SABAH Gazetesi, ihracat sektörüne destek vermek, sektör hakkında bilinçlendirme ve yeni oyuncuların katılmasını teşvik etmek amacıyla "Türkiye İhracat Seferberliği" projesini hayata geçirdi. Ticaret Bakanlığı'nın destekleriyle gerçekleşen projenin ilk toplantısı bugün Bursa'dan başladı. Hilton Otelde gerçekleştirilen seferberlik zirvesine, Ticaret Bakanı Mehmet Muş, Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş, Bursa Valisi Yakup Canbolat, Bursa Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı İbrahim Burkay, Uludağ İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Baran Çelik ve Sanayi odaları başkanları katıldı. Kent ile ülke ekonomisine yön veren sanayi devlerinin de büyük ilgi gösterdiği ihracat seferberliği zirvenin açılış konuşmasını, Sabah ve Daily Sabah Reklam Genel Müdürü ve Yazılı Medya İcra Kurulu Üyesi Ceyda Uzman yaptı. SABAH Gazetesi Ankara Temsilcisi Okan Müderrisoğlu ve SABAH Gazetesi Ekonomi Müdürü Dilek Güngör'ün moderatörlüğünde gerçekleştirilen ilk oturumda, Ticaret Bakanı Mehmet Muş, Türkiye'nin ihracat hedeflerini ve bu kapsamda yapılan çalışmaları anlattı.
250 MİLYAR DOLAR HEDEFİ
İhracatta hedeflerin üzerinde üstünde biz çizgi yakalandığını belirten Bakan Muş, "İhracat ile ilgili hedefimiz olan 225 Milyar Dolar ile kapattık. Planlandığı zaman hedeflerin üstünde seyrediyoruz. Cumhurbaşkanımızın 250 Milyar Dolar hedefini yakalayacağımızı düşünüyorum. Türkiye'nin kuzeyinde ki sorunlar çıkmasaydı bu hedefi başarmış olacaktık. Enerji fiyatları astronomik şekilde arttı. Dünyanın her yeri aynı fiyattan alıyor. Bu fiyatlar her ülkeyi finansal açıdan alt üst etti. Geçen sene ödediğimiz fiyat fazlaydı. Bu ön görülmez durumlar nedeniyle hedefimize ulaşamadık eğer böyle ani durumlar yaşanmasaydı çok kolay yakalamış olacaktık. Turizm gelirleri bizim enerji faturamızı karşılayabiliyordu. Enerji fiyatlarını stabil fiyatından hesaplayınca biz cari fazla veriyoruz. Dediğim gibi ön görülemez bu enerji fiyatları bizim hedefimizde sapma var gibi gösteriyor" dedi.
Bakan Muş "Türkiye İhracat Seferberliği" programında duyurdu: "İhracatta stratejik hedef..." | Video
"İHRACAT MENZİLİMİZİ 3 BİN KİLOMETRENİN ÖTESİNE TAŞIYACAĞIZ"
Türkiye'nin yakın coğrafyaya ihracat yaptığını ve bu alandaki menzilin 3 Bin kilometrenin altında olduğunu belirten Bakan Muş, ""Uzak ülkeler stratejisi ile geleneksel pazarlarımızı koruyup, ihracatımızın pazar payının düşük oldugu alanlara odaklanmak istiyoruz. Ülkemizin ihracat menzilini 3 bin kilometrenin ötesine taşıyacağız. Bu nedenle ihracatçı ve iş insanlarımızın odak noktasını buraya çevirmek istiyoruz. Latin Amerika çok önemli bir kıta o bölgeye ciddi şekilde ağırlık vermek istiyoruz. Uzak ülkeler stratejimizin geliştirme noktasında çalışmalarımızı tamamlamak üzereyiz. Çok yakın bir zamanda bunu kamuoyu ile paylaşacağız" dedi.
