Çocuk büyütürken meyveleri unutmayın!

  • 1
  • 19
Çocuk büyütürken meyveleri unutmayın!
Çocuk büyütürken meyveleri unutmayın!

Meyveler ve meyve suları çocuk gelişiminde önemli bir yere sahip. Besin piramidinde beş ana besin grubundan birini meyveler oluşturuyor.

  • 2
  • 19
Çocuk büyütürken meyveleri unutmayın!
Çocuk büyütürken meyveleri unutmayın!

Günde 1600 kalori alan çocukların (1-4 yaş arası) günde iki kez meyve tüketmesi, günde 2800 kalori alması gereken çocukların (10-18 yaş arası) günde dört kez meyve yemesi öneriliyor. Anadolu Sağlık Merkezi Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Uzmanları Dr. Ayşe Sokullu ve Dr. Fatma Ela Tahmaz meyve sularının çocuklar için neden gerekli olduğunu vurgulayarak meyve ve meyve sularının önemini anlatıyor.

  • 3
  • 19
Çocuk büyütürken meyveleri unutmayın!
Çocuk büyütürken meyveleri unutmayın!

Bebek ve çocuk gelişiminde meyvelerin önemi büyük. Günlük tüketilmesi gereken meyve miktarının yarısının meyve sularından sağlanabileceğine değinen Dr. Fatma Ela Tahmaz "Bir orta boy bardak meyve suyu bir porsiyon meyveye eşdeğerdir. Meyve suyunu özellikle kreşe ve ilkokula giden çocuklar zevkle tüketirler çünkü tadını genellikle severler. Yazın sıcak havalarda veya kahvaltıda ya da yemeklerle beraber tüketilmesi gıdalardaki demirin emilimini de iki kat artırabilir" diyor. Bu durumun düşük demir içeren yiyeceklerle beslenen çocuklar için önemli olabileceğini vurgulayan Dr. Tahmaz "Meyvenin kendisini tüketmek lif açısından daha yararlıdır ve bu nedenle tercih edilebilir. 2-6 yaş grubundaki çocuklar günde 2 porsiyon meyve tüketmelidirler. Meyvedeki lifler sindirimi kolaylaştırır ve kabızlığı önler. Ancak bazı çocuklar meyve suyunu taze meyveye göre daha kolay tüketirler" açıklamasında bulunuyor.

  • 4
  • 19
Çocuk büyütürken meyveleri unutmayın!
Çocuk büyütürken meyveleri unutmayın!

Meyveler yeme sürecini geliştirir
Meyve öğünü için seçimi mevsimin uygun seçenekleri arasından yapılması gerektiğini anlatan Dr. Ayşe Sokullu ise "Meyve parçaları bebeklere özgürce hareket etme şansı verebilir. Emmekten çiğnemeye geçme sürecinde bu dönem önemlidir. Daha büyük bebeklerde parmak gıdası gibi kullanılabilen meyveler tek başına yeme sürecini geliştirir. Uygun seçimin ne olacağı, ne zaman başlanacağı, ne şekilde başlanacağı kararları her çocuğun özelinde doktorla birlikte verilmelidir. 6-12 ay arası günlük menüde 1 porsiyon meyve önerilir. Meyveler taze olarak, meyve püresi halinde veya yenebilecek dozda meyvenin sıkılmış suyu şeklinde tüketilebilir. 1-6 yaşta 2 porsiyon, 6 yaş sonrası 3-4 porsiyon meyve tüketilebilir" diyor.

  • 5
  • 19
Çocuk büyütürken meyveleri unutmayın!
Çocuk büyütürken meyveleri unutmayın!

Meyveler çocuklarda sindirim sistemini de düzenliyor
Bazı çalışmalarda daha fazla miktarda meyve suyu tüketen çocukların daha az meyve suyu tüketenlere göre daha uzun boylu ve daha düşük vücut kütle indeksine sahip olduklarının saptandığını anlatan Dr. Fatma Ela Tahmaz sözlerini şöyle sürdürüyor: "Çocuklarda, meyveler aynı zamanda sindirim düzenleyici olarak da sıklıkla kullanılır. Hem kabızlık hem ishalde meyveler tedavi edici olarak çocuk doktorları tarafından önerilir. Kabızlığı olan çocuklarda kayısı, erik ve armut faydalıdır. İshalde ise muz özellikle hem kaybedilen potasyumu yerine koyar hem de ishali azaltır. Kış aylarında sık enfeksiyon geçiren ve kreşe giden çocuklarda düzenli meyve tüketimi folik asit, C vitamini ve antioksidanlar içerdiği için enfeksiyon sıklığını azaltacaktır. Sık ateşlenen çocuklarda ateş nedeniyle oluşan sıvı kaybını C vitamini deposu olan portakal ve nar suyu karşılar. Ayrıca, kırmızı kan hücreleri, kemikler ve dişlerin de güçlenmesinde faydalıdır. Antibiyotikleri tadından dolayı içmekte zorluk çeken çocuklarda bir miktar sertifikalı meyve suyu veya püresi tatlandırıcı olarak kullanılabilir (greyfurt dışında). Demir eksikliği olan çocuklarda demir damlası veya şurubu ile veya yemeklerle beraber meyve verilmesi demirin emilimini arttırır."

  • 6
  • 19
Çocuk büyütürken meyveleri unutmayın!
Çocuk büyütürken meyveleri unutmayın!

Okul çağı çocuklarında meyve oldukça önemli
Okul çağı çocuklarının günlük beslenmesinde öğün atlamamak, özellikle kahvaltı ile güne başlamak, proteinden zengin ana öğünler tüketmenin önemli olduğunu söyleyen Dr. Ayşe Sokullu "Uzun okul saatlerinde ara öğünlerle destek olmak açısından sağlıklı atıştırmalıklar değer kazanır. Meyveler gerek tek başına porsiyon olarak, gerekse süt ve yoğurda katılarak sağlıklı atıştırmalık şeklinde kullanılabilir. Her gün ve günde birkaç öğün tüketilmesi önerilir. Şeker, yağ, tuz oranlarının düşük; lif, vitamin ve mineral içeriklerinin görece yüksek olması birim başına daha değerli kalori sağlar" diyor.

  • 7
  • 19
Çocuk büyütürken meyveleri unutmayın!
Çocuk büyütürken meyveleri unutmayın!

Elma
Bol miktarda çözünebilir ve çözünmez lifler içerir. Barsak düzeninin gelişmesine yardımcı olur. A, C, E vitamini, kalsiyum ve folik asit içerir. Sertifikalı meyveler ve meyve suları tercih edilmeli, meyveler bol suyla yıkanmalı ve kabuğu kalınca soyularak tüketilmelidir. Bazı bebeklerde dışkı kıvamını katılaştırabilir.

BİZE ULAŞIN