Türkiye'nin en iyi haber sitesi
FUNDA KARAYEL

Türk sinemasında 1 TL skandalı

Yapımcı Mustafa Uslu, Çiçero filminin gişe rakamını yükseltmek için biletleri 1 TL'den satışa çıkardı. 1 TL skandalını duyuran Box Office Türkiye sitesi, filmin dağıtımcısının ilettiği izleyici sayısını gişe rakamına yansıtmadıklarını da açıkladı. Konuyla ilgili yapımcı Uslu, Çiçero'nun kostümlerini hazırlayan firmanın biletleri 1 TL'den aldığını açıkladı. Peki tanıdıklar veya gruplar için keyfe göre promosyon yapılabilir mi? O zaman herkes film çekip kendi biletlerini alarak gişe rekortmeni olabilir!

Gün geçmiyor ki Türk sinemasında yeni bir skandal daha yaşanmasın. Mısırdı, boykottu, Netflix'ti derken; yapımcı Mustafa Uslu, Çiçero'nun dokuzuncu haftasında gişe rakamlarını yükseltmek için, filmin biletlerini 1 TL'den satışa çıkardı.
Temmuz'da yürürlüğe girecek yeni sinema yasasında promosyonlu bilet satışı, sinema salon işletmecileriyle yapımcıların ortak kararı sonucu gerçekleşecekti ancak Mustafa Uslu, bir ilke imza atarak yasayı beklemeden, kimseye de sormadan kendi kampanyasını yaptı. 85 bin adet bilet, gişe rakamlarına yansımayınca ilk olay patlak verdi.
Box Office Türkiye örnek bir davranış sergileyerek ve "Ben veri tablolarıma bu rakamı yansıtmam, yansıtmadığım gibi de 'Çiçero' filminin biletlerinin 1 TL'den satıldığını tüm açıklığıyla yazarım" dedi ve şöyle bir açıklama yaptı: "Vizyondaki 9'uncu haftasını geride bırakan 'Çiçero' filminin bu haftaya ait sonuçları; dağıtımcısı tarafından günümüz seyirci, hasılat ve dolayısıyla ortalama bilet fiyatı dinamiklerinin doğal akışına uygun olmayan bir biçimde -her bir seyirciye kesilen biletin fiyatı 1 TL olarak- iletildiği için tabloda yer almamaktadır. Tüm sektöre ve sinemaseverlere şeffaf olmak adına, 'Çiçero' filminin dağıtımcısı tarafından iletilen gişe sonuçları, filmin künyesinden erişime açılmıştır."
Buraya kadar her şey tamam. Ancak verilerine güvendiğimiz aynı Box Office, yapımcı tarafından telefonla arandığı için açıklamasında bir değişiklik yaptı ve "Her bir seyirciye kesilen biletin fiyatı 1 TL olarak iletilen filmlere, tabloda yer verilmemiştir" şeklindeki açıklamasından filmin adı çıkardı.

NEDEN? NEDEN? NEDEN?
Kostümleri hazırlayan firmanın biletleri 1 TL'den aldığı söyleniyor. Peki farklı gruplara, tanıdıklara, çalışanlara göre kampanya yapılabiliyor mu? Yapılıyorsa da açıklamada yapılma nedenine niçin yer verilmiyor? Rekabet Kurumu nerede? Ali'ler 1 TL, Ayşe'ler 3 TL'den olur mu? CGV Mars Sinema Grubu'nun neden bu kampanyadan haberi yok? Kafamda deli sorular var ve bu konuyla ilgili yapılan açıklamaya zerre inanmıyorum. Uslu, gişeyi yükseltmek için biletleri kendi sahip olduğu sinema salonundan satın aldı.

SAHTE SATIŞLA GİŞE BAŞARISI
Bu konu birçok yönüyle tartışılmalı. Kendi başına kampanya yapıp bilet satınca gişe 1 milyona elbette çekilir ama bu başarı değildir. Bunun sosyal medyada alınan sahte takipçiden, Youtube'daki sahte tıklanmalardan hiçbir farkı yoktur. Bu, sahte satışla gerçekleşen bir gişe başarısıdır ki, o başarı da kime göre, neye göre tartışılmalı. Ayrıca her parası olan film yapıp biletlerini kendi alsın sonra "Ben de bu sektörde varım, bakın hem de ne başarılıyım, filmim 1 milyon yaptı" desin. Olur mu? Olmaz... Bir kere sinema sanattır, seyirciyi kandırma yeri değil.

USLU'DAN AÇIKLAMA
Mustafa Uslu'dan şöyle bir açıklama geldi: "Ayla' filmi için Kültür Bakanlığı'yla bir anlaşma yapmıştık. Biletler hayatında hiç sinemaya gitmemiş öğrenciler için, tanesi 30 kuruştan satıldı. 'Çiçero' için kostümleri hazırlayan firmayla benzer bir uygulamaya imza attık."
Özrü kabahatinden büyük dedikleri bu olsa gerek. Kimse de çıkıp 'Hayatında hiç sinemaya gitmemiş çocuğa bu mutluluk bedava yaşatılır, bu maneviyattır' demiyor mu? Kaldı ki o çocukların sayısı Box Office veri tablosuna neden yansıtılıyor?

11 MADDEDE 1 TL'YE NEDEN SİNEMA BİLETİ SATILIR?
Filmin dokuzuncu haftasında gişe rakamlarını yukarı taşımak için neden böyle bir hamle yapılır diye düşünürken aklımdan geçenler şöyle:
1- Önce kendini, sonra izleyiciyi kandırmak için.
2- Diğer yapımcıları salak yerine koymak için.
3- Parası olan her insanı film yapmaya teşvik etmek için. (Verilen tavsiye: Gişe kolay, biletleri kendin alırsın.)
4- Sosyal medyadaki, Youtube'daki sahte takipçi, tık olayına sinema boyutu da kazandırmak için.
5- 'Sinema sanatından bana ne, benim tek derdim gişe rakamı; gerekirse Box Office'i de satın alırım' demek için.
6- 'İstediğimi yapabiliyorum, bana dur yok, torpilim var' imajı çizmek için.
7- Rekabet Kurumu'nu ve sinema dünyasını çıldırtmak için.
8- Bir sonraki filmini yaparken 'Bak eski filmlerim hep milyon yaptı, benim milyon altı filmim yok' demek için.
9- Sinema dünyasına yenilik kazandırmak için.
10- 'Başarı gişe rakamıdır, o rakam nasıl yükselirse yükselsin umurumda değil, 1 TL'me geçer sözüm' demek için.
11- 'Ne zamandır kimseye hakaret etmiyorum, sinema izleyiciyine sağlam bir hamle yapayım da sinirlerim boşalsın' demek için.

Yasal Uyarı: Yayınlanan köşe yazısı/haberin tüm hakları Turkuvaz Medya Grubu’na aittir. Kaynak gösterilse veya habere aktif link verilse dahi köşe yazısı/haberin tamamı ya da bir bölümü kesinlikle kullanılamaz.
Ayrıntılar için lütfen tıklayın.
SON DAKİKA