Tüp bebek merkezi tarafından hastalık raporu verilmesi karşısında raporun çalıştığı kurumca hastalık iznine çevrilmesi mümkün mü?
MEVZUAT
31 Aralık 2009 tarihli ve 27449 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Kamu Personelinin Sağlık Hizmetlerinin Sosyal Güvenlik Kurumuna Devrine İlişkin Tebliğin 2 nci maddesinde,"Kamu personeli ve bakmakla yükümlü bulundukları aile fertleri, devir tarihinden itibaren,kurum tabiplikleri dahil birinci, ikinci ve üçüncü basamak sağlık kurum ve kuruluşlarına, sevkli olarak veya doğrudan, T.C. kimlik numarası ve kimlik tespiti için gerekli bir belge (nüfus cüzdanı, sürücü belgesi, evlenme cüzdanı, pasaport) ile birlikte, sağlık karnesi olmaksızın müracaat edebileceklerdir. Kamu personeli için ayrıca, hasta yollama kâğıdı (hasta sevk kâğıdı) düzenlenmeyecektir.
Sosyal Güvenlik Kurumu ile sözleşmesi bulunan sağlık hizmet sunucuları, devir tarihinden itibaren müracaat eden kişinin sağlık yardımlarından yararlanma haklarının olup olmadığının tespiti için, SUT'ta belirtilen istisnalar hariç olmak üzere, Sosyal Güvenlik Kurumu bilgi işlem sistemi (MEDULA, MEDULA-optik, eczane provizyon sistemi) üzerinden, T.C. kimlik numarası ile hasta takip numarası/provizyon alacaklardır." hükmü yer almaktadır.
Bununla birlikte; 24.03.2013 tarihli ve 28597 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Sosyal Güvenlik Kurumu Sağlık Uygulama Tebliğinin "Sağlık hizmeti sunucuları" başlıklı 1.4'üncü maddesinde birinci, ikinci ve üçüncü basamak sağlık kurum ve kuruluşları sayılmakta, söz konusu Tebliğde Sağlık Bakanlığı sağlık hizmeti sunucularınca hasta kabul ve sevk işlemleri ile özel sağlık hizmeti sunucularınca hasta kabul ve sevk işlemlerinin ne şekilde yapılacağı açıklanmış bulunmaktadır.
Ayrıca; 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunun "Hastalık ve refakat izni"başlıklı 105 inci maddesinde, "Memura, aylık ve özlük hakları korunarak, verilecek raporda gösterilecek lüzum üzerine, kanser, verem ve akıl hastalığı gibi uzun süreli bir tedaviye ihtiyaç gösteren hastalığı hâlinde onsekiz aya kadar, diğer hastalık hâllerinde ise oniki aya kadar izinverilir.
Memurun, hastalığı sebebiyle yataklı tedavi kurumunda yatarak gördüğü tedavi süreleri,hastalık iznine ait sürenin hesabında dikkate alınır. Bu maddede yazılı azamî süreler kadar izin verilen memurun, bu iznin sonunda işe başlayabilmesi için, iyileştiğine dair raporu (yurt dışındaki memurlar için mahallî usûle göre verilecek raporu) ibraz etmesi zorunludur. İzin süresinin sonunda, hastalığının devam ettiği resmî sağlık kurulu raporu ile tespit edilen memurun izni, birinci fıkrada belirtilen süreler kadar uzatılır, bu sürenin sonunda da iyileşemeyen memur hakkında emeklilik hükümleri uygulanır.
Bunlardan gerekli sağlık şartlarını yeniden kazandıkları resmî sağlık kurullarınca tespit edilen ve emeklilik hakkını elde etmemiş olanlar, yeniden memuriyete dönmek istemeleri hâlinde, niteliklerine uygun kadrolara öncelikle atanırlar. Görevi sırasında veya görevinden dolayı bir kazaya veya saldırıya uğrayan veya bir meslek hastalığına tutulan memur, iyileşinceye kadar izinli sayılır" hükmü yer almaktadır.
Ayrıca, 29/10/2011 tarihli ve 28099 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan "Devlet Memurlarına Verilecek Hastalık Raporları ile Hastalık ve Refakat İznine İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik"in "Hastalık raporlarının verilmesi" başlıklı 5 inci maddesinin birinci ve ikinci fıkrasında, "Memurların hastalık raporlarının, 5510 sayılı Kanun ve ilgili mevzuatında belirtilen usûl ve esaslar çerçevesinde kendilerini tedavi eden kurum tabipliği, aile hekimliği veya SGK ile sözleşmeli sağlık hizmeti sunucuları tarafından düzenlenmesi esastır.
