otohaber_logo
MULTIMEDYA
BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk
BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk
1 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

Takvimler 1929 yılını gösterirken, Berlin'de ilk BMW satış noktası hizmete giriyor ve markanın ilk modeli 3/15 veya bilinen adıyla Dixi de satışa sunuluyor. Ancak hikayenin gerçek başlangıç noktası 1916. Bayerische Flugzeug Werke (BFW) yani Bavyera Uçak Fabrikası'nın kurulduğu 7 Mart 1916 tarihi, BMW'nin de kuruluş tarihi olarak kabul ediliyor.

2 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW IIIa motorunun kullanıldığı bir uçak 1919'da 9760 metre ile yükseklik rekoru kırdı.

Kuruluş döneminde uçak motorları ve motosiklet üretimi gerçekleştiren BMW, Birinci Dünya Savaşı sonrasında Almanya'nın uçak motorları üretmesi 5 yıl süresinde yasaklanınca, bu dönemi BMW logolu kamyon, bot ve motosiklet motorları aldı. BMW, ilk otomobili için karar verdiğinde zaman ve para tasarrufu için 1928 yılında Eisenach Taşıt Fabrikası'nı satın aldı. O güne kadar fabrikada Austin lisansıyla üretilen otomobilin şasisi ve 15 HP gücündeki 749 cc'lik dört silindirli motoru olduğu gibi alınırken, modern çelik karoser BMW'nin imzasını taşıyordu.

3 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

1923 sonbaharında tanıtılan R 32 BMW'nin ilk motoru oldu ve kısa sürede efsane haline geldi.

Bugün BMW'nin en geleneksel tasarım unsurları arasında yer alan böbrek formlu ön ızgaranın kullanıldığı ilk model olan 303, 1933 yılında yollara çıktı. Markanın 3/15'in geliştirilmiş versiyonu olan 3/20'nin üzerine konumlandırmak istediği bir araç geliştirmeye karar vermesiyle ortaya çıkan 303, aynı zamanda BMW için başka bir ilki daha barındırıyordu: sıralı 6 silindirli motor.

4 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

1929 yılında Berlin'de açılan ilk BMW satış noktasında markanın ilk otomobili olan 3/15 vardı.

BMW'nin sportif imajının oluşmasındaki ilk ve en etkili aktörlerden biri olan 328, 1936 ile 1939 yılları arasında üretildi. Fritz Fiedler'in kaleminden çıkan bu roadster, sadece tasarımıyla göz kamaştırıcı olmakla kalmadı, aynı zamanda motorsporlarında da büyük başarılar elde etti. BMW 326'nın 2,0 lt'lik sıralı 6 silindirli motorunu elden geçiren mühendisler, daha yüksek bir sıkıştırma oranı, üç karbüratör, yarı küre formlu yanma odaları ve yanda yer alan eksantrikle dönemi için çok iddialı olan 80 HP'lik maksimum güç elde etmişlerdi. BMW'nin Eisenach Fabrikası'nda sadece 464 adet üretilmesiyle nadide bir koleksiyon otomobili olan 328, dönemi için sıra dışı bir özellik olan bağımsız ön tekerleklere ve hidrolik bir fren sistemine de sahipti.

5 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

Sıralı 6 silindirli motora sahip ve böbrek ızgaralı ilk BMW olan 303 1933'te üretildi.

İkinci Dünya Savaşı döneminde askeri araçlara odaklanmak zorunda kalan BMW, savaş sonrası ilk otomobilini 1952 yılında üretti. Markanın ilk baştaki hedefi nispeten kompakt bir otomobile imza atmaktı ve buradan hareketle 531 prototipi geliştirildi. 2 silindirli boxer tipi bir motosiklet motorunun görev yaptığı prototip seri üretime geçmedi. BMW, bu nispeten mütevazı modelin yerine sıralı 6 silindirli motorlu 501'de karar kıldı. Kıvrımlı ve zarif hatlarıyla otomobil tarihinin en iz bırakan tasarımlarından birine sahip olan BMW 501 için "Barok Melek" tanımlaması yapıldı. 1954 yılında yollara çıkan 502'de savaş sonrası Almanya'nın ve aynı zamanda BMW tarihinin ilk V8'i görev yaparken, model aslında 501'in daha güçlü ve lüks versiyonuydu. Motorun bir diğer özelliği de hafif metalden üretilmiş olmasıydı. 1955 yılında yollara çıkan Isetta ise 501 ve 502'nin aksine iki kişilik bir mikro otomobildi. Yaklaşık 160.000 adet satılan otomobil büyük bir başarı elde etmesine rağmen BMW'nin ekonomik darboğaz yaşamasına engel olamadı.

6 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin ikonik "4 silindirli" merkezinin önündeki kase tasarımlı bina markanın müzesi.

