Avrupa ve Asya kıtalarını kara yoluyla dördüncü kez bağlayacak proje Avrasya Tüneli açılıyor. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Başbakan Binali Yıldırım'ın katılımıyla Avrasya Tüneli bugün saat 14:00'da Kumkapı'da açılacak.
TOPLAM UZUNLUĞU 14,6 KİLOMETRE
İstanbul'da araç trafiğinin yoğun olduğu Kazlıçeşme-Göztepe hattında hizmet verecek olan Avrasya Tüneli, toplam 14,6 kilometrelik bir güzergahı kapsıyor.
5.4 KM'Sİ DENİZ ALTINDAN
Projenin 5,4 km'lik kısmı deniz tabanı altına özel bir teknolojiyle inşa edilen iki katlı tünelden ve diğer metotlarla inşa edilen bağlantı tünellerinden oluşuyor. Tünelin en derin bölümü deniz seviyesinden 106 metre aşağıda bulunuyor.
AZAMİ HIZ 70 KM OLACAK
Güzergahta yolculuk süresi 100 dakikadan 15 dakikaya kadar inecek. Avrasya Tüneli'nde hız sınırı 70 km olacak.
HGS VE OGS İLE GEÇİLEBİLECEK
Başlangıçta 120 bin ile 130 bin aracın geçişi bekleniyor. Tünelin, iki gidiş ve iki geliş yolunda hem HGS hem OGS ile geçiş yapılabilecek. Ayrıca bir nakit gişesi bulunmayacak, araçtaki yolcular için ayrıca ödeme yapılmayacak.
NEREDEN GEÇECEK?
Avrasya Tüneli'ne Avrupa yakasında Yenikapı'dan girilecek. Ahırkapı'yı izleyerek tünel Boğaz'ın altından Harem'den çıkacak. Tünel Anadolu yakasında D-100 karayoluna katılacak.
GEÇİŞ ÜCRETİ NE OLACAK?
Tünelin geçiş ücretinde dolar kuru baz alınacak. Tünel geçiş ücreti otomobiller için 4 dolar + KDV, minibüsler için 6 dolar + KDV karşılığı Türk Lirası seviyesinde olacak. Her iki yönde de ödeme yapılacak.
NE ZAMAN KULLANILABİLECEK?
Avrasya Tüneli bugün devlet protokolüyle açılacak. Fakat tünel yarından itibaren halkın kullanımına sunulacak. Tünel 30 Ocak'a kadar 07.00 ile 21.00 saatleri arasında kullanılabilecek.
AVRASYA TÜNELİ KAÇA MAL OLDU?
Avrasya Tüneli olarak bilinen İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçişi projesinin temeli 2011 yılında atıldı. Projeyi Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım (ATAŞ) şirketi inşa etti. Tünelin yapımının 1.3 milyar dolara mal olduğu belirtiliyor. Ataş, tüneli 24 yıl 5 ay işletecek. Sonunda tüneli kamuya devredecek. Proje için günde tek yön 35 bin araç garantisi verildi. Bundan eksik araç geçerse farkı devlet ödeyecek.
PROJE İÇİN NEDEN BU GÜZERGÂH SEÇİLDİ?
2005 yılında ise tünel geçişinin güzergâh seçeneklerini inceleyen bir fizibilite çalışması gerçekleştirildi. Bu fizibilite çalışmasının ardından bugünkü güzergâh, şu üç ana nedenden dolayı tercih edildi:
Mevcut iki köprü ile bağlantılı olarak tünelin konumunun Boğaz geçişlerinde sağladığı eşit dağılım, tünel uzunluğunun kısa olması sonucunda en düşük yatırım maliyeti ve inşaat şantiyelerinin ve işletme tesislerinin (gişeler, işletme binası) kurulması için yeterli alanın mevcut olması.
TÜNELİ HANGİ ARAÇLAR KULLANABİLECEK?
Tünel yalnızca hafif araçların (otomobiller, minibüsler) kullanımına izin verilecek şekilde tasarlandı. Ağır taşıtlar, iki tekerlekli araçlar (motorsiklet, bisiklet) ve yayalar tünelden faydalanamayacaklar.
ARAÇ GEÇİŞLERİ NE ZAMAN BAŞLAYACAK?
21 Aralık sabahı saat 07.00'de araç kabulüne başlanması öngürülüyor. Aynı gün araç geçişleri saat 21.00'e kadar devam edecek.
24 SAAT AÇIK OLACAK MI?
Tünel 20 Aralık'ta açtıktan sonra 30 Ocak'a kadar 24 saat değil, belli bir süre çalışacak. 14 saatle başlayacak uygulama ile en geç 30 Ocak'ta 24 saat çalışma sistemine geçilecek.
60 BİN METREKARE DENİZ DOLGUSU
İstanbul Büyük Şehir Belediyesi (İBB) tarafından konuyla ilgili yapılan açıklamada bölgeye 60 bin metrekare deniz dolgusu, 15 bin metre yaya yolu, uluslararası standartlarda bisiklet yolu, 320 bin metrekare yeşil alan, yürüyüş yolları, yapıldığı belirtildi. Aynı açıklamada yeni yolların asfaltlanması için 70 bin ton asfalt döküldüğü ayrıca 350 adet aydınlatma direği dikildiği açıklandı.
NE KADARA MAL OLDU, KİM İŞLETECEK?
Avrasya Tüneli, 1.2 milyar dolara mal oldu. Projeyi tamamlayan Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım AŞ (ATAŞ), 2009 yılında Avrasya Tüneli'ni gerçekleştirmek üzere kuruldu. Türkiye'den Yapı Merkezi ve Güney Kore'den SK E&C şirketleri, ATAŞ'ın iki eşit ortağı konumunda. Şirket tüneli 24 yıl işletecek.