SGK ile sözleşmesi bulunmayan sağlık hizmeti sunucuları tarafından verilen ve istirahat süresi on günü geçmeyen raporlar, SGK ile sözleşmeli sağlık hizmeti sunucusu hekim tarafından, istirahat süresi on günü aşan raporlar ise SGK ile sözleşmeli sağlık hizmeti sunucusu sağlık kurulunca onandığı takdirde geçerli olur…." hükmü yer almaktadır. Yine "Hastalık izni verilmesi" başlıklı 7 nci maddesinin beşinci fıkrasında ise " Bu Yönetmelik ile tespit edilen usûl ve esaslara uyulmaksızın alınan hastalık raporlarına dayanılarak hastalık izni verilemez. Hastalık raporlarının bu Yönetmelik ile tespit edilen usûl ve esaslara uygun olmaması hâlinde bu durum memura yazılı olarak bildirilir. Bu bildirim üzerine memur, bildirimin yapıldığı günü takip eden gün göreve gelmekle yükümlüdür.
Bildirim yapıldığı hâlde görevlerine başlamayan memurlar izinsiz ve özürsüz olarak görevlerini terk etmiş sayılarak haklarında 657 sayılı Kanun ve özel kanunların ilgili hükümleri uyarınca işlem yapılır." hükmü yer almaktadır.
SONUÇ
Yukarıda yer verilen mevzuatlar çerçevesinde,
1) Memurun ,SGK ile sözleşmesi bulunmayan tüp bebek merkezine mesai saatleri içinde müracaat ederek söz konusu merkezde muayene(ayaktan tedavi) edilmesi sırasında ya da muayene sonrası tetkik ve tahlillerde geçirdiği sürelerde memurun izinli sayılması gerektiği, bu iznin muayene, tetkik ve tahlil süreleri ile sınırlı olduğu, izin bitiminde memurun görevine başlaması gerektiği,
2) Memurun , SGK ile sözleşmesi bulunmayan tüp bebek merkezinde yatarak tedavi edilmesi ve söz konusu tüp bebek merkezinin "yataklı tedavi kurumu" olması halinde yatarak gördüğü tedavi sürelerinin,hastalık iznine ait sürenin hesabında dikkate alınması gerektiği,
3) Memurun, SGK ile sözleşmesi bulunmayan tüp bebek merkezi tarafından verilen ve istirahat süresi on günü geçmeyen raporlar, SGK ile sözleşmeli sağlık hizmeti sunucusu hekim tarafından, istirahat süresi on günü aşan raporlar ise SGK ile sözleşmeli sağlık hizmeti sunucusu sağlık kurulunca onandığı takdirde geçerli olacağı, söz konusu raporun bu şekilde onaylanması halinde çalıştığı kurumca hastalık iznine çevrilmesinin, mümkün bulunduğu değerlendirilmekte.
SONUÇ
Yukarıda yer verilen mevzuatlar çerçevesinde,
1) Memurun ,SGK ile sözleşmesi bulunmayan tüp bebek merkezine mesai saatleri içinde müracaat ederek söz konusu merkezde muayene(ayaktan tedavi) edilmesi sırasında ya da muayene sonrası tetkik ve tahlillerde geçirdiği sürelerde memurun izinli sayılması gerektiği, bu iznin muayene, tetkik ve tahlil süreleri ile sınırlı olduğu, izin bitiminde memurun görevine başlaması gerektiği,
2) Memurun , SGK ile sözleşmesi bulunmayan tüp bebek merkezinde yatarak tedavi edilmesi ve söz konusu tüp bebek merkezinin "yataklı tedavi kurumu" olması halinde yatarak gördüğü tedavi sürelerinin,hastalık iznine ait sürenin hesabında dikkate alınması gerektiği,
3) Memurun, SGK ile sözleşmesi bulunmayan tüp bebek merkezi tarafından verilen ve istirahat süresi on günü geçmeyen raporlar, SGK ile sözleşmeli sağlık hizmeti sunucusu hekim tarafından, istirahat süresi on günü aşan raporlar ise SGK ile sözleşmeli sağlık hizmeti sunucusu sağlık kurulunca onandığı takdirde geçerli olacağı, söz konusu raporun bu şekilde onaylanması halinde çalıştığı kurumca hastalık iznine çevrilmesinin, mümkün bulunduğu değerlendirilmekte.