Türkiye'nin en iyi haber sitesi
NUR ÇİNTAY

Londra’ya ciddi transfer

Moleküler Biyoloji ve Genetik okuyan biri ne yapar? Kim bilir, belki de kültür sanat alanında yükselir. İstanbul Caz Festivali’nin direktörüyken, Londra Caz Festivali’ni programlamaya gider. Pelin Opçin, öyle yapıyor

Yüksek enerjili, tatlı, becerikli bir kadın... İşine hâkim. Bambaşka bir alanda okumuş aslında. Boğaziçi Üniversitesi Moleküler Biyoloji ve Genetik bölümünde... Ama daha öğrencilik zamanında pek çok kültür sanat etkinliğinde rol almış ve mezuniyet sonrasında da bu alanda kariyer yapmaya karar vermiş.



Biz onu İKSV'nin bir parçası olarak tanıdık. 1999'da çalışmaya başladığı kurumda İstanbul Caz Festivali'nin direktörlüğünü üstlendiğinde "Ne kadar da genç" diye düşünmüştüm ilk. Sene 2005'ti ve evet, çok gençti.
Hâlâ çok genç tabii ki... Ama İstanbul Caz Festivali'ne pek çok yenilik getirmiş tecrübede (Genç Caz serisinin mucidi/mimarı o mesela), Bilgi Üniversitesi Sanat ve Kültür Yönetimi bölümünde öğretim görevlisi olacak donanımda aynı zamanda...
Şimdi gidiyor. Gezegenin en cazip caz festivallerinden birine, Londra'ya... 1 Şubat itibarıyla Londra Caz Festivali'ni düzenleyen Serious'ın Programlama Direktörü oluyor Pelin Opçin.
İstanbul Caz Festivali, bu yaz 25. yaşını onsuz kutlayacak. Ama o da şahane bir fırsata kavuşacak. Güle güle gitsin. Yolu açık, hayatı hep müzikli olsun.

***

ABD'den sonra dünya ikincisiyiz!

Beyrut'ta hayattaki en büyük amacı çok para kazanıp Tuba Büyüküstün'le evlenmek olan bir garsonla tanışmıştık. Yine Beyrut'ta Kıvanç Tatlıtuğ'un Gümüş dizisindeki adını taşıdığım için pek çok restoranda yaşadığım rezervasyon önceliği çok havalıydı.
Midilli'de Ezel seyretmekten gözünü alamadığı için müşterileri canından bezdiren motelci bir kız vardı. Halkidiki'de Fatmagül'ün Suçu Ne fanatiği bir lokanta sahibesiyle hasbıhal etmiştik.



Abu Dhabi'de televizyon kanallarını karıştırırken Vadi El Diap/Kurtlar Vadisi'ne düşmüştüm. Nurgül Yeşilçay'la Murat Yıldırım'ın en formda oldukları dizi Aşk ve Ceza'nın eski bölümleriyle karşılaşıp da basbayağı kaptırdığım yer neresiydi, bak onu çıkaramadım işte...
Türk dizilerinin son 10 yıldır dünyada giderek daha popüler olduğunu biliyoruz. Farklı yerlerde tecrübe etmişliğimiz de var, evet. Siz de hiç ummayacağınız anda/yerde rastlamış olabilirsiniz birine: Aşk-ı Memnu, Kuzey Güney, Adını Feriha Koydum, Karadayı... En fazla yere ihraç edilen Muhteşem Yüzyıl ya da en çok hasılat getirdiği söylenen Kara Para Aşk... İhtimal bol. Ama yine de dünya ikinciliği ummuyor insan. Evet, basbayağı dünya ikincisiyiz: İhracat oranları bakımından ABD'den sonra ikinci sırada yer alıyor Türkiye dizi sektörü.
Ne kadar bilsek de rakamlar çarpıyor insanı. Coğrafyanın genişliği de: 140'ın üstünde ülkeye ihraç ediliyor bizim diziler ve 350 milyon dolardan fazla ihracat rakamına ulaşıyor. Muazzam.
Üstelik de Ajans Press'e göre, 2023 yılına kadar hedeflerin gerçekleşmesi durumunda 1 milyar doların üstüne çıkacak bu rakam. Hadi bakalım...

***

Reyting mi değerli, sosyal medya performansı mı?

Dizilerin kıymeti de kaderi de reytinglerle belirlendi yıllarca. Artık bir de sosyal medya performansına bakılıyor.
Sahi bakılıyor mu? Orada da kıyasıya bir yarış sürüyor evet ama bu ikisi nasıl da apayrı... Birinde iyi olanın diğerinde de başarılı olacağı şart olmadığı gibi, tam tersi geçerli çoğu zaman. Reytingi parlak dizinin sosyal medya performansı zayıf... Sosyal medyası sağlam olan da reytinglerde çuvallıyor.
Medya Takip Merkezi'nin sosyal medya izleme ve ölçme uygulaması DigiLUP, geçen haftayı ölçüp yollamış. Sonuçlar çok ilginç...
Sosyal medyada tuhaf biçimde zirvede olan dizi Siyah Beyaz Aşk. 'SakınGitme' hashtag'iyle 337 binden fazla iletiyle sosyal medyanın en çok konuşulanı olmuş; ikinci sıradaki rakibinin neredeyse iki katını alarak hem de. Ama reytingleri ilk haftadan beri düşük olan bir yapım bu; son hafta totalde ancak 20. sırada...
Sosyal medyada ikinci sırada yer alan Ufak Tefek Cinayetler'in ('Çöküş' hashtag'ine 178 bine yakın ileti almış) reytingiyse totalde 12. sırada.
Tam tersi örneklere bakarsak: Reytingi hep yüksek olan Diriliş Ertuğrul sosyal medya listesinde de yer alıyor evet ama 'KızılElma' hashtag'ine 55 bin ileti toplayarak ancak dördüncü sırada.
Eşkıya Dünyaya Hükümdar Olmaz ise sosyal medyayı en kullanamayanlardan. 'EDHO' ile hiç girememiş sosyal medyada hashtag reytingleri sıralamasına... Bu onu başarısız mı kılıyor şimdi? Hashtag: ASLA.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA