MAL fiyatlaındaki artışıta Çin'in yüklü miktarlarda alışlarının etkisi büyük oldu. Bu aynı zamanda farklı bir gelişmeyi de beraberinde getirdi. Dünyada gemi taşıma ücretleri (navlun) ve gemi fiyatları yüzde 70 arttı. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Yönetim Kurulu Başkan Vekili Halim Mete, Çin'in alımlarıyla dünya ticaretinin artması sonucu navlun ücretlerinin arttığını kaydetti. 1999'da Uzakdoğu krizi ile zor duruma düşen gemi taşımacılığının canlandığını belirten Mete,"Navlun fiyatlarında yüzde 70 yükselme var. Tonu 14 dolar iken 24 ile 32 dolara çıktı. Gemi fiyatları da yüzde 70 arttı. Türkiye'nin 12 milyon tonluk filosu vardı. 2000 yılından sonra krizin etkisi ile 8 milyon tonun altına düştü. Yaş sınırı da yükseldi. Dünyadaki 700 tonluk filonun yüzde 1'ine sahibiz. Oysa Yunanlılar yüzde 40'ına sahip. Bu onlara yarıyor" diye konuştu. Şu anda dünyada gemi sıkıntısı yok ama taşıma bağlantıları 2-3 ay önceden yapılıyor. Büyük gemiler ise Kore ve Çin tersanelerinde inşa ediliyor. Mete'nin verdiği bilgilere göre bu ülkelere yapılan siparişler nedeniyle tersaneler 3-4 yıl dolu. Gemi taşıma fiyatlarının artması Türk ihracatçılarını da etkileyecek. Türkiye, Amerika ve Avrupa'ya gemi ile taşıma yapıyor. Ancak firmalar bağlantıları aylar öncesinden yaptığı için şu anda navlun artışı ihracatçıya yansımıyor.