1958 yılında Münih'e gelen BMW'nin Avusturya İthalatçısı Wolfgang Denzel, BMW yönetimine aklında olan küçük bir coupe fikrini sundu. İtalyan tasarımcı Giovanni Michelotti'nin çizgileri, o dönemde BMW 600'e daha geleneksel ve kabul görecek bir model arayışında olan BMW yönetimini etkiledi. 30 HP gücündeki 700 cc'lik 2 silindirli boxer motosiklet motoru küçük coupe için yeterli olmalıydı. Coupe versiyonun satışa sunulmasından sonra dört kişilik iki kapılı sedan 700 de pazardaki yerini aldı ve BMW'nin zor günlerinde markaya yardımcı oldu. Ancak BMW'nin pahalı ve lüks bir büyük modelle savaş sonrası dönemde rekabet etmesi markanın satışlarını olumsuz etkiledi. Ve BMW'nin rakibi Daimler-Benz'e satılması gündeme geldi. 1959'da gerçekleştirilen yıllık hissedarlar toplantısında bu durumun önüne geçildi.

7 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW 3/15, markanın logosunu taşıyan ilk otomobildi. Dixi olarak da bilinen araç 2,9 metre uzunluğundaydı.

1961 yılı geldiğinde BMW için yeni bir dönem başlıyordu. Markanın "Neue Klasse" "Yeni Sınıf" adını verdiği süreç 1500 Serisi ile başladı. BMW'nin savaş sonrası dönemdeki ilk orta sınıf modeli olan araç, bir anlamda Isetta ve 501/502 arasındaki boşluğu dolduruyordu. BMW'nin 1500 Serisi'nden umudu ve beklentisi büyüktü. 1961 Frankfurt Otomobil Fuarı'nda tanıtılan araç büyük bir ilgi gördü ve üretimin başladığı 1962 yazında 25.000 adetten fazla sipariş aldı. 9485 Mark gibi dönemi için bir hayli makul başlangıç fiyatı taşıyan BMW 1500, tüketiciye bu bedel karşılığında 80 HP gücünde 1,5 lt'lik modern bir 4 silindirli motor sunabiliyordu. Bu motor sayesinde BMW 1500'ün 0-100 km/s hızlanması dönemi için çok iddialı olan 16,8 saniye sürerken otomobilin yakıt tüketimi 10,0 lt/100 km'nin altında kalabiliyordu. Daha güçlü versiyonlarla birlikte sportif sürücülerin beklentileri de karşılanırken "Neue Klasse" sedan dışında 1965 yılında coupe versiyonla yollara çıktı.

8 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

1936 yılında yollara çıkan 326'da dört kapılı cabrio karoser de sunuluyordu.

BMW Neue Klasse'nin en önemli özelliklerinden bir diğeri de 1955-1970 yılları arasında markanın baş tasarımcısı olan Wilhelm Hofmeister'ın BMW'ye miras bıraktığı Hofmeister Kıvrımı'nı taşıyan ilk modeli olmasıydı. Neue Klasse'nin büyük başarısı BMW'ye daha kompakt modeller geliştirmesi için cesaret verirken buradan hareketle 1966 Cenevre Otomobil Fuarı'nda BMW 3 Serisi'nin atası olarak kabul edilen 1600-02'yi 1968 yılında 2002 takip etti. Kısa sürede kült statüsüne ulaşan otomobil hafif, çevik ve performanslı yapısıyla pazarda benzersiz bir konuma ulaştı. Ayrıca BMW'nin Amerika'daki konumunu güçlendirmesinde de çok önemli bir rol oynadı.

9 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

328 Berlin-Rom, standart roadstera göre daha aerodinamik bir karosere ve 56 HP güce sahipti.

1972 yılında yollara çıkan E12 kodlu ilk 5 Serisi, Neue Klasse'nin yerini alırken aynı zamanda BMW'nin bugün de kullanılan model politikasının ilk üyesi oldu. 02 Serisi'nin halefi olan E21 kodlu model ilk 3 Serisi olarak 1975 yılında yollara çıktı. Efsane tasarımcı Paul Bracq'ın temiz ve klasik olmaya aday çizgileriyle büyük ilgi gören otomobil, sıralı 6 silindirli motorlarıyla da sınıfında fark yarattı. BMW'nin farklı sınıflara adımını attığı 70'lerde 3 ve 5 serilerinden sonra lüks coupe 6 Serisi ve lüks sedan 7 Serisi de dünyaya ilk kez merhaba dedi. 1978 yılında tanıtılan BMW M1, markanın yan kuruluşu Motorsport GmbH (Motorsporları Limited Şirketi) tarafından geliştirilen ilk otomobil olurken, tasarımından teknolojisine kadar her noktasıyla döneminin spor otomobil sahnesine damga vurdu.

10 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

501 ve V8 motorlu türevi 502, BMW'yi yeniden üst sınıfa taşıdı.