"GIDADA SIKINTI GÖRÜRSEK KISITLAMAYA GİDERİZ"
Bizim dünya pazar payı ortalamanın yüzde 0,25. Bu rakamı yüzde 1'e çıkarır isek cari açık noktasından çok farklı bir noktaya geleceğiz. Büyüme rakamları açıklandı. Yüzde 46'dan biraz fazlası İhracattan geldi. Bu büyük bir pay. Biz talepleri alıp Merkez Bankası ile irtibat halinde oluyoruz. İhracatın artması ile ülke içi fiyatların yükseldiği algısı yanlış. Eksikliklerimiz ile beraber tarımda kendine yetebilir bir ülkeyiz. Buğdayı kendine yetebilecek kadar üretebilen bir ülke. Biz ciddi miktarda makarna ihraç ediyoruz. Gıda ile sıkıntı görürsek, işlenmiş ağaç ürünlerinde yaptığımız gibi gıdada da kısıtlamaya gideriz" dedi.
"ÖNCELİK İNSANIMIZIN TEMEL İHTİYAÇLARIDIR"
Türkiye'de ihtiyaç halinde önceliğin vatandaşların temel ihtiayaçları olduğunu belirten Ticaret Bakanı Muş, "Kapasitenin ne kadarı ihracata gitmiş diye bakarız. Yüzde 80 kapasite üretimin yüzde 60'ı ihracata gidiyorsa bunu kısıtlamaya gerek yok. Aynı üretim kapasitesine rağmen yüzde 90 dışarı giden ürün olursa burada bir dengesizlik var ve kısıtlamak gerekir deriz. Firmalarımız ile pek çok toplantı yapılıyor. Karşılıklı hedef koyuyoruz. Bir yanda da Türkiye'nin güvenilir tedarikçi imajını bozmamak gerekiyor. Yaz gelince tarlaya geçen ürünün fiyatı düşüyor. Sera da üretimin maliyeti fazla olunca fiyatlar yükselmişti. Ülkemizin ekonomisi çok büyük. Biz şu an pazar kazanıyoruz" dedi.
BURSA'NIN İHRACAT POTANSİYELİ ELE ALINDI
Bursa'nın ihracat Profili ve Potansiyeli konulu paneli Sabah Gazetesi Ankara Temsilcisi Okan Müderrisoğlu yönetirken, Bursa Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı İbrahim Burkay, Uludağ İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Baran Çelik ve Durmaz Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Durmaz panelist oldu.
TÜRKİYE'NİN İHRACAT VİZYONU VE YENİ FIRSATLAR
Sabah Gazetesi Ekonomi Müdürü Dilek Güngör'ün Moderatörlüğünde gerçekleşen ikinci panelde ise Ticaret Bakan Yardımcısı Volkan Ağar, ASKON Genel Başkanı Orhan Aydın, DOSABSİAD ve TUGİAD Başkanı Nilüfer Çevikel, Coşkunöz Holding CEO'su Erdem Acay Türkiye'nin ihracat vizyonu ve yani fırsatlar konularını ele aldılar.
İHRACAT DESTEKLERİ VE FİNANSMANI
Takvim Gazetesi Ekonomi Müdürü Faruk Erdem yönettiği panele ise Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürü Mehmet Ali Kılıçkaya, Türk Eximbank Genel Müdürü Ali Güney, İhracatı Geliştirme A.Ş (IGE) Genel Müdürü Kasım Akdeniz ve KOSGEB Başkanı Hasan Basri Kurt katıldı.
SÜRDÜRÜLEBİLİR İHRACAT
Sabah Gazetesi Ekonomi Yazarı Feride Cem'in yönettiği son panelin konukları ise Özdilek Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Özdilek, Uludağ Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkanı Senih Yazgan, Uludağ Meyve Sebze Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Özkan Kamiloğlu, Erbak – Uludağ Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Mehmet Ömer Kızıl, Renault Group Genel Müdürü Hakan Doğu oldu.
Soldan sağa: Faruk Erdem, Mehmet Ali Kılıçkaya, Ali Güney, Hasan Basri Kurt, Kasım Akdeniz
E-İHRACATA DESTEK PAKETİ GELİYOR
Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürü Mehmet Ali Kılıçkaya, ihracatçılara her adımda destek verdiklerini belirterek, e-ihracata yönelik teşvik hazırladıklarını belirterek, "Proje bazlı, tanıtım, sipariş karşılamaya kadar pek çok alanda paket hazırladık. Pazaryerleri de ihracatçılar da desteklenecek" dedi.
