Pandeminin oluşturduğu en büyük risk tüketici alışkanlıklarının yeniden şekil alacak olması. Sosyalleşme, alışverişten aldığımız zevk, arkadaşlarımızla bir araya gelmenin ritüeli eski yerini koruyacak mı bu konuları iyi tahlil etmek lazım.Konuyla ilgili olarak Dealer Kurucusu ve Marka Danışmanı Yahya Pulat ile konuştuk. Pulat Dealer ekibi olarak yaptıkları değerlendirmeleri ve uzman görüşlerinden çıkardıkları öngörüleri şu şekilde sıraladı:
1) Pandeminin süresi alışkanlıkların değişmesinde belirleyici olacak.
Bir alışkanlığın kazanılması için belirli bir sürenin geçmesi gerekiyor. Eğer Mart ortası gibi başlayan süreç tahminimiz 90 gün içerisinde normale dönmez ise pazarda kalıcı bir daralma olacak. Bu daralmanın en çok hissedileceği alan, alternatif satış kanalı olan sektörler olacak. Tekstil, çocuk ürünler, oyuncak, kozmetik, gibi alanlar başta geliyor. Tüketicilerin bu ürünlere alternatif kanallardan ulaşabiliyor olmaları onlarda yeni bir satınalma alışkanlığı yaratacak ve fiziksel perakende de ciddi bir daralma yaşatacak. Bir çok markanın bu ihtimale karşı önlem aldığını görüyoruz.
2) Yeme içme işletmelerinin bir kısmı çok hızlı toparlanacak
Diğer bir alan ise yeme içme perakendesi. Doğrudan diğer perakendelerin performansına bağlı işletmelerde yine bir daralma bekliyoruz. Ancak AVM'lerdeki tekstil, kozmetik gibi perakende kollarına bağlı olmayan cadde işletmeleri ve tatlıcı dükkanları gibi alanlarda çok hızlı bir toparlanma bekliyoruz. Bunun temel nedeni sokağa duyulan özlem. İnsanların alışveriş deneyimine duydukları özlemi, alternatif kanallardan giderebildiklerini görüyoruz, ama fiziksel olarak bir araya gelme fonksiyonu olan gıda işletmelerinin henüz alternatifi yok.
3) Yeme içme sektöründe hijyen; lezzet ve standart ürün beklentisi kadar önemli hale gelecek.
Belki de yeme içme işletmelerinin pandemi sonrası için kendilerini en iyi hazırlamaları gereken alan burası. Hijyen, bununla ilgili tüketici farkındalığı çok üst seviyelere çıktı. Tüketiciler artık bu alandaki uygulamaları daha görür olacak. İşletmelerin çok iyi eğitim ve işbirliği programları üretmesine ihtiyaç var. Eskiden iyi yemeği olan bir yer için tercih edilen bir restoran bundan sonra hijyen kurallarına bağlılığıyla da tercih edilecek.
4) Yeni oyunculara yer açılacak.
Mevcut işletmelerin yeni dönemin oyuncuları olarak kalmalarını mümkün kılacak bir diğer önemli atılım da verimlilik alanında olacak. Daralan hacim, işletmeleri daha verimli yönetilebilir olmaya doğru zorlayacak. Teknolojinin yardımı, ambalajlamanın önemi, operasyonun verimliliği gibi alanlarda yenilik yapmak ve verimliliği artırmak için geç kalmamak gerekiyor.