 43.3'lük bir oranla lüks taşınabilir tüketici elektroniği bölümünde yaşandı. Lükse olan ilginin Türkiye'de artmasının en büyük sebebi kadınların iş gücünde daha geniş oranda katılımı. Ayrıca gençler arasında moda bilincinin artması, ürünlere olan erişimin kolaylaşması, erkeklerin lükse artan ilgisi, orta sınıfın gelirinin artması, mobil ve e-ticaretin ön planda olması da önemli.