Genlerindeki motosiklet üreticisi kimliğini asla arka plana atmayan BMW, 1980 yılında ilk G/S modelini üreterek yeni bir kült başlatmış oldu. 1983 yılında üretimi başlayan K 100, markanın sıralı 4 silindirli su soğutmalı motora sahip ilk motosikleti olarak tarihe geçti. Motorsporlarından uzak durmayan BMW, 1983 yılında Brabham BT 52 Formula 1 otomobiliyle dünya şampiyonu oldu. Otomobildeki BMW'nin turbo motoru, sıralama turlarında 1400 HP'ye varan güç üretebiliyordu. DTM, yani Alman Binek Otomobil Şampiyonası'nda mücadele edecek pist otomobilinin homologasyonu için ilk kez 1986 yılında tanıtılan M3, döneminin E30 kodlu 3 Serisi üzerinden geliştirilmişti. İlk M3, dünyanın gelmiş geçmiş en başarılı binek yarış otomobili olarak kabul ediliyor.

11 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW Isetta, 1 silindirli motoruyla motosiklet alternatifi oldu.

Takvimler 1987 yılını gösterirken, BMW motor üretimi konusundaki uzmanlığını tekrar gösterme fırsatı buldu: E32 kodlu 7 Serisi'nin tanıtılan 750i versiyonu, İkinci Dünya Savaşı sonrası dönemin Almanya'da üretilen ilk V12 motoruna sahipti. Doksanlı yılların sonuna gelindiğinde BMW, ilk SUV'u olan X5'i 1999'da yollara çıkarttı. Türü için alışılmadık derecede sportif ve dinamik sürüş özellikleri sunarak marka geleneklerinden kopmayan X5'in başarısı sonrasında bugün BMW kompakt sınıftaki X1'den coupe karakterli X6'ya uzanan beş farklı X modeline sahip.

12 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

1500 Serisi, hem tasarımı hem de felsefesiyle BMW'ye yeni ufuklar açtı.

Sıralı 6 silindirli motorlar ve arkadan itiş gibi geleneklerini sürdüren BMW, bununla birlikte farklı alanlara da açılmayı ihmal etmiyor. 2010 yılında "i Projesi"ni hayata geçiren BMW, elektrikli otomobillerini bu çatı altında üretip geliştiriyor. Bu felsefenin ilk ürünü olan i3 2013 yılında yollara çıkarken, 4 metrelik karoserinin altındaki teknolojilerle yeni bir dönemi temsil ediyor. i3'ten bir yıl sonra yollara çıkan i8 ise spor otomobil kavramını yeniden belirleyen şarj edilebilir hibrit yapısı kadar, tasarımı ve performansıyla da fark yaratıyor. 2014 yılında tanıtılan 2 Serisi Active Tourer, önden çekişli olması ve MPV karoseriyle BMW'nin kitlesini daha da geliştirmeye yardımcı oluyor.

Yazı: Eray Özgür

13 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

14 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

15 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

700 Serisi'nin hava soğutmalı 2 silindirli boxer motoru arkada yer alıyordu

16 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

2002 Serisi, kompakt boyutları ve sportif sürüş özellikleriyle BMW'nin yepyeni bir kitleye ulaşmasını sağladı.

17 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

Pek çok kişi için gelmiş geçmiş en güzel BMW olarak kabul edilen 507, Albrecht Graf von Goertz tarafından tasarlandı.

18 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

1972 yılında yollara çıkan ilk 5 Serisi, BMW'nin model poltikasını belirledi.

19 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

İki kapılı sedan olarak ortaya çıkan 3 Serisi, markayı en iyi yansıtan modellerin başında.

20 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

İlk 7 Serisi'nde modelden bir yıl önce, 1976'da yollara çıkan 6 Serisi teknolojisi kullanıldı.

21 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW i3 elektrikli veya menzil arttırıcılı elektrikli, i8 ise plug-in hibrit olarak üretiliyor. Karbonfiber kompozit şasi ikisinde de ortak özellik.

22 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

Birinci nesil BMW M3, gelmiş geçmiş en başarılı binek yarış otomobili konumunda.

23 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

1988'de yollara çıkan Z1, karosere gömülen kapılarıyla bugün bile sıra dışı görünüyor.

24 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

İlk X5'le başlayan SUV ailesi önümüzdeki yıllarda X2 ve X7 gibi modellerle genişleyecek.

25 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

1955'te tanıtılan 503 Coupe, aynı felsefeyi benimseyen torunu 6 Serisi ile yan yana.

26 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW 7 Serisi, her neslinde olduğu gibi bugün de teknolojik zirveyi temsil ediyor.

27 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

2004'te tanıtılan 1 Serisi kompakt sınıfın tek arkadan itişli modeli oldu.

28 / 28

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

BMW'nin tarihine nostaljik bir yolculuk

Vision Next 100, BMW'nin bundan sonraki hikayesine ışık tutuacak.

Diğer Haberler

6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca hazırlanmış aydınlatma metnimizi okumak ve sitemizde ilgili mevzuata uygun olarak kullanılan çerezlerle ilgili bilgi almak için lütfen tıklayınız.