Ticaret Bakanlığı'nın himayesinde SABAH Gazetesi tarafından ilki Bursa'da düzenlenen 'Türkiye İhracat Seferberliği Zirvesi'nde Takvim Gazetesi Ekonomi Müdürü Faruk Erdem'in moderatörlüğünde 'İhracat Destekleri ve Finansmanı' paneli gerçekleştirildi.
FUARA RAPORA HİBE
Panelde konuşan Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürü Mehmet Ali Kılıçkaya, ihracatçılara her adımda destek verdiklerini belirterek, "İhracat sektöründe kümelenmeye Ür-Ge projesiyle destek veriyoruz. 55 tane Ür-Ge projesi yapıldı. Firma danışman marifetiyle ihtiyaçlarını belirliyor. Daha sonra hedef ülkelere dönük pazarlama faaliyeti yapıyor. 400 bin dolara kadar destek veriyoruz. Firmalarımızın konaklama ve ulaşım maliyetlerini 5 bin dolara kadar yüzde 60-70 oranında destekliyoruz" dedi. İhracatçılar danışmanlık marifetiyle pazarla ilgili bilgi almak isterse ve bunu rapora bağlarsa 200 bin dolara kadar destek verdiklerini anlatan Kılıçkaya, şöyle konuştu: "Bu desteklerin hepsi hibe… Sertifikasyon süreçlerinde her bir belge başına 250 bin dolara kadar destekler var. Fuar destekleri veriyoruz. Yıllık 6-7 bin firma bu desteklerden faydalanıyor. Metrekare başına hesaplayarak desteği ilan ediyoruz." Yurtdışında şirket satın almaya da destek verdiklerini söyleyen Kılıçkaya, küresel bir firmaya tedarikçi olmak isteyenlere de 1 milyon dolara kadar destek verdiklerini vurguladı. Başvuruların dijital ortamda yapıldığını anlatan Kılıçkaya, Turquality'nin marka desteği olarak şirketlere fayda sağladığını anlattı. Kılıçkaya, e-ihracata yönelik teşvik hazırladıklarını belirterek, "Proje bazlı, tanıtım, sipariş karşılamaya kadar pek çok alanda paket hazırladık. Pazaryerleri de ihracatçılar da desteklenecek" mesajı verdi. Kılıçkaya, sosyal uygunluk ve sürdürülebilirlik ile Yeşil Mutabakat'a dönük bazı masrafların desteklenmesinin de gündemde olduğunu söyledi.
50 MİLYAR DOLARI BULACAK
2021'de bankacılık sektörünün verdiği kredilerin yüzde 52'sini Eximbank'ın sağladığını anlatan Türk Eximbank Genel Müdürü Ali Güney, aktif büyüklük içinde kredinin payının yüzde 90'larda olduğunu söyledi. Güney, "Kredi büyüklüğü açısından sekizinci büyük bankayız. Önümüzdeki dönemde de bu destekleri artıracağız" dedi. Alacak Sigortası'yla ihracatçıların pazar çeşitlendirmesi yaptığını söyleyen Güney, "2021'de 23.6 milyar dolar alacak sigortası yaptık. İlk defa alacak sigortası işlem hacmi, kredi işlem hacminin üzerine çıktı. 2022'de desteklerimizi 50 milyar dolara çıkarmak istiyoruz. İlk 4 ayda hem Alacak Sigortası hem kredi destekleri 16 milyar doları buldu" diye konuştu. İhracat desteklerinde KOBİ'lerin payının yüzde 78'leri bulduğunu söyleyen Güney, 10 milyar dolarlık yurtdışı fonlamasının yarısının sürdürülebilirlik adına kullanılacağını anlattı.
