Ders kitapları insan hakkı ihlalleriyle dolu
TÜRKİYE Bilimler Akademisi (TÜBA) şemsiyesi altında Tarih Vakfı koordinatörlüğü ve İnsan Hakları Vakfı işbirliğince yapılan "Ders Kitaplarında İnsan Hakları" projesi ilk ve orta öğretimde okutulan ders kitaplarındaki binlerce sorunu ortaya koydu. Lisans ve yüksek lisans öğrencileri, öğretmenler tarafından iki yılda incelenen 190 kitapta yaklaşık 4 bin insan hakkı ihlali bulundu. Proje, farklılıklara, çeşitli inanç ve kültür ve kimliklere saygı duyan, barışsever, yaratıcı kuşaklar yetiştirebilmek için ders kitapları ve müfredatın insan haklarıyla uyumunun araştırılması amacıyla başlatıldı. Şimdiye kadar 250 bin Euro harcanan projeyi Avrupa Komisyonu ve Açık Toplum Enstitüsü finanse etti. Tarih Vakfı Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Silier, projeyle ilgili 2004 yılında bir rapor hazırlayıp Milli Eğitim Bakanlığı'na sunulacağını beliterek, "Kitapların radikal olarak iyileştirilmesi gerekiyor" dedi. Silier, insan hakları ihlallerinin en fazla Milli Güvenlik, Tarih, Vatandaşlık Bilgisi ve Edebiyat kitaplarında saptandığını söyledi.
ÇARPICI ÖRNEKLER Silier, tespit ettikleri ihlalleri şöyle sıraladı: "Subjektif olan bir inanç öğrencilere objektif aktarılıyor. Dünyada ve yaşadığımız toplumda bazı şeylerin değişmediğine dair yorumlar yapılıyor. Sözgelimi, 'Türkler, asker millettir', 'Kadınlar vefakardır', 'Etrafımız düşmanlarla çevrili' gibi ifadeler yer alıyor."
İnci DÖNDAŞ
|