Türkiye'nin en iyi haber sitesi

Aralıklı açlık leri işe yarıyor mu?

SELAHATTİN DÖNMEZ

Son yıllarda popüler olan 'intermittent fasting' adı ile tanınan 5:2 i, pek çok kişi tarafından uygulanmaya başlandı. Oruç mantığıyla yapılan bu diyetler çok hızlı sonuç veriyor. Fakat ağustos ayında açıklanan bir araştırma bu diyetlerin ciddi sonuçları olabileceğini gösterdi.

  • 1
  • 13
Aralıklı açlık leri işe yarıyor mu?
Aralıklı açlık diyetleri işe yarıyor mu?

Oruç tutma mantığının hakim olduğu bu te haftanın beş günü normal iki günü çok az yemek yeniyor. Ya da 8:16 yani günün 16 saati gibi uzun bir süresinde aç kalıp, sekiz saatlik süreçte çok az yemek yeniyor. Bazı araştırmalar oruç temelli bu beslenme çeşitlerinin kilo kontrolü ve bazı hastalıklardan korunmada etkili olabileceğini söylüyor. Araştırmalar kısıtlı zamanda beslenmenin ve aralıklı açlığın özellikle kilo yönetimine yardımcı olmasının yanında kardiyovasküler hastalık riskini azaltabileceğini ve kan şekeri kontrolünü iyileştirebileceğini ileri sürüyor.

  • 2
  • 13
Aralıklı açlık leri işe yarıyor mu?
Aralıklı açlık diyetleri işe yarıyor mu?

Bu iddialar konuşulurken ve birçok kişi bu leri uygulayarak zayıflamada başarı sağladığını açıklarken 2018'in Ağustos ayında Avrupa Endokrinoloji Derneği'nin yıllık toplantısında bir grup bilim adamının yaptığı bir araştırma bilim camiasına bomba gibi düştü. Araştırma açlık diyetlerinin zayıflatabildiğini ama insülinin vücuttaki yararlı etkisinin azalmasına neden olarak diyabet hastalığı riskinin artmasına neden olabileceğini ortaya koydu. Aralıklı açlık, aslında yeni bir kavram değil, tarihi 1945'lere dayanıyor.

  • 3
  • 13
Aralıklı açlık leri işe yarıyor mu?
Aralıklı açlık diyetleri işe yarıyor mu?

Aralıklı açlığın en önemli kuralı, öğün tüketimlerinin 8 saatlik bir süre içerisinde gerçekleştirilmesi ve geriye kalan 16 saatlik zaman diliminde hiçbir şey yenilmemesidir. Bu kural çerçevesinde birçok oruç temeline dayalı açlık i çeşitleri bulunuyor. Alternatif tek öğün beslenme, haftada 2 gün kalori azaltmak, ayda 3 gün oruç tutmak ya da gece başlayan 14 saatten uzun açlık yöntemleri bunlardan bazıları.

  • 4
  • 13
Aralıklı açlık leri işe yarıyor mu?
Aralıklı açlık diyetleri işe yarıyor mu?

Alternatif tek öğün beslenme (24 saat açlık): Bu tip beslenmede, normalde 3 öğün tüketirken 24 saatte sadece bir öğün tüketilir. Örneğin; ilk gün 20:00'ye kadar normal beslenilir. Son öğünü tükettikten sonra ertesi gün 20:00'ye kadar hiçbir şey yenmez. 24 saat sonra saat 20:00'de tekrar tek öğün beslenilip gün tamamlanır.

  • 5
  • 13
Aralıklı açlık leri işe yarıyor mu?
Aralıklı açlık diyetleri işe yarıyor mu?

Aralıklı beslenme: Kişi belirlenen 8 saat içerisinde beslenir. Burada dikkat edilmesi gereken şey; 8 saat dışında su, çay, kahve gibi sıvılar hariç herhangi bir besin alımının olmamasıdır.

  • 6
  • 13
Aralıklı açlık leri işe yarıyor mu?
Aralıklı açlık diyetleri işe yarıyor mu?

5:2 yöntemi: Dr. Michael Mosley'in geliştirdiği bir oruç i olan 5:2 yönteminde, 5 gün boyunca toplam enerji harcaması kadar kalori alınır, yani dengeli beslenilir. Diğer 2 günde ise kadınlar 500 kalori, erkekler 600 kalori ile beslenmelerini sınırlandırır. Ayrıca bu diyetlere ek olarak egzersiz yapılması da tavsiye edilmektedir.

  • 7
  • 13
Aralıklı açlık leri işe yarıyor mu?
Aralıklı açlık diyetleri işe yarıyor mu?

AÇLIK DİYETLERİNE KARŞIT GÖRÜŞLER

Özellikle kahvaltı öğününün atlanmasının kardiyovasküler hastalık riskini arttırdığını gösteren birkaç çalışma mevcut. Ayrıca 12 saatten uzun süren açlığın safra kesesiyle ilgili problemleri yüzde 50 oranında arttırabileceği de unutulmamalı. Ve en son endokrinoloji uzmanlarının diyabet riskini, karın iç bölgesi yağı eritmeyip yağ miktarını arttırdığı sonuçlu çalışmaları uzun süreler uygulamanın çok güvenli sonuçlar doğurmayacağının ipuçlarını barındırıyor.

BİZE ULAŞIN