İHRACATIN % 36.4'Ü KOBİ'LERDEN
KOSGEB Başkanı Hasan Basri Kurt, ihracat yapan KOBİ sayısının 96 bin 667 olduğunu belirterek, "İhracatın yüzde 36.4'ünü KOBİ'ler yapıyor. Yüksek teknolojinin KOBİ ihracatındaki payı yüzde 1.5. KOBİ'ler ihracatlarının yüzde 47.8'ini AB'ye, yüzde 34.3'ünü Asya'ya, yüzde 7.2'sini ABD'ye yapıyor"dedi. Kurt, sadece KOBİ'lere destek vermekle kalmadıklarını, onların sorunlarını da birebir takip ettiklerini anlattı. Kurt, imalatçı KOBİ'lerin en büyük sıkıntısının yüksek rekabet olduğunu, farklı pazarlar bulamamak ve iç finansman yetersizliğinin de ilk üç sıkıntı arasında yer aldığını söyledi. Kurt, ihracat yapan işletmelere 300 bin TL'ye kadar yurtdışı pazar desteği verdiklerini belirterek, "AB tarafından uygulanan KOBİ'lerin rekabet edilebilirliğinin artırılmasına dönük COSME programı var. 5 yıllık süreçte 135 bin 546 firma temel ağ hizmetlerinden yararlandı. AB'nin Tek Pazar Programı da KOSGEB tarafından yürütülecek" dedi.
Kurt, ihracat esaslı kurumsal kapasiteyi geliştirme desteği adı altında da firmalara danışmanlık hizmeti verdiklerini, hatta mentor ataması dahi yapacaklarını söyledi.
800 BAŞVURU KABUL EDİLDİ
İhracatı Geliştirme A.Ş. (İGE) Genel Müdürü Kasım Akdeniz, martta faaliyete geçtiklerini belirterek, "20'nin üzerinde banka İGE'ye ortak olma yolunda görüşlerini ilettiler. Onlar da Eximbank gibi ortağımız olacak" dedi. İGE'nin teminatsız kefalet desteği verdiğini anlatan Akdeniz, "İGE A.Ş.'nin 30 milyar liraya yakın kredi üretme potansiyeli var" dedi. Akdeniz, Eximbank'tan 900'e yakın başvuru geldiğini, 800 tanesinin onaylandığını,2 milyar doların üzerinde başvurunun kabul edildiğini anlattı. Hazine ile 25 milyar dolarlık bir kredi paketi oluşturduklarını vurgulayan Akdeniz, "Kredibilite ve kefaletle ihracatçılara destek veriyoruz. Kredibiliteyi tespit sistemi elektronik ortamda çalışıyor. İnsane li değmeden steril ortamda sistem çalışıyor. Hiçbir KOBİ'ye farklı davranmıyoruz. İhracatçılardan beklediğimiz geçmiş ödeme performanslarını korumaları… Bankalara olan taahütlerini yerine getirmiş olmaları gerekiyor. Çek ödemeleri düzgün olan, protestolu senedi olmayan tüm ihracatçılar bu sistemden yararlanabilir" dedi.
Soldan sağa: Okan Müderrisoğlu, İbrahim Burkay, Baran Çelik, Hüseyin Durmaz
BURSA BÜYÜRSE TÜRKİYE BÜYÜR…
SABAH ev sahipliğinde Bursa'da düzenlenen İhracat Seferberliği Zirvesi'nin 1. Paneli'nde gerçekleştirilen Bursa'nın İhracat Profili ve Potansiyeli oturumunda şehrin atağa kalkan ihracatı masaya yatırıldı. Sabah Gazetesi Ankara Temsilcisi Okan Müderrisoğlu'nun moderasyonunda gerçekleştirilen panele konuşmacı olarak Bursa Sanayi ve Ticaret Odası Başkanı İbrahim Burkay, Uludağ İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Baran Çelik ve Durmazlar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Durmaz katıldı. Müderrisoğlu'nun moderatörlüğünde yapılan panelde şehrin ihracat potansiyeline vurgu yapıldı. Katılımcılar Bursa'nın Türkiye'nin üretim ve ihracat üssü olduğuna dikkat çekti.
