Öğrencilerin zihinsel, sosyal, duygusal, fiziksel ve ahlaki gelişimlerini desteklemek amacıyla Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli uygulaması getirildi. Bu uygulamayla birlikte gelen değişimlerden biri de deneme sınavları için oldu. YKS, LGS ve diğer büyük sınavlar öncesinde son durumlarını ölçmek amacıyla bazı dönemler okullarda gerçekleştirilen bu imtihanlar artık yapılmayacak mı?
DENEME SINAVLARI KALDIRILDI MI?
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı için Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'ni tüm illerde uygulamaya yönelik yeni bir genelge yayımladı. Bu model, öğrencilere zihinsel, sosyal, duygusal, fiziksel ve ahlaki gelişimlerini desteklemek amacıyla kapsamlı bir eğitim yaklaşımı hedeflemektedir.
Küçük yaşta çocukların stres ve kaygı yaşamasını önlemek adına okullarda denme sınavı uygulaması artık yapılmayacak. Öğrencileri yarış ve rekabet bilincinden uzaklaştırarak, geliştirici ve öğretici uygulamalarla eğitim-öğretim çalışmaları devam edecek.
Bakanlık tarafından, 2024-2025 eğitim öğretim yılında okul öncesi, ilkokul 1, ortaokul 5, lise hazırlık ve 9'uncu sınıf düzeyinde uygulanacak yeni müfredata ilişkin yayımlanan genelgede ölçme ve değerlendirme uygulamalarının Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli'ne uygun olarak süreç odaklı ve geliştirici bir yaklaşımla yürütüleceği belirtildi.
TÜRKİYE YÜZYILI MAARİF MODELİ NEDİR?
Türkiye Yüzyılı Maarif Modelinde becerilerin gelişimi; zihinsel, sosyal, duygusal, duyuşsal, fiziksel ve ahlaki boyutları içeren bütüncül bir yapıda ele alınmaktadır. Bu yapı kapsamında, karmaşık ve soyut fikirleri eyleme dönüştürme sürecinde ortaya çıkan kavramsal beceriler ile bu becerilerin alana özgü bilgi ve becerileri içeren yapılarını temsil eden alan becerileri ilgili derse ait alan bilgisi ve bu alana ait bilgi kümelerini temsil eden içerik çerçevesi ile bütünleşerek öğrencilerin edinmesi beklenen öğrenme çıktılarını oluşturmaktadır.
Öğrencilerin öğrenme çıktılarına ulaşma düzeyini belirlemek için ise öğrenme kanıtları (ölçme değerlendirme) kullanılmaktadır. Modelde ayrıca, öğrencilerin becerilerini geliştirmek ve eyleme geçirmek için temel bir bileşen olarak yer alan eğilimler ile öğretim sürecinin dinamik bir yapıda ilerlemesine ve eğitimin örtük hedeflerini özetlemesine yardımcı olan ve Erdem-Değer-Eylem Modeli, farklı Sistem Okuryazarlığı bağlamında farklı okuryazarlık becerileri ve Sosyal Duygusal Öğrenme Becerilerinden oluşan Programlar Arası Bileşenlere de yer verilmiştir. Öğrenme çıktıları hayata geçirildiği ve öğrenme kanıtlarının kullanıldığı öğrenme yaşantıları, eğilimler ve programlar arası bileşenlerle desteklenerek öğrencilere zengin bir öğrenme ortamı sağlamaktadır.