MUSİKİEĞİTİMİ GEREKLİ
- Bu gelenek 90 yıl sonra yeniden ilgi görüyor. Unutulma sebebi ne?
- Cumhuriyet'ten sonra Enderun'dan hafız yetişmemeye başlıyor. Diyanet İşleri Başkanlığı'nın kurulmasıyla Enderun'dan yetişenlerin eski beraatları da geçerli olmuyor. Yeni sistemde günü birlik ibadeti yapacak kişiler alınıyor. Ama Enderun Teravihi, musiki eğitimi gerektiren bir gelenek. Dolayısıyla Enderun hafızlığı, müezzinliği geleneği halkası kopuyor.
- Enderun Teravihi bu kadar yıldan sonra tekrar nasıl canlandırıldı?
- Bazı tekkelerde uygulanıyordu, ama çok kapalı çevrelerdi. Biz de 1994'te Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi'nde hocalarımızla 'Hadi bu akşam Enderun Teravihi kılalım, o zevki tadalım,' diyerek belli günlerde camilerde kılıyorduk. Bilinirliği 2010 Avrupa Kültür Başkenti sayesinde oldu. Ahmet Şahin ile birlikte Enderun Teravihi ve Cumhur Müezzinliği olarak 2010'un Ramazan'ında 30 gün, 30 selatin camisinde uyguladık.
- Şu an ki durum ne?
- İstanbul'da bazı camilerde her salı bu geleneği sürdürüyoruz. Halk akın ediyor, ilgi çok fazla! Teravihi ısrarla takip edenler var. Ama Sultanahmet gibi camilerde dönüşümlü kıldırılırsa, bu zevki tatmak isteyenler de gelir.Anadolu'da Bolu, Çorum, Amasya ve birkaç yerde de musiki kulağına sahip müftülerin desteğiyle ekipler var. Anadolu'da da ilgi büyük.
SURE VE İLAHİLER ANLAMINA GÖRE SEÇİLİYOR
"Ramazan'ın ilk 10 günü, nida ayetleri ve merhaba ilahileri; ortadaki 10 gün insanların duaya, affa yönelmelerini tavsiye eden ayetler ve af-mağfiret ilahileri seslendiriliyor. Sondaki 10 günde ise duayla beraber öteki dünyayı hatırlatan ayetler ve elveda diyen eserler seçilir. Caminin normal imamı ve müezzini, Enderun Teravihi kılınacağından geri çekiliyor. Çünkü ancak musiki eğitiminden geçmiş bir ekip gerekir. Yatsı ezanından yarım saat önce ilk seremoni başlıyor. Dışarıda temcit, arada sela ve tesbih okunup ezana bağlanılıyor. Ezanla camiye giriliyor. Yatsı namazı, rast makamı başta olmak üzere belli makamlarla eda edilip teravihe geçiliyor. Benimsediğimiz tertipte teravihin ilk dört rekatında imam efendi, ısfahan makamında namazı eda ettirdikten sonra müezzinler aynı makamda ilahi okuyor. Her dört rekatta ve dörtlük arasında saba, hüseyni, eviç ve acemaşiran makamları uygulanıyor."