25 MİLYAR DOLAR
Bursa'nın sanayinin ve ihracatın merkezi konumunda bir şehir olduğunu söyleyen İbrahim Burkay, "16 milyar dolar ihracatı, 8 milyar dolar ihracatıyla Bursa 25 milyar dolarlık ticaret yapıyor. Şehrimizden 117 ülkeye ürün gönderiyoruz. Bursa büyürse Türkiye büyür" dedi. Dünyada ülkelerin rekabetinin bittiğini ve artık bölge ve şehirlerin rekabetinin başladığını söyleyen Burkay, şunları kaydetti: "Almanya bunun en güzel örneğini teşkil ediyor. Bizim de bunu başarmamız lazım. Bursa kilo başına 4.5 dolar ihracat değeriyle öne çıkan bir şehir. Türkiye ortalaması ise 1.30 dolar. Burada Bursa'nın katma değerli üretimini net bir şekilde görmemiz mümkün."
ÜRETİMİ ARTIRMALIYIZ
Yeni ekonomiye geçiş yaptıklarını söyleyen Burkay, "dünyada bir dönüyüm yaşanıyor. Bu dönüşüm yeni oyuncuları ortaya çıkaracak" değerlendirmesini yaptı. 3.1 milyonluk şehrin istihdamına da dikkat çeken Burkay, şunları kaydetti: "İşverenin nitelikli eleman sorunu var. Bunu aymak için çeyitli çalıymalar yapıyoruz. Bu sorunu aşmamız lazım. Şehirde işsizlikten çok benim gördüğüm işçisizlik sorunu var." Türkiye'nin üretime ve ihracata dayalı büyüme modeline geçtiğini söyleyen Burkay, "Mevcit kapasitelerin üstüne çıkmamız lazım. Bu kapsitelerle gideceğimiz yer belli. Biz de yehirz olarak sanayiye eyrilen alanlarımızı artırmak zorundayız. Biz Hollanda gibi bir aktarma merkezi değiliz.
OTOMOTİVİN BAŞKENTİ
Bursa'nın Türkiye otomotiv endüstrisinin merkezi konumunda olduıunu söyleyen Baran Çelik ise, "Bursa otomotivin başkenti konumunda. TOGG yatırımını buraya yaparak önemli bir karar verdi. Çünkü otomotivin kalbi burada atıyor" dedi. Otomotivde çip krizi yaşandığına değinen çelik, "Bu eninde sonunda yaşanacak bir sorundu, pandemi bunu hızlandırmış oldu. Pandemide pazarı başka sektörlere kaptırdık ve geri almadık" değerlendirmesini yaptı. Bursa ihracatında otomotivin 7 milyar dolarlık payıyla birinci sırada yer aldığını söyleyen Çelik, diğer sektörlerin de ihracatının her geçen gün yükseldiğini kaydetti. Dünyada yayanan enerji krizinin sektörü olumsuz etkilediğine vurgu yapan Çelik, bunun da üretimde maliyetleri ciddi anlamda artırdığına dikkat çekti.
TIRNAKLARIMIZLA GELDİK
Bursa'nın bir göçmen şehri olduğunu söyleyen Hüseyin Durmaz ise şehrin sanayisinin tırnakları ile kazıyarak bu günlere geldiğini anlattı. Durmaz, şunları kaydetti: "Biz sanayiciler olarak durmuyoruz, çalışıyoruz. Daha yapacak çok iyimiz var. Ülkemden umudumu hiçbir zaman kaybetmedim. Ölene kadar ülkem için çalışacağım" diye konuştu. Bursa'nın sadece sanayisiyle değil, tarım, turizm gibi sektörleriyle de öne çıktığını kaydeden Durmaz, şehirde nitelikli iş gücü için üzerlerine düşeni yaptıklarını kaydetti. Gençlerin sanayiye ilgi göstermesi için anlayış göstermeleri gerektiğini anlatan Durmaz, özellikle yazılım konusunda ortaya çıkan fırsatlara dikkat çekti.