OKUR MEKTUPLARI

Hava soğutmalı motorlarla su soğutmalılar arasında ne farklar var?

04.10.2017 Çarşamba
HAVA SOĞUTMALI MOTORLARLA SU SOĞUTMALILAR ARASINDA NE FARKLAR VAR?

Onno Usta, sorularınızı yanıtlamaya devam ediyor...

Porsche uzun yıllar hava soğutmalı motorları kullandı ama daha sonra neden vazgeçti? Su soğutmalı motorlar mı daha verimli yoksa hava soğutmalılar mı? Acaba hava soğutmalı olduğu için mi eski nesil Porsche 911 Turbo'ların havalandırma ızgaraları oldukça büyüktü? Hava soğutmalı motorlarla su soğutmalılar arasında ne farklar var ve çalışma prensipleri aynı mı? Hava soğutmalı motorlar günümüzde neden tercih edilmiyorlar? Aracımın yakıt tüketimi şehir içinde 17,0 lt/100 km'yi buluyor. Sizce yakıt tüketimi nasıl azalır?
Ahmet Bilgen



Sayın Ahmet Bilgen,
Motorun hava veya su soğutmalı olması üreticinin kendi tercihidir ama artık otomotiv endüstrisinde hava soğutmalı motorlar pek tercih edilmiyor. Porsche gibi yüksek performanslı üretimlerde ise sıcak ülkelerde de sorunsuz kullanılabilmesi için özel alaşımlı malzemelere ihtiyaç duymasıdır ki bu da ciddi bir maliyet oluşturmakta. Hava soğutmalı motorlarda radyatör, su pompası gibi parçalar olmadığı için hafiftir. Mesela VW Kafer (Beetle) uzun yıllar hava soğutmalı motor görev yapıyordu. Yine 1970'li yıllara kadar Avrupa'da üretilen küçük hacimli otomobillerde hava soğutmalı motorlar vardı. Ayrıca Porsche 911'de 1962'den 1998'e kadar uzun yıllar hava soğutmalı motorlar görev yaptı. Ayrıca Magirus'un kamyon ve otobüslerinde de hava soğutmalı motorlar vardı. Hava soğutmalı motorlarla özdeşleşen VW Kafer (Beetle) ya da halk adıyla kaplumbağalar, bilhassa soğuk ülkelerde sorunsuz ve uzun ömürlü olarak kullanıldılar. Porsche ise yüksek devirli motorlarında hava soğutmayı birlikte üretmeyi başarabilen bir markaydı. Ancak emisyon kurallarının artması ve motorun çalışma esnasında daha yüksek sıcaklıklara maruz kalması nedeniyle Alman üretici hava soğutmalı motorlardan vazgeçti. Sonuç olarak hava soğutma teknolojisi bir üretim tercihidir ve bu sistem özellikle kuzey ülkelerinde yani soğuk ülkelerde başarılı olmuştur. Su soğutmalı ile hava soğutmalı motorun çalışma prensipleri aynıdır. Uzun yolda veya sıcak havalarda hava soğutmalı bir motorun aniden stop edilmesi gerekiyor. Motor yaklaşık beş dakika rölanti devrinde çalışarak kendisini soğutması tavsiye ediliyor. Hava soğutmalı motorların bir diğer önemli konusu ise motor yağının özellikleridir. Bu motorlarda oluşan yüksek yağ harareti nedeniyle motor yağının iyi soğuması ve motorun sıcaklığının kontrol edilmesi gerekiyor. Diğer bir soru olan 2000 model olan Hyundai Trajet 2.7 24V V6'nın yakıt tüketimi ise zaten fabrika verilerinde 16,6 lt/100 km'dir. Bu nedenle aracınızın yakıt tüketiminde bir sorun görünmüyor.

;
BİZE ULAŞIN